چرا سن ازدواج در خراسان شمالی بالا رفته است


چرا سن ازدواج در خراسان شمالی بالا رفته است

یک استاد جامعه شناسی در خراسان شمالی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در این استان اظهارکرد: یکی از علل مهم بروز این مشکل، مسائل اقتصادی است.

مهدی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه خراسان شمالی به لحاظ شاخص های توسعه ای در رده های آخر قرار دارد، گفت: نداشتن یک شغل و درآمد ثابت که بتوان بر روی آن برای پذیرش مسئولیت تشکیل خانواده تکیه کرد، سبب شده تا مردها در ازدواج به هنگام سخت گیرانه تر عمل کنند.

وی افزود: تورم و گرانی به خصوص از سال گذشته تاکنون از دیگر عواملی بوده که بر این امر موثر بوده است.

نوری ادامه داد: در حقیقت بالارفتن قیمت ها سبب شده تا برخی از افراد در خرید مایحتاج زندگی مشکل داشته باشند.

این استاد جامعه شناسی به ادامه تحصیل نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر تعدادی از افراد هستند برای اینکه شاید در ادامه بتوانند یک شغل با یک درآمد ثابت و قابل قبول پیدا کنند، در حال تحصیل هستند و همین امر نیز سبب می شود تا سن ازدواج بالا رود.

وی با بیان اینکه مسائل و خلاهای فرهنگی در بالا رفتن سن ازدواج نیز بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: رسوخ فرهنگ غربی در کشور و وجود مسائلی همچون ازدواج سپید و ... نیز در این امر دخیل بوده است.

نوری توضیح داد: زمانیکه دختر و پسری که سن آن ها به مرحله ازدواج رسیده است برخی از ارتباطات خارج از عرف و خیانت ها را مشاهده می کنند در حقیقت به مقوله ازدواج بدبین می شوند.

وی خاطرنشان کرد: سخت گیری برای انتخاب شخص قابل اعتماد و مسئولیت از دیگر مسائلی است که سبب شده تا سن ازدواج در این استان بالا رود.

گفتنی است علی زاهدی نیا مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی میانگین سن ازدواج در مردان خراسان شمالی را ۲۷.۸ و در زنان 22.5سال اعلام کرده است.

به گفته وی با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، سن کنونی ازدواج در این استان نسبت به پنج سال پیش هشت ماه افزایش یافته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...