امسال پنج کودک قمی براثر غرق‌شدگی جان باختند


امسال پنج کودک قمی براثر غرق‌شدگی جان باختند

قم- ایرنا- معاون فنی مرکز بهداشت قم گفت: در سال جاری پنج کودک زیر پنج سال در این استان دچار غرق‌شدگی شده و جان خود را ازدست‌داده‌اند.

محمدجواد باقریان روز سه‌شنبه در سومین جلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم، افزود: بیش از ۵۰ درصد غرق‌شدگی‌ها در حوضچه‌ها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی بوده است.

وی بابیان این‌که غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در جهان است،‌ اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد ۱۲ درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی در گروه سنی زیر پنج سال، ناشی از غرق‌شدگی است.

وی بابیان این‌که در هشت سال گذشته ۱۶ کودک براثر غرق‌شدگی در قم جان‌باخته‌اند،‌ بر لزوم اجرای قوانین و مقررات و یا تدوین قوانین جدید در زمینه بهسازی محیط استخرها، چاه‌های کشاورزی، حوض‌ها و دریاها تاکید کرد.

باقریان، حصارکشی و نصب علائم هشداردهنده، اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش همگانی، برنامه‌ریزی برای استقرار امدادگر مجرب در نقاط حادثه‌خیز، آموزش شنا به کودکان، توسعه تسهیلات اورژانس در مناطق حادثه‌خیز و آموزش نجات‌غریق برای عموم مردم را ازجمله راهکارهای موثر در کاهش حوادث غرق‌شدگی عنوان کرد.

وی افزود: تدوین دستورالعمل برای کاهش آسیب‌ها در مناطق تفریحی، ابلاغ و الزام به ساخت‌وساز ایمن منابع ذخیره آب، نظارت بر ساخت‌وساز ایمن منابع ذخیره آب قبل از صدور پایان کار و اخطار به صاحبان استخرهای غیر ایمن نیز از دیگر راهکارها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی استخرهای آب کشاورزی به دلیل نداشتن دستگیره و پایین بودن ارتفاع آب از لبه استخر بسیار غیر ایمن هستند و حتی اگر شناگر ماهری در آن بیفتد، غرق خواهد شد.

معاون مرکز بهداشت قم تاکید کرد: باید برای حصارکشی و جلوگیری از دسترسی مردم به این استخرها، اقدام‌های موثری صورت گیرد.

وی در ادامه به معضل سگ‌های ولگرد اشاره کرد و گفت: باوجود پیشرفت علم، درمانی برای موارد قطعی هاری وجود ندارد و این بیماری علاوه بر وارد نمودن خسارت به دام‌ها، ضرر مالی زیادی به دامداران و کشاورزان تحمیل می‌کند.

وی بابیان این‌که ۲۵ درصد حیوان گزیدگی در مناطق روستایی و ۷۵ درصد در مناطق شهری می‌باشد، افزود: بر اساس آخرین گزارش، یک هزار و ۹۲۳ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهر و ۶۲۶ مورد نیز در مناطق روستایی استان قم رخ‌داده است.

باقریان با اشاره به این‌که آمار حیوان گزیدگی از سال ۸۰ تا ۹۸، رو به افزایش بوده،‌ ادامه داد: سال ۹۸، دو هزار و ۱۹۲ مورد و سال ۸۰، ۵۹۶ مورد حیوان گزیدگی گزارش‌شده است.

به گفته وی،‌ در بخش‌های کهک، جعفریه و قنوات بیشترین میزان گزش گزارش و در سال گذشته و امسال به ترتیب چهار و ۶ مورد هاری در حیوانات مثبت اعلام‌شده است.

وی اضافه کرد: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل، شست و شوی محل زخم، مراجعه به مراکز درمانی، ضدعفونی زخم و تزریق واکسن و داروهای دیگر ازجمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به هاری می‌باشد.

در سومین جلسه شورای بهداشت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قم، مصوبه‌های جلسه قبل این شورا پیگیری و بر اخذ مجوز مجریان نمایشگاه‌های فروش مواد غذایی از مرکز بهداشت تاکید شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد