مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید


مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

فیلم سینمایی «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس و بازی واکین فینیکس در 11 بخش از آکادمی اسکار نامزد شده است.

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هالیوود ریپورتر، روایت تاد فیلیپس از شخصیت تبهکار کتاب‌های مصور در فیلم «جوکر»، در مسیر اسکار ۲۰۲۰ است و با حضور در ۱۱ بخش بیشترین نامزدی را در اسکار امسال رقم زده که شامل رشته‌هایی از بهترین فیلم تا بهترین تدوین صدا و بهترین فیلمنامه اقتباسی می‌شود.

«جوکر» یکی از ۹ فیلمی است که برای جایزه بزرگ این آکادمی رقابت می‌کند. این فیلم در بخش بهترین بازیگر مرد، موسیقی متن، کارگردانی، تصویربرداری و... مدعی دریافت جایزه است.

داستان فیلم، در مورد یک کمدین شکست خورده به نام آرتور فلیک است که تلاش می‌کند با مردم در شهر گاتهام ارتباط برقرار کند؛ مثل همسایه او یک پسر بچه در اتوبوس، اما در نهایت از جامعه جدا می‌شود و کم کم تبدیل به یک تبهکار می‌شود.

این فیلم تاکنون جوایز زیادی را از جمله گلدن گلوب، جوایز انجمن کارگردان‌ها و جوایز منتخب منتقدین و همینطور بفتا دریافت کرده است. به این بهانه وبگاه هالیوود ریپورتر مواردی که به پشت صحنه آن مربوط می‌شود را معرفی کرده است.

دنباله "جوکر" در دست ساخت است

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

بعد از موفقیتی که این فیلم از جمله فروش یک میلیاردی در گیشه جهان به دست آورد، تعجبی نیست که دنباله آن هم ساخته شود. چیز زیادی از این دنباله مشخص نیست بجز آنکه فیلیپس و اسکات سیلور که برای بهترین فیلمنامه اقتباسی نامزد شده اند، نویسنده این پروژه خواهند بود . البته تاد فیلیپس هنوز در مرحله مذاکرات برای کارگردانی آن است. البته این دنباله بر روی بتمن مانور نخواهد داد چرا که فیلمی از آن در حال ساخت است و سال ۲۰۲۱ اکران می‌شود.

بازیگر سابق نقش جوکر با ساخت این فیلم موافق نبود

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

در ماه اکتبر، منبعی به هالیوود ریپورتر اعلام می‌کند که در اوایل ساخت پروژه جوکر، بازیگر سابق این نقش، جرد لتو، با درخواست از مدیر برنامه‌های خود به منظور صحبت کردن با زئیس کمپانی برادران وارنر برای متوقف کردن ساخت این فیلم سینمایی تلاش کرد. چرا که قبلا این کمپانی قول یک فیلم از این شخصیت را به او داده بود و حالا با نقش آفرینی فینیکس شاید دیگر جرد لتو هرگز به این نقش نرسد.

مارتین اسکورسیزی در ابتدای فیلم مشارکت کرده بود

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

شاید مارتین اسکورسیزی طرفدار مارول نباشد، اما به نظر او در پتانسیل لازم برای شخصیت‌های دی سی دیده است. زمانی که اولین بار در سال ۲۰۱۷ ساخت این پروژه اعلام شد، اسکورسیزی در بین تهیه کنندگان این فیلم حضور داشت، اما در نهایت از آن کنار کشید. یک منبع به هالیوود ریپورتر گفته بود حتی اسکورسیزی برای کارگردانی در نظر گرفته شده بود، اما خودش می‌گوید قصدی برای کارگردانی آن نداشته است. این فیلم از فیلم‌های اسکورسیزی در دهه ۷۰ و ۸۰ الهام گرفته شده است.

ترس از ایجاد آشوب پیش از آغاز اکران فیلم

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

در روز‌هایی که قرار بود جوکر اکران شود، ترس‌هایی برای ایجاد آشوب در سینما‌ها وجود داشت و در هفته ابتدایی نیرو‌های امنیتی زیادی در سینما‌ها حضور داشتند. اگرچه تا پایان اکران‌های این فیلم تهدید قابل ملاحظه‌ای به وجود نیامد، اما یک سینما به دلیل اتفاقات احتمالی بسته شد و در روز بعد به روال عادی برگشت. فیلیپس تاکید کرده بود فیلمش در مورد خشونت نیست و معنای عمیق تری دارد. او معتقد بود همه همیشه در مورد جرقه صحبت می‌کنند نه در مورد باروت.

"جوکر" در مورد آسیب‌های زمان کودکی است

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

فیلیپس احساس می‌کند نگرانی مردم در مورد خشونت جوکر باعث شود آن‌ها پیام اصلی که قصد دارد منتقل کند را از دست بدهد. او گفته بود: این فیلم در مورد آسیب‌های دوران کودکی، کمبود عشق و نبود یکدلی است.

کارگردان فقط فینیکس را برای این نقش می خواست

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

فیلیپس می‌گوید واکین فینیکس نماینده آشوب است و من احساس کردم شخصی است که این نقش را باید بگیرد. قبل از مشغول شدن به ساخت فیلم فیلیپس و فینیکس روی خنده‌های این شخصیت تمرکز کرده بودند. این کارگردان یاد آوری کرد که اولین باری که او خنده‌ها را تمرین می‌کرد، فوق العاده و شگفت انگیز بود.

شخصیت سوفی با بازی زازی بیتز جان سالم به در می‌برد

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

تاد فیلیپس بخشی‌هایی از فیلم را به تفسیر مخاطب واگذار می‌کند؛ مثل سرنوش شخصیت سوفی، همسایه آرتور فلک که او در موردش خیال بافی کرده بود. آخرین باری که شخصیت سوفی را می بینیم آرتور به خانه او می‌رود و به سختی او را نشان می‌دهد و مخاطب می‌فهمد که سکانس‌های قبلی او و جوکر توهمی بیش نبوده است. اما وقتی جوکر خانه را ترک می‌کند سرنوشت او مشخص نیست. بازیگر آن می‌گوید این شخصیت کشته نشده، آرتور یا همان جوکر تنها کسانی را به قتل رساند که با او رفتار بدی داشتند.

"جوکر" رکورد‌های فراوانی را شکست

مواردی که باید از فیلم نامزد اسکار «جوکر» بدانید

با وجود ترس‌ از خشونت، این فیلم رکورد‌های متعددی را در گیشه به ثبت رساند. این فیلم بیشترین افتتاحیه تاریخ در ماه اکتبر و همچنین بیشترین رکورد اکران روز اول را شکست. جوکر در گیشه داخلی ۳۳۵ میلیون دلار و در جهان هم ۷۳۶ میلیون دلار فروخته است تا پرفروش‌ترین فیلم رده سنی بزرگسال باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند