پیشرفته‌ترین کشورها در فهرست بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا


پیشرفته‌ترین کشورها در فهرست بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

بر اساس گزارش جهانی منتشر شده در مورد آلودگی هوا و سلامت، هند مقام نخست در مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، آب و محل کار را دارد.

به گزارش چاینا نیوز، در این گزارش که توسط اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی منتشر شده آلودگی به عنوان بزرگترین علت محیطی مرگ و میر زودرس در سیاره زمین معرفی شده که باعث 15 درصد از میزان 8.3 میلیون نفر آمار کلی مرگ و میر جهان است.

در بین 10 کشور با بیشترین مرگ و میر ناشی از آلودگی در سال 2017‌( اطلاعات آخرین برآورد جهانی)، برخی از بزرگترین و ثروتمندترین کشورهای جهان به همراه برخی از فقیرترین کشورها در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در هند و چین به ترتیب حدود 2.3 میلیون و 1.8 میلیون نفر است و این کشورها مقام اول و دوم این فهرست را از آن خود کردند و به دنبال آن نیجریه، اندونزی و پاکستان در مقام‌های بعدی قرار گرفتند.

ایالات متحده با 325 میلیون نفر و حدود 200هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا در جایگاه هفتم قرار دارد.

ریچل کوپکا، کفیل مدیر اجرایی ائتلاف جهانی آلودگی هوا و سلامت گفت: "مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید، آلودگی هوا همه‌جا در کمین شماست. این گزارش به همه یادآوری می‌کند که آلودگی، بحرانی جهانی است."

میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی، در برخی از فقیرترین کشورهای جهان با عدم تصفیه آب وهوای آلوده محیط داخلی، قاتلان اصلی زندگی افراد هستند.

چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و کره شمالی بیشترین تعداد مرگ و میر را در هر 100هزار نفر دارند (به ترتیب 287، 251 و 202).

پیشرفته‌ترین کشورها در فهرست بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

در این گزارش آمده است،هند با افزایش آلودگی‌های صنعتی و وسایل نقلیه ناشی از رشد شهری، همچنین کمبود آب سالم و هوای داخلی آلوده روبروست.

از طرف دیگر این مقیاس، پنج کشور در شبه جزیره عربستان در بین 10 کشور جهان را با کمترین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی معرفی می‌کند و نشان می‌دهد، قطر کمترین میزان آلودگی را دارد.

این نتایج حاصل اطلاعات مؤسسه ارزیابی معیارهای بهداشت سیاتل است. در این گزارش عوامل خطر به چهار گروه آلودگی هوا، آب، شغل و سرب تقسیم شده است.

آلودگی هوا ترکیبی از آلاینده‌های خانگی، بیرونی و ازن است و آلودگی آب نیز شامل آب ناسالم و آب تصفیه نشده است.

خطر شغلی نیز شامل مرگ و میر ناشی از مواد سرطان‌زا، دود دست دوم یا غیرفعال (که آن را دود توتون موجود در محیط زیست هم می‌نامند)، ذرات آلوده، گازها و دودهاست.

مرگ و میر ناشی از آلودگی سرب نیز مربوط به افرادی است که در معرض انتشار آلاینده‌های بنزین سرب قرار دارند.

این گزارش همچنین آلودگی هوای محیط را مسؤول 40 درصد از تلفات ناشی از آلودگی در چین ، هند و پاکستان (به ترتیب 1.2 میلیون ، 1.2 میلیون و 130هزار) عنوان کرده است.

تعداد مرگ‌ومیر جهانی ناشی از آلودگی، از عوارض ناشی از استعمال دخانیات فراتر رفته و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر، رژیم‌های غذایی با سدیم زیاد، ایدز، مالاریا، سل و جنگ به‌شدت کاهش‌یافته است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها