اقدام آمریکا علیه سردار سلیمانی جنایت علیه بشریت است


اقدام آمریکا علیه سردار سلیمانی جنایت علیه بشریت است

سنندج - ایرنا - اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی و همرزمانش عملی مجرمانه و جنایت علیه بشریت و زیر پا گذاشتن قوانین و قوائد بین‌المللی است و شخص ترامپ به عنوان آمر این جنایت تروریست و مجرم بین‌المللی محسوب می‌شود.  

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، به جنبه حقوقی جنایت تروریستی آمریکا اشاره کرد و گفت: اقدام آمریکایی ها با دستور مستقیم رئیس جمهوری این کشور در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همرزمانش کاری نامشروع، غیر قانونی و برخلاف اصول حقوق بین الملل است و قواعد آمره بین المللی erga ones را نیز نقض کرده است.

اقبال محمدی افزود: این اقدام عجیب و محیرالعقول در تاریخ روابط بین الملل کم نظیر است و تاکنون دیده و شنیده نشده که بالاترین مقامات سیاسی یک کشور دستور رسمی برای ترور مقامات کشورهای دیگر را در مکانی غیر نظامی و بدون موقعیت عملیات نظامی صادر می‌کند و می توان گفت قانون جنگل هم این چنین نیست.

وی یادآور شد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با دعوت رسمی دولت عراق و به صورت قانونی وارد این کشور شده بود و اصلا در موقعیت جنگی نبود که قوای مسلح آمریکایی حق عملیات نظامی علیه او و همراهانش داشته باشند.

محمدی تاکید کرد: ادعای پوچ نقشه برای کشتن اتباع آمریکایی نیز موجه جرم نیست و فاقد دلیل اثباتی و مبنای مشروعیت است و از نظر نظامی نیز کشتن افراد بی دفاع در کف خیابان و بدون آرایش نظامی، ترور و قتل بی شرفانه است و هنر نظامی محسوب نمی‌شود.

وی اظهار داشت: طبق منشور سازمان ملل متحد تجاوز به حریم هر کشوری به هر شکل ممنوع است و برابر ماده ۵۱ دفاع مشروع در مقابل تجاوز حق قانونی کشور صدمه دیده و در بند چهارم ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد، هیچ کشوری حق ندارد در روابط بین الملل به زور متوسل شود.

محمدی گفت: این اقدام وحشیانه و جنایتکارانه ترامپ مطابق اساسنامه دادگاه بین المللی کیفری تجاوز جنابت جنگی محسوب می شود و ترور افراد در حال خارج شدن از فرودگاه غیر نظامی و در اتومبیل غیر نظامی و خارج از موقعیت نظامی جز ترور وحشیانه هیچ معنای دیگری ندارد.

این نماینده سابق مجلس افزود: عناصر نظامی آمریکا حق اجرای دستور مجرمانه ترامپ را نداشتند، چون عملیات آنها در موقعیت نظامی و دفاعی نبود و دستور خودسرانه یک مقام سیاسی رافع مسوولیت کیفری مباشر جرم نمی‌شود.

محمدی تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا قوانین داخلی این کشور را نقض کرده و بدون رعایت قانون اساسی و بدون مجوز کنگره مرتکب قتل شد لذا طبق قوانین داخلی آن کشور نیز مجرم است بنابراین کشوری که مدعی نظام حاکمیت قانون است باید نشان دهد جرم و جنایت در آن قابل تعقیب است.

وی یادآور شد: بدون تردید ملت ایران در واکنش به این اقدام تروریستی منتظر اقدام یا بی عملی دستگاه قضایی آمریکا و یا سایر کشورهای دیگری نخواهند بود و حق قانونی ماست که متناسب با این اقدام تروریستی واکنش متناسب و سنجیده، حساب شده، خردمندانه، قاطع و پشیمان کننده داشته باشیم.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکای جنایتکار و همپیمانانش به یقین بدانند شهادت حاج قاسم سلیمانی که سردار همه دل‌های امت بود باعث تقویت وحدت و همدلی شده و جبهه مقاومت را مستحکم تر کرده و پایان نحس حضور آمریکای جنایتکار در منطقه را فراهم کرده است.

بامداد جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله پهبادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.

حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک شهرستان رابر از توابع استان کرمان متولد شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۳۵۷ و همزمان با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به این نهاد پیوست، وی در طول جنگ ایران و عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود.

حاج قاسم به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد، سردار سلیمانی نقش مهمی در دادن قدرت نظامی به حزب‌الله لبنان، عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی صدام، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق داشته‌ است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مردمی بودن از ویژگی‌های بارز هنر انقلاب است