روستای افچنگ ، از ییلاقات با صفای سبزوار


روستای افچنگ در 30 کیلومتری از شهر سبزوار قرار دارد.این روستا زیباترین و خوش آب و هوا ترین و یکی از مناطق تفریحی منطقه سبزوار است.قدمت این روستا مربوط به اقوام آریایی است.یکی از نگین های سبزی که بدون شک چشم هر جوینده ای به آن خواهد خورد، روستای ییلاقی و زیبای افچنگ در 20 […] نوشته روستای افچنگ ، از ییلاقات با صفای سبزوار اولین بار در جامع ترین...

روستای افچنگ در ۳۰ کیلومتری از شهر سبزوار قرار دارد.این روستا زیباترین و خوش آب و هوا ترین و یکی از مناطق تفریحی منطقه سبزوار است.قدمت این روستا مربوط به اقوام آریایی است.یکی از نگین های سبزی که بدون شک چشم هر جوینده ای به آن خواهد خورد، روستای ییلاقی و زیبای افچنگ در ۲۰ کیلومتری شمال سبزوار است.

روستایی که هرچند در همسایگی کویر است، اما به دلیل واقع شدن در کوهپایه های جنوبی البرز شرقی از طبیعتی سبز و چشم نواز با چشمه هایی پر از آب گوارا برخوردار است.دیگر وجه تسمیه این روستا هفت جنگ است که به دلیل جنگ های متعدد در این روستا علیه ظلم و جور حاکمان مستبد به آن هفت جنگ گفته می شود.این روستا در دل چند کوه قرار گرفته و احتمالا به همین سبب به آن افچنگ (تغییر یافته هفت چنگ) گفته می شود.

روستای افچنگ ، از ییلاقات با صفای سبزوار

وجود درختان سرسبز، چشمه سارهای روان با آب خنک و گوارا، دامنه های پرشیب یا کم شیب کوهستانی و دره های مجاور آن ها ، معمولا از نظر هر بیننده ای جزء زیباترین مناظر طبیعت محسوب می شوند. اما مردمانی ساکن در نواحی کویری و بیابانی بیشتر از دیگران قدر این مناظر را می دانند.منطقه غرب خراسان رضوی در محدوده شهرستان سبزوار بزرگ ، علی رغم اینکه به طور کل از یک اقلیم حاشیه کویری برخوردار است، اما در بطن خود از این دست مناظر زیبای ییلاقی فراوان دارد.

اگر از این روستا به عنوان ماسوله سبزوار یاد کنیم سخن به گزافه نگفته ایم چرا که قرار گرفتن در دل کوه ها و نحوه چیدمان منازل و خانه ها در نگاه اول شهر ماسوله را در ذهن متبادر می کند.فاصله ۲۰کیلومتری آن با سبزوار باعث شده تا گردشگران فراوانی به سوی آن جذب شوند. آب وهوای مطلوب و پایین بودن ۵ درجه ای هوای آن نسبت به سبزوار، وجود مناظر طبیعی بکر و زیبا و از همه مهم تر وجود چشمه سارها و قنات های پر آبی که از دامنه کوه ها سر چشمه گرفته با عبوراز روستای افچنگ اطراف آن را نیز سرسبز و زیبا کرده و موجب سفر مردم به این روستا شده است.

روستای افچنگ ، از ییلاقات با صفای سبزوار

گردشگران در روزهای سرد زمستان و بارش اولین برف زمستانی نیز این روستا را تنها نمی گذارند چرا که بارش برف باعث می شود تا گردشگران برای برف بازی و دیگر بازی های برفی به این محل مراجعه کنند که گاه باعث می شود در روزهای تعطیل راه به شدت شلوغ و هجوم گردشگران به این مکان معضل راه بندان و ترافیک شدید را به وجود آورد.

یکی از نقاط تفریحی و گردشگری این روستا منطقه «بابا افچنگ» است وآن چه ازگذشتگان نقل شده، این است که باباحسن افچنگی یکی ازعالمان وعابدان برجسته زمان خویش بوده است .گفته شده که وی دراواخرقرن سوم هجری قمری واوایل قرن چهارم هجری قمری می زیسته است.
ایشان یکی از نوادگان علی بن عبدا… کسایی نحوی است که به کشاورزی اشتغال داشته و از این طریق امرار معاش می کرده است .از دیگر مکان های زیبای این روستا می توان به صحرای ده ، سرسو ، مغمبر، گذندر و کوه های سیاه (سیاو) اشاره کرد.این روستا دو رودخانه، معادن آهک و نُقراب و چند معدن استفاده نشده دارد و صنایع دستی درآن پررونق است و به عنوان قطب تولید محصولات درختی و باغی از جمله گیلاس ،آلو ، گردو و بادام بوده و انگور آن جزو مرغوب ترین انگورهای موجود در شهرستان سبزوار محسوب می شود.
همچنین به طور سنتی همه ساله در ایام نوروز در این روستا مسابقات کشتی محلی بین جوانان روستا برگزار می شود.جمعیت این روستا که در دهستان کراب واقع است بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ، ۱.۵۹۸ نفر (۴۴۱ خانوار) بوده است.این روستا که با مردمانی متدین و انقلابی شناخته می شود، ۴۷ شهید را تقدیم انقلاب کرده است. این روستا دو رودخانه، معادن آهک و نُقراب و چند معدن استفاده نشده دارد و صنایع دستی درآن پررونق است.
این روستا ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و می گویند یک شب میزبان دانشمند بزرگ ابو علی سینا بوده است.

روستای افچنگ ، از ییلاقات با صفای سبزوار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام