سال 1990 بود که لکسس LS 400 قاعده بازی را در بخش لوکس سازان عوض کرد و 30 سال بعد مدل جدید LS 500 سنت نیاکان خود در ارائه محصولی پرچمدار با اشرافیت مثالزدنی و قابلیت اطمینان برجسته را همراه دارد. پنجمین نسل LS از مدل سال 2018 تاکنون در بازار حضور داشته و از آن زمان تاکنون بهروزرسانی اندکی دریافت کرده است؛ اما ما اخیراً فرصت بررسی مدل 2020 این خودرو را داشتهایم و به دنبال فهمیدن این بودهایم که لکسس در برابر رقبای آلمانی و کرهای چگونه عمل میکند.
ما 5 ویژگی دوستداشتنی LS 500 که باعث خواهد شد انگشت به دهان شوید را جمع کردهایم. اگر اخیراً بررسی محصولات لکسس را خوانده باشید احتمالاً با آخرین بخش نوشتار که نقطهضعف اصلی این خودرو است آشنا خواهید بود؛ اما مطمئن هستیم که لکسس در آینده نزدیک راهحلی برای این موضوع خواهد یافت.
طراحی کابینلکسس قطعاً به خاطر کابین لوکس محصولات خود شناخته میشود. از لحظهای که پایتان را داخل کابین LS میگذارید میفهمید که وارد فضای خاصی شدهاید. LS نه طرح رنگی متمایز و دو طرح اضافی برای مدل F اسپورت را ارائه میکند. خریداران میتوانند ترکیبی از تریم های چوبی، آلومینیومی و… را سفارش دهند که نمایی استثنایی ایجاد میکنند. خودروی تست شده دارای صندلیهای سفارشی قابل تنظیم در 28 جهت بود که بر حس اشرافیت کابین اضافه کرده بود. در کل صرفنظر از چیزی که سفارش میدهید، حس لوکس بودن در کابین این خودرو موج میزند.
شیشهی Kirikoبه عنوان بخشی از پکیج اجرایی 23080 دلاری، خودروی حاضر در تست از پوشش شیشهای Kiriko ژاپن بجای تریم چوب و آلومینیوم استفاده میکرد. این اولین باری است که ما با چنین تریمی روبرو میشویم و واقعاً هم تحت تأثیر آن قرار گرفتیم. هر تکه از شیشه با استفاده از دادههای لیزری برش خورده و تکنیک متمایز ژاپنیها را به نمایش میگذارد. وقتی که نور از روی این تریم بازتاب مییابد سرنشینان شگفتزده خواهند شد.
صندلیهای عقب اجراییپکیج اجرایی یاد شده که قیمتش گرانتر از قیمت یک تویوتا کرولای صفرکیلومتر است شامل صندلیهای عقب اجرایی هم میباشد. این صندلیها دارای عملکردهای تنظیم برقی، گرم شونده، تهویه، ماساژ و… میباشند. با استفاده از صفحه لمسی موجود در استراحت گاه دست، سرنشین سمت راست در عقب میتواند صندلی سرنشین جلو را عقب و جلو کرده تا فضای کافی برای استراحت داشته باشد. صفحه لمسی یاد شده همچنین سیستم صوتی، سیستم تهویه و آفتابگیرها را کنترل میکند.
هدآپ دیسپلیسدان های پرچمداری همچون LS معمولاً به عنوان نمایش بهترین تکنولوژیهای سازنده معرفی میشوند. این خودرو از هدآپ دیسپلی سفارشی 24 اینچی با قیمت 300 دلار سود میبرد که وجودش از نظر ما ضروری میباشد. هدآپ دیسپلی لکسس جزو بزرگترین سیستمهای موجود در بازار بوده و از عملکردهای هوشمندانهای همچون هشدار ترافیک جلو سود میبرد. این سیستم از پیکانهای زردرنگ برای نمایش رانندگان در ترافیک روبرو استفاده میکند. سیستم یاد شده همچنین اطلاعاتی همچون سرعت و وضعیت راننده را نشان میدهد.
پیشرانه و گیربکسLS 500 برای اولین بار فاقد پیشرانه 8 سیلندر بوده و با نیروگاه 6 سیلندر 3.5 لیتری عرضه میشود. این پیشرانه در مدل هیبریدی از نوع تنفس طبیعی بوده درحالیکه در نسخه استاندارد بهصورت توئین توربو میباشد. قدرت کل پیشرانه 416 اسب بخار بوده و به راحتی از نظر راندمان پیشرانه 8 سیلندر قدیمی را پشت سر میگذارد. دل ما برای دو سیلندر بیشتر مدل قبلی تنگ نشده زیرا این پیشرانه 6 سیلندر فوقالعاده نرم است. بخشی از نرمی خودرو به گیربکس 10 سرعته اتوماتیک هم مربوط میشود که تعویضهای بسیار خوبی دارد.
پیشرانه 6 سیلندر حتی صدای بسیار خوبی هم داشته و وقتی حالت سواری اسپورت پلاس را انتخاب کنید این مورد بهتر هم خواهد شد. لکسس برنامههای خود برای ارائه پیشرانه 8 سیلندر توئین توربوی جدید را اعلام کرده است، پیشرانهای که نهایتاً وارد LS هم خواهد شد و قدرت حدود 600 اسبی خواهد داشت.
بزرگترین نقطهضعف: سیستم اطلاعات سرگرمیاصلاً علاقهای به ذکر این موضوع نداشتیم اما کنترلر تاچ پد لکسس کل تجربه کاربری سیستم اطلاعات سرگرمی LS را خراب کرده است. صفحهنمایش 12.3 اینچی LS 500 گرافیک خوبی داشته اما فقط از طریق همان تاچ پد میتوان آن را کنترل کرد. این تاچ پد باعث حواسپرتی راننده میشود. لکسس قبلاً به انتقادات گوش کرده و در RX 2020 از صفحه لمسی استفاده کرده است.
متأسفانه این صفحه لمسی جدید وارد LS نشده اما امیدواریم ژاپنیها در سالهای آینده این روند را عوض کنند. همچنین دوست داریم اندروید اتو را در محصولات بیشتری از لکسس ببینیم.
[دانلود ویدئو]