کرونا، آفت صنعت هتلداری کردستان


کرونا، آفت صنعت هتلداری کردستان

سنندج - ایرنا - شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال باعث شد 95 درصد رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی کردستان برای تعطیلات نوروزی کنسل شود و ضریب اشغال تخت‌ها به کمتر از 5 درصد برسد تا صنعت هتلداری تحت تاثیر این بیماری بدترین ایام خود را تجربه کند.

بسیاری از استان‌های کشور از جمله کردستان ایام پایانی سال جاری را با شیوع ویروس کرونا به سختی می‌گذرانند و بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت در روزهای پایانی سال به ارائه راهکارهای برای گذار از این بحران حوزه سلامت اختصاص یافته است.

در حال حاضر هتل‌های کردستان خالی از مسافر است و بسیاری از تورهای داخلی و خارجی لغو شده و تعدادی از کارگران هتل‌ها نیز بیکار شده‌اند، هتلدار توان پرداخت حقوق، مزایا و عیدی کارکنان خود را ندارد به همین خاطر جامعه هتلداران استان خواستار مساعدت مسوولان در زمینه پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی و بخشودگی جرائم دیرکرد وام‌های خود در چنین شرایطی شده‌اند.

علیارغم همه این مشکلات درب بسیاری از هتل‌ها به روی مسافران باز است و تهمیدات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این اماکن بکار گرفته شده و تمام نکات بهداشتی نیز با دقت رعایت می‌شود اما بسیاری از درخواست‌های اسکان در مراکز اقامتی این استان لغو شده و این شرایط هتلداران را با بحران جدی ورشکستگی مواجه کرده است.

از طرفی استاندار کردستان اعلام کرده بدلیل شیوع ویروس کرونا و به منظور تامین سلامت شهروندان، استان کردستان امسال پذیرای هیچ مسافر نوروزی نخواهد بود که این دستورالعمل باعث شده تا مراکز اقامتی با بدترین روزهای کاری خود مواجه باشند.

شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده چرخ های صنعت و تجارت کشور متوقف شود در این میان صنعت گردشگری یکی از صنایع اشتغالزا است که روزهای سختی در پیش دارد و زنجیر وار همه صنایع وابسته نیز با مشکلات جدی مواجه هستند.

تعطیلی برای جلوگیری از شیوع کرونا

یکی از هتلداران شهر بانه با بیان اینکه از چهار روز قبل هتل خود را بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده است، گفت: هر روز ۲ بار تمام قسمت‌های هتل را ضد عفونی و ورود و خروج مسافرین را کنترل کردیم اما در روزهای اخیر با توجه به افزایش آمار بیماران کرونا، ناچار به تعطیل کردن هتل شدیم.

کمال محمدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان شیوع این ویروس در کشور، مسافرین هتل ما به یک درصد قبل رسیده و از چند روز گذشته حتی یک مسافر هم به هتل برای اقامت مراجعه نکرده است.

وی با اشاره به شایعه اسکان مسافرینی از قم در هتل‌های بانه افزود: شایعاتی در فضای مجازی و در بین مردم مبنی بر اسکان اینگونه مسافرین وجود دارد که دور از واقعیت است چرا که بسیاری از هتلداران، این اماکن را برای جلوگیری از شیوع این ویروس تعطیل کردند.

محمدپور اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کارگران هتل از افراد محروم جامعه هستند امکان تعطیلی هتل به صورت دراز مدت وجود ندارد اما با ادامه این شرایط برای اسکان مسافرین تدابیری بکار می‌گیریم تا ضمن تضمین سلامت مسافرین، بتوانیم رونقی به کسب و کار خود دهیم.

وی یادآور شد: شهر بانه یکی از مقاصد اصلی مسافرین نوروزی در استان کردستان است و انتظار می رفت در تعطیلات نوروز تعداد زیادی از هموطنان به بانه سفر کنند ولی با شرایط پیش آمده نوروز ۹۹ کمترین حجم مسافر را در این شهر و دیگر اماکن تفریحی استان خواهیم داشت.

کاهش چشمگیر مسافرین

یکی دیگر از هتلداران بانه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و امنیت میهمانان به مدت یک هفته هتل را تعطیل کردیم و وسایل اولیه و تب سنج را برای اطمینان از سلامت میهمانان تهیه و در دسترس قرار دادیم.

ناصر حدیقی افزود: مردم در شرایطی که رونق اقتصادی و وضعیت روحی و روانی مناسب باشد سفر می کنند و فعالیت هتل ها هم به شرایط اقتصادی و روحی مردم وابسته است لذا وجود ویروس کرونا و شرایط بحرانی کشور عزم مردم برای مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی را کم کرده است.

وی با اشاره به توصیه های بهداشتی کارشناسان برای قرنطینه خانگی و ماندن مردم در خانه گفت: اگر مسافری حامل ویروس کرونا باشد احتمال دارد این ویروس را به بیش از ۱۰۰ نفر انتقال دهد لذا بهترین کار در شرایط کنونی ماندن در خانه است.

حدیقی یادآور شد: بعد از رفتن مسافرین تمام وسایل اتاق و فضایی که مسافر با آن در تماس بوده ضدعفونی و ملحفه ها نیز تعویض می‌شود و سطوح را ضدعفونی می‌کنیم تا از انتقال ویروس به میهمان بعدی جلوگیری شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه مسافرین بیشتر برای خرید ارزان به بانه سفر می کنند و این شامل اقشار مختلف جامعه می شود احتمال آلودگی زیاد است بنابراین هتلداران همه تدابیر بهداشتی را بکار می‌گیرند تا در بهترین وضعیت به مسافران و مهمانان خود خدمات ارائه کنند.

این هتلدار یکی از کانون های شیوع ویروس را خانه های استیجاری دانست و افزود: اسکان مسافران در مکان های عمومی مانند مدارس، مهمانسرای ادارات و سویت های اجاره ای با ریسک بسیاری همراه است و این اماکن بدلیل اینکه نکات بهداشتی در آنها رعایت نمی‌شود کانون شیوع این ویروس هستند.

وی با بیان اینکه مسافرت برای تغییر شرایط روحی و روانی ضروری است، اظهار داشت: در شرایط موجود با کاهش چشمگیر مسافر مواجه هستیم اما کنترل شرایط هم بستگی به رفتار مسوولین در مهار موقعیت دارد همچنین مردم را متقاعد کنند تا مسافرت کنترل شده و ایمن داشته باشند.

لغو ۹۵ درصد رزرو هتل ها کردستان

رئیس جامعه هتلداران کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از هموطنان قبل از شیوع ویروس کرونا در هتل های استان برای نوروز سال آینده اتاق رزرو کرده بودند که با شیوع این ویروس در کشور، هموطنان بیش از ۹۵ در درخواست های خود را لغو کردند.

عبدالحمید حمیدی افزود: هر ساله از اوایل بهمن بسیاری از تورهای داخلی و خارجی و برخی نیز به صورت انفرادی برای تعطیلات نوروزی در هتل های کردستان جا رزرو می‌کردند که امسال بدلیل شرایط پیش آمده این اتفاق نیفتاد.

وی شیوع ویروس کرونا را جزء حوادث قهری دانست و اظهار داشت: طبق قانون کسانی که درخواست های خود را لغو کنند باید جریمه پرداخت کنند که به همه هتلداران استان ابلاغ شده که این جریمه ها با توجه به شرایط پیش آمده باید بخشیده شود.

حمیدی ادامه داد: لغو درخواست ها بدلیل شیوع ویروس کرونا خسارت زیادی به هتلداران وارد کرد و اسکان را به کمتر از پنج درصد کاهش داد در حالیکه سال گذشته تا نیمه دوم اسفند ماه بیش از ۵۰ درصد اتاق های هتل های کردستان رزرو شد بود اما این بیماری خسارت جبران ناپذیری به هتلداران و صنعت گردشگری وارد کرده است.

رئیس جامعه هتلداران کردستان بیان اینکه امسال از حضور مسافرین خارجی به استان محروم شدیم، گفت: هر ساله بیش از ۳۰ درصد ظرفیت هتل های استان توسط عراقی ها و مردم اقلیم کردستان رزرو میشد که امسال با این شرایط سفر آنها نیز به استان و شهرهای مقصد ما امکانپذیر نیست.

وی اضافه کرد: بسیاری از هتلداران مجبور شدند کارگران خود را به مرخصی بفرستند و با تعداد کمی کارگر فعالیت کنند که این وضعیت باعث شده بسیاری از کارگران بیکار شوند البته علیرغم شرایط موجود تلاش می کنیم هتل‌ها در ایام تعطیلات نوروزی باز باشند چرا که احتمال دارد برخی از هموطنان قصد سفر داشته باشند.

حمیدی اظهار داشت: برای جبران این خسارت با استاندار و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان مکاتباتی انجام شده که با رعایت اصول بهداشتی و به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران، هتل های استان به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس جامعه هتلداران کردستان ادامه داد: همچنین درخواست کردیم به منظور جبران خسارت به هتلداران از فعالیت اقامتگاه‌های غیر رسمی و نیمه رسمی مانند مدارس آموزش و پرورش، مهمانسرای ادارات، خوابگاه ها و خانه‌های مسافر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ جلوگیری شود که مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با هماهنگی دادستان، شورای تامین و نیروی انتظامی با واحدهای متخلف برخورد شود و هتلداران در این ماه از پرداخت حق بیمه خود و کارگران تحت پوشش معاف شوند، افزود: باید برای جبران خسارت هتلداران تسهیلات کم بهره و اعتبارات بلاعوض به آنها پرداخت شود همچنین از پرداخت عوارض معاف و مالیات ۲ ماهه بهمن و اسفند آنها نیز بخشوده شود.

حمیدی پذیرش و اسکان مسافران ابتلا به ویروس کرونا در هتل های کردستان را شایعه خواند و گفت: تمام هتل‌های اقامتی زیر نظر جامعه هتلداران کردستان بر اساس قوانین و مقررات خاص مسافر پذیرش می‌کنند که یکی از قوانین سالم بودن مسافر است و پذیرشگران هتل های استان آموزش های لازم را در این زمینه دیده‌اند.

وی تاکید کرد: وجود هر گونه مورد مشکوک به نهادهای نظارتی اطلاع رسانی می شود علاوه بر این آمار دقیق مسافران پذیرش شده در سامانه اداره کل اماکن نیروی انتظامی ثبت است.

هم اکنون ۱۲۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۶۶ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹ مثبت است و تاکنون پنج فرد مبتلا نیز در استان کردستان (چهار نفر سقز، یک نفر مریوان) براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

در استان کردستان ۳۲ هتل با ظرفیت ۲ هزار ۶۸۱ نفر، ۲ هتل آپارتمان با ظرفیت ۱۰۰ نفر، ۲۴ میهمانپذیر با ظرفیت ۷۸۲ نفر و ۱۷ اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت ۴۲۰ نفر وجود دارد

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان