افزایش کلاهبرداری رایانه‌ای


افزایش کلاهبرداری رایانه‌ای

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب استان همدان به اشاره به وقوع کلاهبرداری رایانه ای گفت: امروزه اجتماع رایانه و دیگر دستگاه های الکترونیکی، امکان ارتکاب جرائمی را فراهم کرده که پیش از آن، وقوع آنها امکان پذیر نبود که از جمله این جرائم «کلاهبرداری رایانه ای» است.

مرتضی زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: باید توجه داشت که رایانه از دو جهت در ارتباط با کلاهبرداری دخیل است؛ یکی استفاده از رایانه برای ارتکاب کلاهبرداری سنتی، بدین توضیح که مرتکب از طریق رایانه به وسایل متقلبانه متوسل می شود و با اغفال و فریب دیگری مال او را می برد، به طور مثال شخصی در سایت دیوار اقدام به تبلیغ فروش کالایی با قیمت ارزان می کند و اشخاص بدون اینکه بررسی کنند کالا وجود خارجی دارد، اقدام به واریز وجه به شماره حساب شخص می کنند اما کالایی برای آنها ارسال نمی شود.

زنگنه ادامه داد: دیگری استفاده از رایانه برای کلاهبرداری رایانه ای است، بدین صورت که شخص بدون اینکه دخالتی در حساب بانکی خود کند متوجه می شود حساب بانکی اش حک شده و وجه از حساب او خارج و به حساب بانکی شخص دیگری منتقل می شود که این مورد در ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) جرم انگاری شده است.

وی با بیان اینکه ارتکاب جرم از طریق کلاهبرداری سنتی و رایانه ای از طریق رایانه رو به افزایش است بنابراین آگاهی مردم و اطلاع رسانی به آنها تأثیر بسزایی در کاهش این جرائم دارد، اعلام کرد: در مورد نوع کلاهبرداری نوع اول باید دقت شود که هنگام خرید کالا از فضای مجازی مانند سایت دیوار، از وجود خارجی و فیزیکی کالا اطمینان حاصل شود و خود شخص یا فرد دیگری به محلی که کالا قرار دارد، برود، کالا رؤیت شده سپس وجه آن پرداخت شود.

بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب استان همدان بیان کرد: در زمینه کلاهبرداری رایانه ای نیز باید به اطلاع همه افراد رسانده شود که بهترین روش برای جلوگیری از این جرم فعال کردن رمز یکبار مصرف حساب بانکی به منظور خریدها و کارهای اینترنتی است، البته در این باره علاوه بر مطلب فوق باید دقت داشت که کلاهبرداران از رویدادهای روز جامعه برای ارتکاب جرم نهایت استفاده را می برند، رویدادهایی مانند ثبت نام در سایت دریافت کالای معیشتی یا دریافت کارت سوخت و ... که معمولا پیامکی برای افراد به منظور ثبت نام ارسال می شود بنابراین باید دقت لازم را داشت.

وی در پایان درباره خرید با کارت‌های بانکی گفت: در این مورد فرد باید مطمئن شود که کارت‌بانکی به او داده‌شده و کارت‌ شخص دیگری تحویلش نشده باشد همچنین باید دقت شود که حتماً فروشنده کارت‌بانکی را در دستگاه کارت‌خوان می‌کشد و در دستگاه دیگری نمی‌کشد و بهترین راه این است که شخص خود وجه را از طریق دستگاه کارت‌خوان پرداخت کند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...