آسمان 5 دی میزبان خورشیدگرفتگی خواهد بود


 آسمان 5 دی میزبان خورشیدگرفتگی خواهد بود

آسمان صبحگاهی روز پنج‌شنبه، 5 دی ماه شاهد خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است که در سراسر کشور قابل مشاهده است و رصدگران در تهران می‌توانند این پدیده نجومی را در ساعت 7 و 13 دقیقه صبح این روز همزمان با طلوع مهر تابان از افق شرقی مشاهده کنند و این رخداد تا ساعت 8 و 23 دقیقه ادامه دارد.

اتاق خبر 24:

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت:‌ در واپسین روزهای میلادی جاری و در ابتدای زمستان امسال آخرین گرفت خورشید در سال ۹۸ رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه این گرفت در پایان هفته جاری و در روز پنج‌شنبه ۵ دی ماه رخ خواهد داد، اظهار کرد: این گرفت از نوع حلقوی است که تنها در بخش‌های محدودی از کره زمین به صورت حلقوی دیده می‌شود و خوشبختانه سراسر کشور تحت پوشش گرفت جزئی خورشید خواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه مقدار پوشش کشور از این خورشیدگرفتگی در نقاط مختلف کشور از نظر درصد گرفت متفاوت است، ادامه داد: کمترین مقدار گرفت خورشید در کشور حدود ۴۵ درصد و بیشترین مقدار به میزان ۸۶ درصد خواهد بود که در جنوبی‌ترین نقاط کشور از جمله در جزایر کیش و قشم مشاهده خواهد شد.

به گفته وی، این گرفت در تهران با ۶۱ درصد پوشش قابل مشاهده است.

مسیر گرفت ۵ دی ماه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: وضعیت گرفت حلقوی از کشور عربستان سعودی در حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز خواهد شد و پس از طی کردن کشورهای قطر، امارات و عمان از اقیانوس هند عبور کرده و با عبور از کشور هند در جنوب شرق آسیا پایان می‌یابد.

به گفته وی، مسیر گرفت حلقوی ۵ دی ماه پس از کشور هند، کشورهای سریلانکا،‌ مالزی،‌ اندونزی و سنگاپور را طی می‌کند و از شمال جزایر ماریانا و گوام عبور خواهد کرد.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین