عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است


عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است

رشت-ایرنا-  عکسها از درون قابهایشان با تماشاگر سخن می گویند سرگذشت قربانیان عشق اجباری با صورتهای از شکل افتاده ،حکایت زندگی سخت معدنچیان زغال سنگ ، حدیث غمناک آخرین قدم های دریاچه رو به زوال و روایت یک رویا .

موسسه فرهنگی "هنرگاه" رشت مجموعه ای از عکسهای ابراهیم نوروزی عکاس مطرح جهانی را تا پنجم دی ماه به نمایش گذاشته است.

بهنام صدیقی از عکاسان بنام ایران ، درباره نمایشگاه پرتفولیو( مجموعه) ابراهیم نوروزی چنین نوشته است:"در عکس‌های ابراهیم نوروزی، ما بیش از هر چیز با انسان و شرایط زندگی‌اش به‌عنوان عناصر هستی بخشِ «عکاسی مستند» مواجه هستیم. دوربین او سر راست و مستقیم به سراغ جوامع و افرادی می‎رود که در یک وضعیت متلاطم معلق شده‌اند. وضعیتی که گاه برخاسته از زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و گاه رنگ و بوی شخصی و حسرت‌بار دارد.

آدم‌های عکس‌های نوروزی بیشتر به ما می‌نگرند تا به یکدیگر، انگار آنها نگاه بیننده را نیز هم‌زمان به پرسش می‌گیرند: آیا این ما نیستیم که به خود می‌نگریم؟ در اینجا عکس‌ها هم نماینده‌ی موضوعات‌شان هستند و هم به‌سان سرنخی از حدیث نفسِ عکاس.

در حاشیه گشایش این نمایشگاه از نوروزی در مورد روایت او از جهان عکاسی می پرسیم. می گوید : عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است ؛ ما باید با عکاسی حرکت کنیم ، حرکتی درونی و حرکتی بیرونی .

اگر بتوانیم چند حرکت را هم زمان داشته باشیم خیلی خوب است . حرکت بیرونی یعنی خودمان رشد کنیم به خودمان کمک کنیم حال خودمان را خوب کنیم یک قدم جلوتر برویم و حرکت بیرونی این که روی بیرون تاثیر بگذاریم، قدمی برداریم برای تغییر، رشد، اصلاح خنداندن، گریاندن و به فکر واداشتن .

عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است

این عکاس بنام در خصوص وجود کارهای فاین آرت در کنار عکسهای مستند می افزاید:به نظر من انسان یک موجود تک بعدی نیست ، ابعاد مختلفی دارد یک جایی نگاهش به پیرامونش است ، به جامعه است نقد و حرف و گله دارد، درد دارد، اذیت می شود می رود بعنوان فردی که در جامعه زندگی می کند از اینها به شکل مستند کار می کند .

از جهت دیگر انسان بعد دیگری هم دارد که بعد شخصی خودش است. درونیاتی دارد که می خواهد آشکار کند مثل مجموعه روایت یک رویا که یک مساله شخصی است انسان از طرفی به پیرامونش نگاه می کند، نقد می کند از سویی موجودی است که می تواند عاشق بشود، غمگین شود حال درونی خودش را داشته باشد و آن موقع می خواهد حال درونی خودش را بیرون بریزد .جالب نیست که آدم خودش را محدود بکند به این که من یک عکاس مستندم بنابر این کار دیگری نمی کنم .

نوروزی خاطرنشان می کند: بهتر است از دوربین که یک وسیله است برای حرف زدن استفاده کنم یک موقع حرفهای شخصی و حال درونی ام را بیان می کنم یک موقع است که می خواهم در مورد پیرامونم صحبت کنم.

لزومی ندارد که ما زنجیر ببندیم به پای خودمان که حتما باید یک کار را انجام دهیم . شاید بعضی ها بگویند که بهتر است آدم تنها در یک زمینه کار کند. بعضی ها تخصصی کار می کنند فقط عکاس مستند هستند برخی فقط فاین آرت کار می کنند، بعضی ها فقط فیلم مستند می سازند و برخی دیگر فیلم سینمایی. من در مورد هر چیزی به هر نحوی که می توانم حرف می زنم شاید امروز بتوانم با دوربین حرف بزنم این کار را می کنم شاید فردا نتوانم مجبور باشم کتاب بنویسم .

فقط خواستم با این عکس ها حرف بزنم.

این هنرمند در مورد این که چرا عکسها فاقد بیانیه و توضیح است گفت : همه مجموعه ها استیمنت دارند و می گویند که نگاه عکاس چیست و می خواسته چه چیزی را بگوید ، اما در گالری ارغوان این جور ارائه داده شده حتما دلایل خود را دارند چرا که عکسهای به نمایش گذاشته شده فقط بخشی از کار است و همه کارها اینجا نیست از هر مجموعه بخش کوچکی روی دیوار است، مجموعه کامل نیستند و شاید به دلیل محدودیت جا است که نشده از هر مجموعه ای بیانیه ای روی دیوار بزنند .

نوروزی در خاتمه می گوید خوشحالم که می بینم بچه ها در شهرهای دیگری غیر از تهران دارند چنین کارهای فرهنگی ارزشمندی را انجام می دهند، وابسته به جایی نیستند و با علاقه روی پای خودشان ایستاده اند و کار می کنند و امیدوارم بقیه هم کمکشان کنند چون گالری داری در شهرستانها به خاطر هزینه هایش و محدودیت های مالی کار سختی است.

عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است

باید هویت فرهنگی را تداوم بخشید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز که به مناسبت گشایش نگارخانه ارغوان و نمایش آثار ابراهیم نورزی در موسسه فرهنگی هنرگاه حضور یافته بود گفت : به نوبه خودم از این اتفاقات فرخنده خشنودم .

فیروز فاضلی اظهار داشت: هرچه کارهای فرهنگی هنری زیاد باشد نشان از این است که جامعه در فرهیختگی حرکت می کند و به فرهیختگی علاقمند است و به نوعی تضمین فرهیختگی جامعه است .

وی خاطرنشان کرد: گیلان همیشه به فرهنگ و هنر خودش مشهور بوده اما با این همه شهرت، قلت اماکن فرهنگی و هنری در این استان ملموس بوده است.

فاضلی اذعان داشت: با این که تلاش شد برای ساخت تالار مرکزی و جاهای مختلف اما اقبال بسیار به مقوله فرهنگ و هنر که امری مبارک است تلاش بیشتر را در جهت ایجاد زیرساختها می طلبد و همه ما باید در این جهت تلاش بیشتری کنیم .

وی با بیان این که اقبال به گیلان همیشه بوده یاداور شد: شما در داستان فارسی شکر است از کتاب "یکی بود یکی نبود" جمال زاده می بینید که حادثه در انزلی پیش می آید ، سونیا گرجی اول بار در رشت می رود روی صحنه تئاتر بازی می کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این تعاملات به واسطه این که گیلان به مرکز ایران نزدیک است و از سویی چون دروازه اروپا بوده وجود داشته اما این هویتی که با ما است باید تداوم پیدا کند.

وی متذکر شد: تا زمانی که این هویت فرهنگی فقط نمایه باشد زیاد راه به جایی نخواهد برد بلکه با کارهای هنری و فرهنگی خلق آثار ارزشمند فرهنگی ، هنری ادبی، ایجاد این نگارخانه ها و برپایی نمایشگاه ها تداوم پیدا می کند .

وی در خصوص نمایشگاه آثار ابراهیم نوروزی گفت : ایشان عکاسی را نوعی روایت دیده اند و این خیلی خوب است . بن مایه های مشترکی که بین عکاسی و داستان و رمان و شعر عملا پیدا کرده اند چیزی است به نام روایت .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به مجموعه کارهای فاین آرت نوروزی در این نمایشگاه اظهار داشت: علاوه بر هنرمند خالق اثر مخاطب هم می تواند به یک روایت برسد دنیای به این بزرگی در این انسان کوچک خلاصه شده ، لباس سرخ انسانی که در این مجموعه بود گویا عشق به زندگی را نشان می دهد.

فاضلی خاطرنشان کرد: مطابق عادت انتظار داشتیم کنار هر عکس یک سرگذشتی بزنند یک لو رفتگی معنایی داشته باشد خوشحالی من این بود که اینجا این لو رفتگی معنا نبود یعنی چند عبارت زده بودند و اندیشیدن در باره معنای کارها را به مخاطب سپرده بودند.

ابراهیم نوروزی از سال ۱۳۸۳ به عنوان عکاس حرفه‌ای در خبرگزاری فارس مشغول به کار شد. وی به عنوان رئیس گروه عکس مؤسسه روزنامه ایران، آژانس عکس ایران (IIPA)، روزنامه جام جم و سپس مدیرکل چند رسانه‌ای خبرگزاری فارس منصوب شد.عکس‌های او در مجلات و خبرگزاری‌های متعدد ملی و بین‌المللی از جمله نیویورک تایمز، زمان، واشینگتن پست، فرانس پرس، آسوشیتد پرس (AP)، رویترز، یونایتد پرس، آژانس Pressphoto اروپا و شین‌هوآی چین منتشر شده‌است. ابراهیم نوروزی سال ۲۰۱۲ با مجموعه عکس‌هایی از اعدام قاتل سریالی زنان در قزوین و اعدام چهار نفر از عاملین حادثه تجاوز گروهی در خمینی‌شهر به عنوان برگزیده دوم بخش «موضوعات معاصر جایزه جهانی ورلد پرس فتو و ۲۰۱۳ با مجموعه عکس «قربانیان عشق اجباری» برنده جایزه اول بخش پرتره‌های مستند و با مجموعه عکسی از زنان سوگوار در مراسم سنتی چهل منبر در خرم‌آباد با عنوان «عزادار» برنده جایزه دوم در بخش پرتره صحنه آرایی این جایزه سالانه خبری شد. او نخستین عکاس ایرانی است که در ۲ دوره متوالی مسابقه ورلد پرس فوتو برگزیده شده‌ است. ابراهیم نوروزی همچنین به همراه رضا دقتی تنها عکاسان ایرانی هستند که هر یک موفق به کسب ۳ جایزه از بنیاد ورلد پرس فوتو شده‌اند و بیش از هر عکاس ایرانی دیگری این جایزه را کسب کرده‌اند. او در هند و افغانستان نیز کار کرده‌است.

عکاسی کردن حرف زدن با دوربین است

نمایشگاه ابراهیم نوروزی درگالری ارغوان تا ۵ دی ۱۳۹۸ به نشانی رشت، خیابان تختی، جنب بانک ملی از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۲ آماده دیدار علاقمندان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه