هر روز دارلوک های تازه ای ساکن قراضستان می شوند


هر روز دارلوک های تازه ای ساکن قراضستان می شوند

یک عروسک ساز با اشاره به طراحی و ساخت دارلوک های اختصاصی براساس نقاشی کودکان، شغل و ویژگی مورد علاقه مخاطبان، گفت: دارلوک های سفارشی به عنوان های کاراکترهای تازه به ماجراهای شهر قراضستان افزوده می شوند. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در روزهای گذشته، بخش نخست گفتگو با «انیس رضایی»، عروسک ساز و موسس برند «دارلوک» منتشر شد. رضایی در آن گفتگو از چگونگی شکل گیری ایده ساخت عروسک هایی از جنس چوب و فلز سخن گفت و این که کاراکترهای عروسکی او چگونه شهر خیالی قراضستان را ساخته اند. این هنرمند همچنین به اهمیت آموزش فرهنگ بومی از طریق عروسک ها پرداخت و به ارتباط با مخاطبان از طریق شبکه های ارتباطی مجازی اشاره کرد. آن چه در پی می آید بخش دوم گفتگو با این عروسک ساز است:

به نظر می رسد شهر دارلوک ها پتانسیل فراوانی برای ایده پردازی خصوصا از سوی بچه ها دارد. در این زمینه فعالیتی انجام داده اید.

بله، اتفاقا چندی قبل در همان صفحه دارلوک‌ها در فضای مجازی، یک مسابقه خلاقیت برای بچه‌ها برگزار کردم و از پدرها و مادرها خواستم موضوع آن را به بچه‌ها منتقل کنند.

از آن ها خواسته بودم یک شخصیت خیالی برای خودتان تصور کنید، نقاشی‌اش را بکشید، اگر بندری هستید، اسم‌های بندری برایش بگذارید و اگر نه، نام مورد علاقه تان را انتخاب کنید، معنای آن را بنویسید و داستانش را تعریف کنید. این کار برای این بود که علاوه بر تصویرسازی و طراحی عروسک، استعداد بچه‌ها در داستان‌نویسی و قصه‌گویی هم شکوفا شود.

استقبال از این ایده چه طور بود؟

استقبال خیلی خوبی از آن شد و نقاشی های فراوانی از بجه ها به دستم رسید. اکنون کار من به چند بخش تقسیم شده است، یکی اینکه خودم کاراکترها را طراحی و خلق می‌کنم، یک بخش هم نقاشی بچه‌هاست که به عروسک‌های چوبی، یعنی دارلوک‌ها تبدیل می‌شود.

در خلال این گونه تجربه های تعاملی، چه اتفاقات جالب توجهی رخ می دهد؟

بله، مثلا یکی این که بسیاری از اسم‌هایی که بچه‌ها انتخاب می‌کنند، اسم‌هایی است که به دارلوک بیاید. مثلا بچه‌ای که فرشته کشیده بود اسمش را گذاشته بود «فرشتوک». عنوان‌هایی که در شهر قراضستان به کار می‌رود هم عنوان‌هایی است که به اسم «دارلوک» بیاید.

عروسک های شما به طور کلی نام های جالبی دارند. این همه عنوان متناسب از کجا می آید؟

مثلا نوزادی که در شهر «قراضستان» به دنیا می‌آید، به جای نوزاد آن را «نولوک» می نامیم. همان طور که پیش از این گفتم در گویش بندری «دار» به معنای چوب و «لوک» به معنای کوچک است. مثلا در استان هرمزگان یک عروسک بومی به اسم دختولوک، یعنی دختر کوچک وجود دارد.

در میان کارهای شما، آثاری دیده می شود که به نظر برای مخاطب شخصی سازی شده اند. درباره آن ها توضیح می دهید.

بله، بخش از زمانم به طراحی و ساخت دارلوک‌های سفارشی اختصاص یافته است. بسیاری عکس‌ خود را می‌فرستند و می‌خواهند عروسکی شبیه به آن عکس برایشان بسازم. مثلا یک والیبالیست عکسی با لباس ورزشی می‌فرستد یا فرد دیگری می‌خواهد براساس شغل یا مشخصات شخصی اشِ، عروسک طراحی شود.

برای این موارد، در ابتدا طرح می‌زنم، بعد تبدیل می‌شود به دارلوک و یک داستان برایش می‌نویسم. حالا آن شخصیت به سرزمین قراضستان اضافه می‌شود. مثلا وقتی یک دکتر طراحی می کنم، می‌گوییم حالا به شهر قراضستان یک دکتر وارد شد، یا مثلا قراضستان از حالا به بعد خلبان دارد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟