رییس اورژانس خلخال: قارچ‌های وحشی کشنده است


رییس اورژانس خلخال: قارچ‌های وحشی کشنده است

اردبیل _ ایرنا _ رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: قارچ‌های طبیعی وحشی کشنده است و باید از چیدن ، دست زدن و حتی لمس و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت خودداری شود.

جواد فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مراجعه چند مسموم ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی به بخش فوریت‌های پزشکی خلخال افزود: احتمال مسمومیت و مرگ درپی مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالاست و سالانه افراد زیادی را روانه بیمارستان می‌کند.

وی با توصیه به مردم و تاکید بر اینکه مراقب قارچ‌های سمی روییده در طبیعت باشید، اظهارداشت: با رسیدن روزهای بهاری طبیعت‌گردی بیشتر می‌شود و یکی از خوراکی‌های دلخواه مردم قارچ‌های وحشی هستند که مصرف آنها موجب مسمومیت افراد و مرگ و میر می‌شود.

فتحی با بیان اینکه همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

وی بیان کرد: نمی‌توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی و یا سمی بودن آن را تشخیص داد.

او علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق ذکر کرد و افزود: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، گفت: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی است که ممکن است روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

فتحی با بیان اینکه باید از مصرف قارچ‌های خودرو که در دل طبیعت ظاهر می‌شوند اجتناب کرد، اظهارداشت: پختن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ که پادزهر هم ندارد ، پرهیز از مصرف آن می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید