غذا‌های محلی گلستان و گرگان


غذا‌های محلی گلستان و گرگان

غذا‌های محلی گلستان مانند تمام شهر‌ها و استان‌هایی که هر یک در گوشه‌ای از ایران رخ نمایی می‌کنند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. تنوع در این غذا‌ها به اندازه ایست که خودش به تنهایی می‌تواند دلیل و بهانه‌ای برای سفر به گرگان و سایر شهر‌های گلستان باشند.

غذا‌های محلی گلستان مانند تمام شهر‌ها و استان‌هایی که هر یک در گوشه‌ای از ایران رخ نمایی می‌کنند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. تنوع در این غذا‌ها به اندازه ایست که خودش به تنهایی می‌تواند دلیل و بهانه‌ای برای سفر به گرگان و سایر شهر‌های گلستان باشند. کوله بار سفر را امروز با هدف مرور غذا‌های گرگان و سایر شهر‌های گلستان برمی داریم تا تجربیاتی ناب را کسب کنیم.
پلو‌های غذا‌های گرگان
با توجه به اینکه بیشترین برنج ایران در شهر‌های شمالی کشت میشود، در نتیجه برنج یا همان پلو یکی از اصلی‌ترین غذا‌ها بر سر سفره مردم این مناطق می‌باشد. در بین غذا‌های گرگان نیز می‌توان تنوع بسیار خوبی از انواع پلو را مشاهده کرد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:غذا‌های محلی گلستان و گرگانماش پلو
یکی از ساده‌ترین و البته بهترین غذا‌های گلستان و گرگان می‌توان به ماش پلو اشاره کرد. همان طور که از نام این غذا مشخص است، در ترکیب آن ماش و برنج وجود دارد و البته با مخلفات دیگری مانند گوشت چرخکرده، زعفران و پیاز سرخ شده نیز همراه می‌باشد. ارزش غذایی بسیار بالا و طعم عالی آن باعث شده است تا ماش پلو بر سر سفره گرگانی‌ها جایگاه خوبی داشته باشد.
غذا‌های محلی گلستان و گرگانچکدرمه؛ غذایی رسمی ترکمن ها
از دیگر غذا‌هایی که از فرهنگ غذایی ترکمن‌ها به جمع غذا‌های گرگان پیوسته است، چکدرمه می‌باشد. از اعتبار این غذا همین بس که در مراسم عروسی و مجالس مهم ترکمن‌ها آن را برای مهمانانشان سرو می‌کنند. ترکیب برنج، گوشت گوشفند یا ماهی، پیاز داغ، رب گوجه فرنگی و ادویه جات معطر در نهایت غذایی بسیار خوشمزه به نام چکدرمه را بوجود می‌آورند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان گلستان و در رستوران‌های سنتی حتما این غذا را سفارش ندهید و در کنار سبزی و دوغ یک وعده غذایی عالی را تجربه کنید.
غذا‌های محلی گلستان و گرگاننخود پلو؛ متفاوت ترین غذای گلستان
اگر دوست دارید یکی از متفاوت‌ترین غذا‌های گلستان را نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم نخود پلو را سفارش دهید. این غذا در حالت کلی طعم ملس دارد و ترکیب نخود پخته شده، کشمش و رب انار و گوشت چرخکرده قلقلی شده با برنج ایرانی خوش عطر به غذایی فوق العاده خوشمزه منتهی میشوند. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را در هر شهری که زندگی می‌کنید حتما بپزید و شک نکنید که از طعم و عطر آن لذت خواهید برد.
غذا‌های محلی گلستان و گرگانباسترمه؛ برنج با دانه های انار !
شهر‌های شمالی ایران علاوه علاقه زیاد به برنج، از انار نیز در غذاهایشان بیشتر از سایر شهر‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در باسترمه که بیشتر در فرهنگ غذایی ترکمن‌ها به چشم میخورد، می‌توان برنجی کاملا متفاوت با دانه‌های انار را خورد. برای تهیه این غذا از ماهی، انار، برنج و زعفران و سیب زمینی و ادویه جات استفاده میشود. طعم ترش و گاهی ملس این غذا طرفداران زیادی دارد و ارزش غذایی آن نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
غذا‌های محلی گلستان و گرگانترچین؛ ته چین گرگانی ها
ترچین در واقع همان ته چین می‌باشد که در ترکیبات آن تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال در ترچین‌های گرگان گاهی اوقات لوبیا و بادمجان نیز استفاده میشود و به همین خاطر تنوع بالایی در انواع ترچین‌های شمال دیده میشود. ترچین گوشت یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌هایی می‌باشد که در سفر به استان گلستان می‌توانید امتحان کنید.
ترشی پلا
ترشی پلا نوعی پلو بسیار خوشمزه و البته ترش می‌باشد که در تمام شهر‌های استان گلستان طبخ و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا باید حبوبات‌های مختلف مانند لوبیا و عدس را بپزید و با رب گوجه فرنگی، آلو و دانه‌های انار و پیاز سرخ شده مخلوط و لا به لای برنج قرار دهید.
خورش‌های متنوع استان گلستان
غذا‌های محلی گلستان و گرگانخورش ساک؛ حتما امتحان کنید
نمیشود به استان گلستان سفر کرد و خورش ساک را امتحان نکرد. برای تهیه این غذا از گوشت، اسفناج، نخود و ادویه جات استفاده میشود و در نهایت با برنج‌های ناب ایرانی نوش جان میشود. جالب است بدانید که ارزش این غذا به اندازه ایست که در مراسم عروسی نیز سرو میشود.
غذا‌های محلی گلستان و گرگانماش پتی؛ طعم ملس و بسیار خوشمزه‌
اگر کمی با خواص ماش آشنا باشید قطعا آن را در وعده‌های غذاییتان جای می‌دهید. مردم استان گلستان پی به ارزش بسیار بالای این حبوبات‌های ریز و خوشمزه برده اند و به همین خاطر علاوه بر ماش پلو، از آن نوعی خورش را نیز تهیه می‌کنند. این غذا بخاطر داشتن اسفناج، چغندر قرمز و کدو تنبل بسیار مقوی بوده و آن نارنجی که به آن اضافه میشود باعث میشود تا طعم ملس و بسیار خوشمزه‌ای پیدا کند.
غذا‌های محلی گلستان و گرگان
آش‌های گرگان
در بین غذا‌های گلستان مانند سایر استان و شهر‌های ایران می‌توان تنوع بسیار بالایی از آش‌ها را مشاهده کرد و گویی این نوع غذا با فرهنگ غذایی ما ایرانی‌ها گره خورده است. از معروف‌ترین آش‌های این منطقه می‌توان به هلی آش، گوجه آش، ماش آش، آش گزینه، شیر آش و آش ماست اشاره کرد که هر یک در فصل‌های مختلف و با توجه شرایط آب و هوایی طبخ و در کنار سایر غذا‌های خوشمزه میل میشود.

سایر غذا‌های محلی گلستان

از دیگر غذا‌های محلی گلستان می‌توان به بولامه یا همان حلیم، کپور کله که از بهترین غذا‌های دریایی می‌باشد، اوکش پلا یا همان دمپختک و ترچلو اشاره کرد. انتخاب هر یک از این غذا‌ها می‌تواند روز‌های سفر به گلستان را شیرینی‌تر و خوشمزه‌تر کند. پس این فرصت را از دست ندهید و دقایقی را در کنار مردم خونگرم گلستان سپری کرده و از غذا‌های محلی متفاوت و عالی شان نوش جان کنید


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گالری اعتماد تهران