ثانیه های پایانی طرح 46 هزار هکتاری و دغدغه مردم سیستان


ثانیه های پایانی طرح 46 هزار هکتاری و دغدغه مردم سیستان

زاهدان- ایرنا- طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان به گفته مسوولان دست اندرکار با پیشرفت 97 درصدی در آستانه راه اندازی قرار گرفته اما مردم این منطقه نسبت به آینده طرح دغدغه‌هایی دارند که نیاز به بررسی و پیگیری دارد.

مطالبه‌گری سیستانی‌ها: ارزیابی طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان

ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان با دعوت از خبرنگاران مرکز استان برای برگزاری نشستی با موضوع مطالبات مردم حوزه سیستان در خصوص طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان روز گذشته تعدادی از خبرنگاران را به روستای دولت آباد همراهی کرد تا مشکلات مردم را به اطلاع مسوولان برسانند.
در این جلسه که با حضور جمعی از کشاورزان حوزه سیستان در محل مسجد روستای «دولت آباد» برگزار شد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و جمعی از خبرنگاران به ثبت مطالبات مردمی، اعتراضات و شکایات کشاورزان پرداختند.
در ابتدای این نشست ابراهیم سربیشه ای پدر شهید و نماینده کشاورزان به طرح ایرادات پروژه آب رسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان پرداخت و اظهار داشت: ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه سیستان به سبب لوله کشی این طرح از چرخه کشت و تولید خارج شده است.
وی افزود: برای برخی از روستایان حق آبه در نظر گرفته نشده است و با وجود اینکه چندین سال از طرح پایلوت آن گذشته اما هنوز به هیچ کشاورزی آب نرسیده است.
امام جمعه شهرستان زهک نیز در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مطالبه گری در منطقه سیستان شکل گرفته است اظهارداشت: خوشبختانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در ثبت و پیگیری مطالبات با مردم همراه شده است.
حجت الاسلام عیسی خدری گفت: طرح های متعددی در سیستان اجرا اما بیشتر آنها نیمه تمام رها شده چون کارشناسی بر روی آن صورت نگرفته است.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر زهک اظهار داشت: برای طرح آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان همچون طرح های گذشته از جمله طرح نیم لوله ها هزینه فراوانی شد اما متاسفانه این طرح هم ناقص اجرا شده است.
وی با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: اگر این طرح درست اجرا شود بسیاری از مشکلات مردم منطقه سیستان حل می شود.
وی ادامه داد: اما متاسفانه در اجرای این طرح کوتاهی هایی انجام شده ازجمله اینکه برخی از زمین های کشاورزی نادیده گرفته شده است وعلت آن هم عدم مطالعات دقیق است.
امام جمعه شهرستان زهک با تاکید بر اینکه خسارت تاخیر کشت مردم باید محاسبه و به آنان پرداخت شود تصریح کرد: ما فقط به دنبال مطالبه گری درست و احقاق حق مردم هستیم و به هیچ عنوان هدف ما سیاه نمایی و مشکل آفرینی نیست.
در این نشست نماینده‌های دیگری از کشاورزان و معتمدان محلی و امام جمعه شهرستان هامون نیز در خصوص این طرح مطالبی بیان کردند.

به گزارش ایرنا طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

این طرح در قالب ۲۰پروژه و ۱۶ ناحیه عمرانی و ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و۲ خط انتقال اصلی در محدوده پنج شهرستان حوزه سیستان با چهار هزار کیلومتر طول لوله گذاری به قطر ۱۱۰میلیمتر تا ۲ هزار میلیمتر در حال اجراست.

شماری از مردم منطقه سیستان و بهره برداران طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان این نشست مطالبه گری دغدغه‌های خودشان را مطرح کردند.

امام جمعه زهک در این نشست گفت: مطالبه گری و دفاع از حق در چند سال اخیر توسط مردم منطقه سیستان آغاز شده است و این جای خوشحالی دارد.

حجت الاسلام خدری افزود: طرح های متعددی در منطقه سیستان اجرا شده است به طوری که بسیاری از این طرح ها بدلیل مهندسی نامناسب و طرح های متفاوت ناقص مانده است.

وی با بیان اینکه اجرای ناقص طرح نیم لوله با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را می توان احیا کرد، اظهار داشت: با تخصیص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح می توان در برخی از فصول سال از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام خدری اظهارداشت: طرح پایلوت ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در ابتدا ۱۲ هزار هکتار بود که در نهایت به سه هزار هکتار رسیده و تاکنون به خوبی به بهره برداری نرسیده است.

وی افزود: در هیچ طرح ملی کارفرما و پیمان کار یکی نمی‌شود که طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان کارفرما و پیمانکار آن جهادکشاورزی است.

امام جمعه زهک تاکید کرد: در حالی طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان طبق گفته مسئولان ۹۷ درصد رشد داشته است که مردم هیچ پیشرفتی از این طرح مشاهده نکرده اند.

وی ادامه داد: طبق وعده مسئولان طرح قرار بود ۱۶ هزار هکتار آن در پایان آبان، ۳۲ هزار هکتار آن تا پایان آذر و ۴۶ هزار هکتار تا پایان دی ماه افتتاح شود که هیچکدام از این وعده ها تاکنون محقق نشده است.

حجت الاسلام خدری با بیان اینکه اجرای درست طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان باعث نجات منطقه سیستان می شود گفت: اگر در مملکت کسی کار خطا انجام می دهد باید خودش تاوان آن را بدهد و از بیت المال هزینه نکند تا کی مردم منطقه سیستان باید تاوان خطاهای دیگران را بدهند.

وی جانمایی اشتباه باکس آب، ضعف در ابعاد اجتماعی، توزیع حق آبه، نظام بهره برداری، الگو کشت، نگهداری لوله و موتور خانه را از جمله ایرادات این طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان عنوان کرد و خواستار پاسخ از سوی مسوولان دست اندرکار شد.

یکی از بهره برداران طرح نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ کوتاهی برای مردم منطقه سیستان انجام نداده است و مقام معظم رهبری برای نجات این منطقه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

ابراهیم سربیشه‌ای اظهارداشت: برای اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان از ظرفیت مردم، نخبگان، معتمدان و ائمه جمعه استفاده نشد به طوری که مردم از نواقص این طرح فیلم و عکس تهیه و به دفتر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ارسال کرده اند.

وی بیان کرد: این طرح در بدترین و سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور با اختصاص بیش از ۸۵۰ میلیون دلار اجرا شد به طوری که مردم این منطقه در خصوص چرایی عدم استفاده از نخبگان بومی منطقه، دانشگاهیان، معتمدان و روحانیون سوالاتی را از مجریان این طرح دارند.

این بهره بردار تصریح کرد: مردم نیز در خصوص چگونگی دریافت حق آبه، نحوه تجمیع اراضی، مقدار آب مورد استفاده هر فرد در زمین کشاورزی، تکلیف طرح پس از پایان آن سوالات متعددی دارند و منتظر پاسخ مسوولان هستند.

وی گفت: پنج سال از اجرای این طرح گذشته است و مردم نگران چگونگی اجرای آن هستند.

علی دیودل یکی از شهروندان منطقه سیستان اجرای نادرست این طرح را باعث نظام ارباب رعیتی دانست و گفت: کشاورزان منطقه پس از اجرای این طرح توانایی مدیریت و نگهداری از این پروژه را ندارند.

وی افزود: مردم معتقدند که طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان پس از بهره برداری به سازمان عمران سیستان که در آستانه راه اندازی است، واگذار شود.

در پایان خبرنگاران از بخش هایی از طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان توسط بهره برداران این طرح دیدن کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری