سعیده امیراحمدی: بازار‌های موازی در کشور چندان فعال نیست/ مردم عادی تحلیل درستی از بازار‌ها ندارند


سعیده امیراحمدی: بازار‌های موازی در کشور چندان فعال نیست/ مردم عادی تحلیل درستی از بازار‌ها ندارند

«نمی‌توان انکار کرد که در یکی دو سال گذشته منابع قابل توجهی (نقدینگی) وارد بازار سرمایه شده و این بازار مورد توجه مردم قرار گرفته است.» این مطلب بخشی از اظهار نظر سعیده امیر محمدی، تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش است که آیا بازار سرمایه طی سال‌های گذشته، بخصوص در شرایط تحریم توانسته عملکرد مناسبی در زمینه جذب سرمایه‌های خرد و کلان داشته...

سعیده امیراحمدی: بازار‌های موازی در کشور چندان فعال نیست/ مردم عادی تحلیل درستی از بازار‌ها ندارند

آنطور که محمدی به پارسینه گفت: «باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که بازار‌های موازی در کشور بازار‌های چندان فعالی نیستند و خرید و فروش در آن‌ها به مفهوم سفته‌بازی انجام نمی‌شود. برای مثال در بازار ارز سفته بازی انجام نمی‌شود چرا که این اقدام غیرقانونی است. بازار طلا؛ متاثر از نرخ ارز است و قیمت‌های جهانی است، اما معمولا مردم عادی نظر کارشناسی درباره این بازار‌ها ندارند؛ طلا را می‌خرند با این تصور که «اگر گران شود سود می‌کنیم.»، چون دیدگاهشان تورمی است بعضا سرمایه‌گذاری می‌کنند و متضرر می‌شوند.

بعضی روی سکه سرمایه‌گذاری کردند و زیان دیدند

او برای توضیح این نکته که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها نه بر اساس آگاهی که با گرفتار شدن در جو روانی انجام می‌شود، اظهار داشت: «حتی تجربه سال‌های گذشته نشان داده است برخی از مردم روی سکه ۵ میلیون تومانی سرمایه‌گذاری کردند، اما متضرر شدند.»
این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: «در ایران مردم مطلع می‌شوند که باید در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که آن بازار رشد خود را کرده و وارد فاز حبابی شدن قیمت‌ها شده است.»
نکته مهمی که از نظر این تحلیلگر بازار سرمایه باید به آن توجه شود، آن است که نقدشوندگی بازار‌ها چگونه است؟ برای مثال در بازار مسکن که یک بازار موازی تعریف می‌شود، اگرچه در دوارنی قیمت‌ها بالا می‌رود و موجب افزایش ارزش سرمایه خواهد شد، اما نقد شوندگی این بازار پایین است.
او در ادامه صحبت‌های خود به ارزیابی دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله سپرده‌گذاری در بانک اشاره کرد و بیان داشت: همانطور که شاهد هستیم نرخ سود سپرده با تورم، قابلیت رقابت نداشته است، یعنی تورم به مراتب بالاتر از نرخ سود سپرده و بوده و به همین دلیل ارزش پول مردم با سپرده‌گذاری کاهش پیدا کرده است؛ ابن روند موجب شد طی دو سال گذشته بازار سرمایه با رونق مواجه شود.
بازار سرمایه تا دو سال پیش رونق نداشت
از اواخر سال ۹۲ تا دو سال پیش بازار هیچ وقت وارد فاز رونق واقعی نشده بود؛ اتفاقا این مدتی که به آن اشاره کردم بهترین زمان برای ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه بوده است؛ خیلی‌ها هم از این فرصت بهره‌مند شدند.
او همچنین اظهار داشت: «امروز که ما باهم صحبت می‌کنیم خیلی از سهم‌ها به قیمت تعادلی خود رسیده؛ خیلی از سهم‌ها مثل گذشته دیگر ارزندگی ندارند، این اتفاق در شرکت‌های کوچک قابل مشاهده است. بنابر این اگر کسی می‌خواهد در این برهه وارد بازار سرمایه شود باید تحلیل بنیادی آن سهم را بداند.
او صحبت‌های خود را اینطور به پایان رساند: من به عنوان یک مشاور سرمایه‌گذاری می‎گویم که اگر فردی قدرت ریسک پذیری بالا ندارد بهتر است به جای بازار سرمایه‌گذاری بورس، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟