6 پیشنهاد حمایتی برای کسب‌وکارها


6 پیشنهاد حمایتی برای کسب‌وکارها

گام جدید برای پشتیبانی از کسب وکارهای کوچکی که در معرض آسیب از ویروس کرونا (corona) قرار دارند، برداشته شد. در گام نخست جزئیات اقدامات مربوط به ستاد بررسی اثرهای ویروس کرونا در تجارت( در قالب سه سطح) اعلام شد و اینک در گام دوم، متولی امور بازرگانی در وزارت صمت در قالب نامه ای، ۶ پیشنهاد را برای رفع چالش های کسب وکارهای خردی که از ویروس کرونا آسیب می بینند، خطاب به معاون اقتصادی رئیس جمهوری ارائه کرده است.

۶ پیشنهاد حمایتی برای کسب وکارها

در واقع بررسی سیاست های متولیان تجاری در روزهای گذشته و بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، نشان می دهد عمده تمرکز سیاست گذار بر متعادل سازی مشکلات بنگاه های کوچک و متوسطی گذاشته شده است که از درجه آسیب پذیری بالایی برخوردارند. در این چارچوب، مسئولان دولتی درصدد هستند از این روش حمایت از تولیدات داخلی را در اولویت قرار دهند تا نیازهای اضطراری مردم در شرایط فعلی به آسانی تامین شود. اما عمده پیشنهادهای حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی به سمت برنامه های حمایتی از مسیر انواع معافیت ها و حمایت مالی من جمله « معافیت های مالیاتی» و« تخصیص تسهیلات، اعتبارات و کمک های بانکی» متمرکز شده است.

متولی امور بازرگانی در وزارت صمت خطاب به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری در نامه مذکور بر انجام اقدامات حمایتی برای کسب وکارهای خرد تأکید کرده است. او تصریح نموده است که این گروه از کسب وکارها در ایام فروش انتهایی سال، با آسیب های جدی جبران ناپذیری مثل تعطیلی واحد ها، بی کاری، کاهش چشمگیر درآمدها و... که منتج به ایجاد معضلات تامین معاش، عقب افتادگی اقساط بانکی، بدهکاری و بیکاری شده، روبرو هستند.

از این دیدگاه معافیت های مالیاتی و تخصیص بعضی اعتبارات بانکی برای رفع مشکلات بنگاه های خرد ضروری است. بر این اساس، بخشیده شدن مالیات کلیه صنوف( کسب وکارهای خرد)، معافیت از پرداخت حق بیمه خویش و کارگران، استمهال اقساط بانکی، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و بی بهره بانکی، معافیت پرداخت حق عضویت و شارژ این گونه فعالیت ها در تشکل های دولتی و غیردولتی، معافیت از پرداخت هر گونه هزینه جانبی در حوزه های شهرداری، بخشداری و دهداری سرفصل های پیشنهادهای جدید متولیان وزارت صمت است.

در واقع میتوان نامه نگاری جدید متولی امور بازرگانی با معاون اقتصادی رئیس جمهوری را در راستا و در تکمیل برنامه های تشویقی متولیان تجاری در روزهای گذشته دانست. در هفته جاری کسب وکارهای کوچک مشمول سیاست های تشویقی شدند. حسین مدرس خیابانی در روزهای قبل از طراحی بسته پیشنهادی برای جبران خسارت کسب وکارهای کوچک از ویروس کرونا (corona) خبر داده است. جزئیات بسته پیشنهادی ستاد« بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت» نمایش گر این است که سیاست های تشویقی در بخش« مالیات»،« استمهال وام های بانکی» و« بیمه تامین اجتماعی» از طرف متولیان در نظر گرفته شده تا شغل های خرد آسیب دیده از کرونا، از بین نروند. البته این بسته تنها حاوی کسب وکارهای خرد نیست و سیاست گذار برای بخش هایی که در تجارت خارجی به علت کرونا آسیب دیده اند، مشوق های مشابهی تعریف کرده است.

کارشناسان معتقد هستند شیوع کرونا (corona) در آخرین روزهای سال، شرایط کسب وکارها را پیچیده کرده است؛ در همین راستا جدیدا ستاد آسیب شناسی در وزارت صمت تشکیل شده که قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از آن خبر داد. حسین مدرس خیابانی خاطرنشان کرد برای این که خیلی از کسب وکار ها در این بازه زمانی آسیب دیده اند، ستادی با عنوان« بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت» تشکیل شده تا با مشوق هایی این کسب وکار ها آسیب نبینند. به گفته مدرس خیابانی، این ویروس سبب آسیب به کسب وکار های کوچک، مثل اغذیه فروش ها شده است و به همین علت بسته ویژه ای پیشنهاد شده تا قسمتی از مالیات، استمهال وام، بیمه تامین اجتماعی و دیگر مشوق های تشویقی به این کسب وکار ها اختصاص یابد تا از آسیب پذیری در امان بمانند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در مورد بیکار شدن کارگران به دلیل اثرات سوء ناشی از ویروس کرونا اظهار‌کرد :به نظرم باید به سمت کسب وکار های اینترنتی برویم و شغل های دیگری را فعال کنیم تا این دوره را پشت سر بگذاریم، چراکه شغل برای مردم مهم است ضمن اینکه باید توجه کنیم اولویت دهی به صادرات هم ظرفیت های خالی کارخانه ها را پر و هم اشتغال پایدار را حفظ می کند. مدرس خیابانی با بیان اینکه در شرایط فعلی حفظ اشتغال مهمتر از رشد اشتغال ملی است، گفت:البته در گزارش هایی که ما در وزارت صمت داریم تولید در همه رسته ها و گروه های کالایی روند افزایشی دارد که این نکته مثبتی است.

جزئیات نامه نگاری

ولی حسین مدرس خیابانی در نامه جدید خود به محمد نهاوندیان، خواهان رفع معضلات کسب وکارهای خرد آسیب دیده از کرونا شده و در این خصوص ۶ پیشنهاد ارائه کرده است. در قسمتی از این نامه که با عنوان« رفع مشکل کسب وکارهای خرد آسیب دیده متأثر از شیوع بیماری کرونا» نوشته شده ، آمده است:پیرو موضوعات مطرح شده در نشست ستاد بررسی آثار شیوع بیماری کرونا در بخش تجارت در تاریخ هفتم اسفند ماه و با توجه به بررسی های انجام شده از نتایج زیان بخش شیوع بیماری ذکر شده در سطح کشور برای فعالان اقتصادی و هشدارهای بهداشتی مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ایجاد گرفتاری و نگرانی های عموم مردم در فعالیت های تجاری در بخش های گوناگون، به خصوص در فعالیت کسب وکارهای خرد صنفی، تولیدی، خدماتی و خدمات فنی باعث شد تا بعضی از اینگونه کارها ، علی الخصوص در ایام فروش پایانی سال، با آسیب های جدی جبران ناپذیری مثل تعطیلی واحدها، بی کاری، کاهش چشمگیر درآمدها و...( که منجر به ایجاد معضلات تامین معاش، عقب افتادگی اقساط بانکی، بدهکاری و بیکاری می شود)، روبرو شوند.

بدین ترتیب با توجه به مطالب مطرح شده در جلسه مذکور و به منظور جبران بخشی از آسیب ها و دل نگرانی های این قشر، پیشنهادهای زیر جهت استحضار و اقدام ارائه می شود:

پیشنهاد نخست:مالیات کلیه صنوف( کسب وکارهای خرد مشخص) در ماه اسفند بخشوده شود.

پیشنهاد دوم:در اسفند ماه امسال صنوف مزبور، از پرداخت حق بیمه خویش و کارگران تحت پوشش معاف شوند.

پیشنهاد سوم:از ماه اسفند امسال تا زمان عادی شدن فرآیند فعالیت های تجاری در سطح کشور، مطابق با اعلام رسمی وزارت بهداشت نسبت به استمهال اقساط بانکی این بخش از واحدهای صنفی اقدام لازم صورت گیرد.

پیشنهاد چهارم:تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم بهره بانکی به اینگونه فعالیت های تجاری تخصیص داده شود.

پیشنهاد پنجم:معافیت پرداخت حق عضویت و شارژ این طور فعالیت ها از اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی در تشکل های دولتی و غیردولتی.

پیشنهاد ششم:معافیت از پرداخت هرگونه هزینه های جانبی در حوزه های شهرداری، بخشداری ها و دهداری مانند پسماند و ... برای این گونه فعالیت های اقتصادی.

donya-e-eqtesad.com

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جای خالی وزیر خارجه ایران در میان وزیران «شانگهای»/ صفری؛ نماینده ایران در آستانه