شیرینی ضیافت الهی با تجربه‌ای متفاوت نسبت به سالهای قبل


شیرینی ضیافت الهی با تجربه‌ای متفاوت نسبت به سالهای قبل

شهرکرد- ایرنا- امسال مردم مومن و روزه‌دار کشور اگر چه حال و هوایی متفاوت از ماه مبارک رمضان را تجربه می‌کنند، اما شیرینی مهمانی خدا نمی‌تواند تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گیرد.

امسال با شیوع ویروس کرونا حال و هوای ماه رمضان هم با سال‌های گذشته متفاوت شده است، هر چند مردم مومن با شور و اشتیاق خاصی خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کرده‌اند، اما برخی از مناسک و آداب عبادی همانند اقامه نماز جماعت، حضور گسترده در مساجد و برگزاری آیین‌های جزء‌خوانی دسته‌جمعی قرآن که در سال گذشته با شکوه و عظمت خاصی از سوی مردم مومن و روزه‌دار استان برگزار می‌شد، امسال به شکل و شیوه دیگری برگزار می‌شود.

در واقع بخش زیادی از نورانیت و معنویت ماه مبارک رمضان با مسجد عجین شده است و هرچند کرونا محدودیت‌هایی در این خصوص ایجاد کرده است، اما مسجد همچنان پایگاه اصلی جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

مساجد چهارمحال و بختیاری میزبان روزه‌داران

شیرینی ضیافت الهی با تجربه‌ای متفاوت نسبت به سالهای قبل

مسئول رسیدگی به امور مساجد چهارمحال و بختیاری گفت:در آستانه ماه مبارک رمضان بیش از یک هزار مسجد در سراسر استان غبارروبی و ضدعفونی شده است و مردم مومن استان می‌توانند آداب دینی و نماز خود را به صورت فُرادی در این اماکن دینی برگزار کنند.

حجت‌الاسلام علیرضا ملک‌محمدی در همین خصوص گفت: مساجد استان در دهه آخر ماه شعبان از سوی مردم، خادمان و هیات امنای مساجد با محلول‌های ضدعفونی کننده و آب ژاول ضدعفونی و غبارروبی شد و مهیای میزبانی از روزه‌داران است.

وی با بیان اینکه مساجد در ماه رمضان تعطیل نیست، افزود: اگر چه به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نماز جماعت در مساجد استان اقامه نمی‌شود، اما مردم مومن و روزه‌دار می‌توانند عبادات دینی و نماز فُراد را در مساجد به جای آورند.

ملک‌محمدی به مردم استان توصیه کرد، برای حضور در مساجد ماسک و دستکش و سجاده و مهر شخصی به همراه داشته باشند و قبل از ورود به مسجد دستان خود را با محلول‌های مناسب ضدعفونی کنند.

ماه رمضان فرصتی برای تقویت کارکردهای اجتماعی مساجد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز با تاکید بر فعالیت خلاقانه و مبتکرانه مساجد در شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: بارها بر این موضوع تاکید شده است که مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز جماعت نیست بلکه مسجد دارای کارکردهای متنوع و متعددی در جامعه اسلامی که کمتر به آن پرداخته شده است و کرونا می‌تواند فرصتی باشد تا به کارکردهای اجتماعی مسجد بیش از پیش توجه شود و حلاوت و شیرینی ماه مبارک رمضان از این طریق نمایانگر شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام با بیان اینکه مساجد در استان باز است و منعی برای حضور در این مکان الهی وجود ندارد، تصریح کرد: با این وجود فعالیت در مساجد باید متناسب با دستورالعمل‌های بهداشتی باشد تا سلامتی افراد به واسطه ویروس کرونا به خطر نیفتد.

وی ادامه داد: شایسته است که متولیان امور مساجد در شرایط کنونی با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه بتوانند در تقویت جایگاه مسجد اقدام کنند و در خصوص امور اجتماعی مردم به ویژه جذب کمک‌های مردمی و اجرای طرح مواسات نقش خود را فعالانه ایفا کنند.

برنامه‌های قرآنی در فضای مجازی به روزه‌داران ارائه می‌شود

مدیر ستاد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه همانند سالهای گذشته نمی‌‎توان برنامه‌های دینی و عبادی را در مساجد برگزار کرد، کانون‌های مساجد برنامه‌هایی متناسب با این شرایط کنونی پیش‌بینی کرده است تا حال و هوای معنوی ماه رمضان از این طریق تامین شود.

محمدرضا مظاهری افزود: در مجموع ۱۰ ویژه برنامه ماه مبارک رمضان در مساجد استان پیش‌بینی شده که از فضای حقیقی به فضای مجازی هدایت شده است تا فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی لحاظ شود.

وی تصریح کرد: پخش زنده جزء‌خوانی قرآن کریم در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگویی به سوالات دینی و شبهات مذهبی در فضای مجازی، برگزاری جشنواره مجازی آوای نفحات رمضان، برگزاری مسابقات مجازی تفسیر کوتاه، ربیع قلوب و جشنواره مجازی مسجد علوی با محوریت سبک زندگی دینی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مدیر ستاد کانونهای فرهنگی و هنری مساجد چهارمحال و بختیاری، اجرای طرح ملی "راهکار" که با محوریت رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار و رمضان تهیه شده است را از دیگر برنامه‌های محوری در مساجد استان برشمرد و گفت: این برنامه در حوزه خدمات‌رسانی و کمک به محرومان برگزار می‌شود که می‎تواند رویکرد اجتماعی مسجد را تقویت کند.

مظاهری خاطر نشان کرد: ذبح قربانی در ۵۰ کانون با اعتباری افزون بر یک میلیارد ریال و برگزاری افطاری کریمانه با محوریت کانون‌های منتخب، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی کانون‌های مساجد استان به شمار می‌رود.

روزه‌داری در روزهای کرونایی منعی ندارد

شیرینی ضیافت الهی با تجربه‌ای متفاوت نسبت به سالهای قبل

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ فروردین طی یک نشست کارشناسی درباره مسائل پزشکی و فقهی مرتبط با روزه داری و سلامت در ایام فراگیری ویروس کرونا گفت: روزه‌داری ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و حتی عوامل مستعدکننده کرونا مانند فشارخون، قند خون و سرطان را کاهش می‌دهد.

کارشناسان تغذیه نیز توصیه دارند که چنانچه افراد بر اساس الگوی اسلامی و تغذیه‌ای ماه رمضان، اقدام و وعده‌های سحری و افطار را به طور مناسب و کامل انجام دهند در شرایط کنونی نه تنها روزه‌داری مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کند، بلکه وضعیت سلامتی آنها نیز بهبود می‌یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: شیوع ویروس کرونا در استان کنترل شده اما هنوز مهار نشده است و ضروری است تا مردم همچنان نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام ویژه‌ای به کار گیرند.

مجید شیرانی افزود: در عین حال افراد سالم که منع پزشکی ندارند، می‌توانند با رعایت نکات تغذیه‌ای و توصیه‌های بهداشتی روزه بگیرند و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی