دسترسی به اطلاعات برف در تفتان نیازمند ساخت ایستگاه هواشناسی است


دسترسی به اطلاعات برف در تفتان نیازمند ساخت ایستگاه هواشناسی است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای دسترسی به اطلاعات بارش برف و باران در دامنه کوه تفتان نیازمند ساخت ایستگاه هواشناسی هستیم.

محسن حیدری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال ۱۳۹۶ موافقت‌نامه احداث پنج ایستگاه خودکار هواشناسی در پنج نقطه مهم برای هواشناسی بین این اداره‌کل و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منعقد و قول‌هایی داده شده که امسال بخشی از اعتبارات این ایستگاه‌ها تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه کوه تفتان یکی از این پنج نقطه مهم برای ساخت ایستگاه هواشناسی جدید است، افزود: دسترسی به اطلاعات دمایی، فشار هوا و ریزش‌های این منطقه برای هواشناسی بسیار ارزشمند است چراکه هم در بهبود کیفیت پیش‌بینی هواشناسی می‌تواند موثر باشد و هم در ارائه خدمات آب و هوایی به گردشگران و کوهنوردان این منطقه ایفای نقش کند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای توسعه زیرساخت‌های هواشناسی در استان و رسیدن به حداقل‌های شبکه پایش هواشناسی باید حدود ۶۰ ایستگاه جدید هواشناسی در منطقه تأسیس شود.
وی با بیان اینکه هزینه برای هواشناسی یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است، گفت: وقتی زیرساخت‌های هواشناسی تقویت شود و توان پردازش داده توسط سازمان هواشناسی کشور توسعه یابد، می‌توان پیش‌بینی‌های جوی با قدرت تفکیک زمانی و مکانی بالا صادر کرد.
حیدری ادامه داد: هم‌اینک شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان متشکل از یک ایستگاه جو بالا، ۱۲ ایستگاه سینوپتیک و ۹ ایستگاه خودکار هواشناسی است. البته بیش از ۱۳۰ ایستگاه بارانسنجی نیز در استان وجود دارد که این ایستگاه‌ها سنتی است.

وی به فعالیت سامانه بارشی اخیر اشاره کرد و گفت: نخستین هشدار بارش‌های سنگین باران روز سه شنبه هفته قبل در قالب اطلاعیه جوی اعلام و بلافاصله روز چهارشنبه اخطاریه جوی صادر شد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حداقل ۶ پدیده مخرب و مهم جوی با شدت‌های مختلف در هواشناسی استان پیش بینی شد، گفت: همه این پدیده‌ها شامل، ریزش سنگین باران و رگبار، بارش برف در ارتفاعات، تندباد موقتی، مه گرفتگی و کاهش دما رخ داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید| چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟