«شب روایت» به موضوع روایت در رسانه پرداخت


«شب روایت» به موضوع روایت در رسانه پرداخت

برنامه «شب روایت» درباره موضوع روایت در رسانه با کوروش علیانی بحث وگفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب روایت شب گذشته، با موضوع روایت در رسانه با اجرای مهدی شیخ صراف به روی آنتن رفت.

کوروش علیانی در این برنامه گفت: روایت، یک «فیلم» است که در مغز انسان می‌گذرد و به جمله‌هایی که می‌بینیم و می‌نویسیم روایت می‌گوئیم چون چیزی شبیه فیلم را روایت می‌کند. وقتی در رسانه ملی می‌خواهیم تصویری از موشک باران پایگاه عین الاسد نشان دهیم، این باید همراه با یک برنامه ریزی باشد، اما اصلاً ذهنیتی برای این برنامه ریزی وجود ندارد و مقدمات علمی آن را نمی‌دانیم.

علیانی اظهار داشت: برای ساخت روایت نیاز به استعاره داریم و از استعاره استفاده می‌کنیم. استعاره‌هایی که می‌توانیم در روایت به کار بریم متعدد است و من سعی می‌کنم چند مثال برایتان بزنم. یک استعاره، استعاره همکاری است که شما به عنوان یک رسانه احساس می‌کنی با کسی همکاری می‌کنی حالا آن فرد می‌تواند یک رسانه دیگر باشد یا ممکن است مخاطب باشد یا ممکن است حاکمیت باشد. استعاره بعدی، استعاره بازار است. رسانه فرض می‌کند می‌خواهد سهمی از یک بازار را به دست بیاورد و استعاره دیگر استعاره انتخابات است و رسانه فکر می‌کند که با دیگران و رسانه‌های دیگر در رقابت است و می‌خواهد یک روایتی را بسازد که برنده میدان باشد.

وی افزود: در آخر هم استعاره جنگ است که به عنوان یک رسانه می‌خواهی دیگری نباشد. آن چه که یک رسانه با آن می جنگد ممکن است یک رسانه دیگر یا یک نهاد اجتماعی یا یک فرد باشد. استعاره جنگ چیز عجیبی است و دو آفت دارد؛ وقتی استعاره جنگ را به کار می‌بری به سمت روند تشدید می‌روی و دوم اینکه خیلی از ماها کلاً جنگ را نمی‌شناسیم.

علیانی اظهار داشت: هیچ کدام از این استعاره‌ها درست یا غلط نیست، بلکه یک جاهایی کار آمدتر و در جای دیگر ناکار آمدتر است. به این دلیل که ما سیاست گذاری رسانه‌ای نداریم رسانه تعیین نمی‌کند که در یک برنامه مناسبتی از کدام استعاره استفاده کنیم و یک روند واحد وجود ندارد و سیاست گذاری معنایش این است که ما بتوانیم ترکیب خوب و به جایی از این استعاره‌ها در برنامه سازی استفاده کنیم، اما وقتی این سیاست گذاری نباشد یک سری بایدها و نبایدها را تعریف می‌کنیم و می‌گوئیم به فلان موضوع در برنامه نباید اشاره کنیم. بارها شده است که در سیل‌ها و زلزله‌ها یک نهاد مهمی کمک‌های مردمی را جمع آوری کرده است، اما درست به مردم نرسیده یا سواستفاده شده است که این بایدها و نبایدها باعث می‌شود که رسانه به این موضوع نپردازد که این تصور مخاطب را از روایت در رسانه سلب می‌کند.

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده پخش می‌شود.


به گزارش خبرنگار مهر، شب روایت شب گذشته، با موضوع روایت در رسانه با اجرای مهدی شیخ صراف به روی آنتن رفت.

کوروش علیانی در این برنامه گفت: روایت، یک «فیلم» است که در مغز انسان می‌گذرد و به جمله‌هایی که می‌بینیم و می‌نویسیم روایت می‌گوئیم چون چیزی شبیه فیلم را روایت می‌کند. وقتی در رسانه ملی می‌خواهیم تصویری از موشک باران پایگاه عین الاسد نشان دهیم، این باید همراه با یک برنامه ریزی باشد، اما اصلاً ذهنیتی برای این برنامه ریزی وجود ندارد و مقدمات علمی آن را نمی‌دانیم.

علیانی اظهار داشت: برای ساخت روایت نیاز به استعاره داریم و از استعاره استفاده می‌کنیم. استعاره‌هایی که می‌توانیم در روایت به کار بریم متعدد است و من سعی می‌کنم چند مثال برایتان بزنم. یک استعاره، استعاره همکاری است که شما به عنوان یک رسانه احساس می‌کنی با کسی همکاری می‌کنی حالا آن فرد می‌تواند یک رسانه دیگر باشد یا ممکن است مخاطب باشد یا ممکن است حاکمیت باشد. استعاره بعدی، استعاره بازار است. رسانه فرض می‌کند می‌خواهد سهمی از یک بازار را به دست بیاورد و استعاره دیگر استعاره انتخابات است و رسانه فکر می‌کند که با دیگران و رسانه‌های دیگر در رقابت است و می‌خواهد یک روایتی را بسازد که برنده میدان باشد.

وی افزود: در آخر هم استعاره جنگ است که به عنوان یک رسانه می‌خواهی دیگری نباشد. آن چه که یک رسانه با آن می جنگد ممکن است یک رسانه دیگر یا یک نهاد اجتماعی یا یک فرد باشد. استعاره جنگ چیز عجیبی است و دو آفت دارد؛ وقتی استعاره جنگ را به کار می‌بری به سمت روند تشدید می‌روی و دوم اینکه خیلی از ماها کلاً جنگ را نمی‌شناسیم.

علیانی اظهار داشت: هیچ کدام از این استعاره‌ها درست یا غلط نیست، بلکه یک جاهایی کار آمدتر و در جای دیگر ناکار آمدتر است. به این دلیل که ما سیاست گذاری رسانه‌ای نداریم رسانه تعیین نمی‌کند که در یک برنامه مناسبتی از کدام استعاره استفاده کنیم و یک روند واحد وجود ندارد و سیاست گذاری معنایش این است که ما بتوانیم ترکیب خوب و به جایی از این استعاره‌ها در برنامه سازی استفاده کنیم، اما وقتی این سیاست گذاری نباشد یک سری بایدها و نبایدها را تعریف می‌کنیم و می‌گوئیم به فلان موضوع در برنامه نباید اشاره کنیم. بارها شده است که در سیل‌ها و زلزله‌ها یک نهاد مهمی کمک‌های مردمی را جمع آوری کرده است، اما درست به مردم نرسیده یا سواستفاده شده است که این بایدها و نبایدها باعث می‌شود که رسانه به این موضوع نپردازد که این تصور مخاطب را از روایت در رسانه سلب می‌کند.

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده پخش می‌شود.

کد خبر 4826733

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...