آماده‌باش گلستان برای مقابله با سرمای احتمالی


گرگان - ایرنا - دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران گلستان از جمله...
گرگان - ایرنا - دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران گلستان از جمله جهادکشاورزی، راهداری و شرکت گاز پس از هشدار هواشناسی مبنی بر احتمال ورود سامانه سرد و بارشی به استان از اواخر امشب (شنبه) در آماده‌باش قرار گرفتند.

طبق اعلام هواشناسی گلستان در زمان فعالیت سامانه سرد و بارشی در استان از شنبه تا سه شنبه هفته جاری، کاهش دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه ای مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: در نتیجه فعالیت این سامانه بارش به‌صورت باران خواهد بود ولی از اواخر وقت یکشنبه تا اوایل صبح سه شنبه، برف، علاوه بر ارتفاعات در مناطق کوهپایه‌ای و جلگه‌ای نیز خواهد بارید.

نوربخش داداشی با احتمال آبگرفتگی برخی معابر عمومی و بالا آمدن آب برخی مسیل‌ها و رودخانه‌ها قابل پیش بینی است گفت: با توجه به برف و کولاک به همراه مه غلیظ در مناطق کوهستانی، اختلال در تردد از جاده‌ها در این مناطق دور از انتظار نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به ورود سامانه سرد و بارشی به استان گفت: گلخانه داران و صاحبان ماشین های کشاورزی به اخطاریه هواشناسی در خصوص باد شدید و ورود سامانه بارشی و فوق سرمایی از عصر امروز توجه کرده و به توصیه های کارشناسان عمل کنند.

محمدرضا عباسی افزود: فعالان گلخانه ای نسبت به تقویت پوشش و تجهیزات گرمایشی و تنظیم رطوبت و تهویه گلخانه برای جلوگیری از وارد شدن خسارت با توجه به پایداری هوای سرد اقدام کنند.
عباسی در خصوص وضعیت زراعت هم گفت: کشاورزان استان در چند روز آینده، سم و کودپاشی به زمین های زیرکشت را کنار بگذارند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز گفت: تهمیدات لازم برای ارایه خدمات هرچه بهتر به رانندگان عبوری از جاده های ارتباطی به ویژه مناطق کوهستانی و برف گیر با بسیج راهداران و امکانات خودرویی اندیشیده است.

علامرضا بیکی افزود: این اداره کل در اجرای طرح زمستانه ۳۲ گروه راهداری را با بهره گیری از ۳۴۰ نیرو و ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و سبک برای اجرای ماموریت خود به کار گرفته است.

به گفته وی، گروه های راهداری در زمان اعلام آماده باش در ۲۳ راهدارخانه مستقر و ۵۵ گردنه برف گیر استان را برای آمد و شد خودروها باز نگه خواهند داشت.

بیکی اضافه کرد: تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان برای پاسخگویی در خصوص آخرین وضعیت راه ها به صورت شبانه روزی فعال است.

سید جلال ابوالقاسمی سخنگوی شرکت گاز گلستان نیز گفت: مشترکان در این مدت صرفه جویی در مصرف گاز را با نگه داشتن دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۱ درجه، خاموش کردن پکیچ و بخاری در اتاق های غیرقابل استفاده و همچنین پوشش لباس مناسب فصل زمستان، رعایت کنند.

سید جلال ابوالقاسمی افزود: همکاری مشترکان گاز در استان باعث خواهد شد تا از قطع واحدهای تولیدی ممانعت شود.

کاهش دمای هفته های گذشته گلستان موجب شد مصرف گاز در این استان به دو برابر مصرف عادی ( حدود ۶ میلیون متر مکعب گاز در روز ) برسد که علاوه بر قطع شدن گاز مشترکان ادارات کل و شهرستانی طی ۶ روز کاری، واحدهای تولیدی بزرگ این منطقه از جمله کارخانه سیمان پیوند گلستان و نیروگاه هزار مگاواتی برق علی آباد وادار به استفاده از سوخت جایگزین شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم به آمادگی نیروهای جنگلبانی برای مقابله با آتش سوزی احتمالی به دنبال پیش بینی وزش باد امروز (شنبه) اشاره کرد و افزود: علاوه بر مشارکت نیروهای مردمی، ۵۰۰ نیروی اداره کل منابع طبیعی نیز آمادگی مقابله با آتش سوزی را دارند.

ابوطالب قزل سفلو افزود: در این راستا، گشت های منظم در عرصه های استان توسط یگان حفاظت اجرا می شود به طوری که روزانه ۵۳ گروه پیاده، ۵۵ گروه خودرویی و ۸۶ گروه موتوری در عرصه های منابع طبیعی گشت زنی دارند.

قزل سفلو از مردم خواست در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی موارد را به شماره ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع منابع طبیعی گزارش دهند.

عرصه های منابع طبیعی واقع در پارک ملی گلستان تحت مدیریت خاص این پارک بوده و همچنین حفاظت از ۸۶۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در شمال استان و ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی واقع در نوار جنوبی گلستان که از نوکنده تا گلیداغ مراوه تپه امتداد دارد، با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته