تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست


تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

گرگان- علیرغم این که چند هفته ای است از راه اندازی سامانه شاد در کشور می گذرد اما بسیاری از دانش آموزان گلستانی به دلایل مختلف موفق نشده اند در این سامانه ثبت نام کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: دو ماهی است که صدای زنگ صبحگاهی و همهمه دانش آموزان، از مدارس کشور به گوش نمی‌رسد و سکوت در فضاهای آموزشی طنین انداخته است.

در پی شیوع کووید ۱۹، مدارس کشور از اوایل اسفندماه تعطیل شده و با توجه به طولانی شدن مدت تعطیلات، آموزش به سمت شبکه‌های سراسری صداوسیما و فضای مجازی و بسترهای الکترونیک حرکت کرد و در آخرین مرحله شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) راه اندازی شد.

اما فارغ از ایراداتی که این سامانه دارد، دسترسی به این فضا برای همه ۳۵۰ هزار دانش آموز گلستانی به دلایل مختلف ممکن نیست.

مشکلاتی همانند نبود پوشش اینترنتی در همه نقاط استان، نداشتن تلفن هوشمند و رایانه، توجیه نبودن خانواده‌ها در این زمینه و حتی گاهی بی توجهی مدیران و معلمان مدارس به تشکیل گروه‌های کلاسی و آموزش وجود دارد که اگر بازنگری در این زمینه صورت نگیرد، آینده سازان کشور از تحصیل همه جانبه محروم خواهند شد.

با توجه به این که از سوی مسئولان کشوری اعلام شده که شیوع کرونا ممکن است در پاییز و شروع سال تحصیلی جدید دوباره اوج بگیرد، ایجاد زیرساخت‌ها و هزینه کرد در زمینه آموزش از راه دور علاوه بر استمرار آموزش، می‌تواند تحولی در آموزش در بستر الکترونیک هم فراهم کند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

با شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاده و طبق گفته سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیش از ۱۴ هزار گلستانی در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند بنابراین تهیه و خرید تلفن همراه هوشمند در شرایط فعلی برای همگان مقدور نیست.

یکی از والدین گلستانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بنده دو دانش آموز دارم که یکی کلاس دوم و دیگری چهارم ابتدایی است.

زکریا نظری که ساکن یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان آق قلا است، افزود: هم اکنون آموزش بچه‌ها از طریق تلویزیون و فضای مجازی و شبکه اجتماعی شاد صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد که آموزش یکی از فرزندانش در شبکه شاد و دیگری در شبکه اجتماعی دیگری جریان دارد.

نظری بیان کرد: معلمان ویدئو ضبط کرده و در این گروه‌ها قرار می‌دهند و ما هم از تکالیف بچه‌ها و سوال و جواب از آنها عکس و فیلم گرفته و آن را بارگذاری می‌کنیم و این گونه ارزشیابی هم صورت می‌گیرد.

وی گفت: کلاس یکی از بچه‌ها ۲۴ نفره و دیگری ۳۰ نفره است و همه دانش آموزان نتوانسته اند در این سامانه عضو شوند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

سارا نیک نیا که یک دانش آموز کلاس هفتمی و نهمی دارد هم به خبرنگار مهر گفت: بعد از چند روز کلنجار رفتن با سامانه شاد توانستیم این نرم افزار را روی گوشی نصب کنیم.

وی افزود: اما تنها یکی از فرزندانم می‌تواند از این فضا استفاده کند چون تنها مشخصات یک نفر در آن قابل ثبت است.

تنها ۳۰ درصد دانش آموزان گلستانی عضو سامانه شاد شده اند نیک نیا با بیان این که استفاده از تلفن همراه والدین، دسترسی به دیگر فضاها را هم برای دانش آموزان ایجاد می‌کند، گفت: همسر بنده کارگر ساختمانی است و چند هفته‌ای است که به دلیل شیوع کرونا خانه نشین شده و ما توانایی تهیه گوشی جدیدی را نداریم.

وی ادامه داد: سرعت و هزینه اینترنت هم از مشکلات دیگری است که باید مسئولان چاره‌ای برای آن بیندیشند.

مادر دیگری هم به خبرنگار مهر گفت: نصب سامانه شاد یک بخش ماجرا است و عبور از خان احراز هویت هم در دیگر سوی ماجرا قرار دارد.

وی افزود: بعد از پنج روز تلاش موفق شدم شاد را روی گوشی خود نصب کنم اما هم اکنون در قسمت احراز هویت دچار مشکل هستم و خطاهای مختلف ۴۱۷، ۴۰۱ و غیره وجود دارد و به هر کسی هم که تماس می‌گیرم پاسخگو نیست.

وی با بیان این که به موبایل فروشی مراجعه و مرورگر خود را به روزرسانی کردم، گفت که ولی با این وجود نتوانسته دانش آموز خود را در سامانه ثبت نام کند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

جلال احمدی فروشنده تلفن همراه و خدمات جانبی آن است که در مرکز گلستان فعالیت می‌کند، وی به خبرنگار مهر گفت: قیمت موبایل به دلایل مختلف در چند هفته اخیر بالا رفته و خانواده‌ها توانایی تهیه گوشی جدید را ندارند.

وی افزود: این روزها شاهد حضور والدین برای ارتقا اندروید و نصب سامانه شاد هستیم و با توجه به این که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند قدیمی امکان ارتقا اندروید تا نسخه مورد نظر وجود ندارد، لذا بسیاری از دانش آموزان نمی‌توانند از این فضا استفاده کنند.

یکی از مدرسان ادبیات مقطع متوسطه اول که در یکی از دورترین روستاها گنبدکاووس فعالیت می‌کند، هم به خبرنگار مهر گفت: در کلاس بنده ۳۳ دانش آموز مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد تنها هشت نفر امکان دسترسی به فضای آموزشی شاد را دارند.

وی بیان کرد: تأمین حداقل‌های زندگی برای بسیاری از خانواده‌های این منطقه مشکل است لذا باید زیرساخت‌های دیگری برای دانش آموزان این منطقه فراهم کرد.

توزیع جزوه و درسنامه در مناطق دورافتاده

در خصوص سامانه شاد با مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفتگو کردیم، احسان گوهری راد به خبرنگار مهر گفت: سامانه شاد چند هفته‌ای راه اندازی شده و به تمام مسائل و مشکلات آموزش مجازی واقف هستیم ولی اعتقاد داریم که این آموزش یک گام رو به جلو است.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

وی افزود: دستورالعملی برای مناطق روستایی و محروم و عشایری تعریف شده که با توجه به این که امکان دسترسی به اینترنت برای دانش آموزان این مناطق میسر نیست، بین آنها درسنامه و جزوه آموزشی توسط راهنمایان و راهبران آموزشی و فرهنگیان توزیع شود و ارزشیابی هم توسط این راهبران انجام خواهد شد.

گوهری راد با بیان این که توزیع این جزوات انجام شده و در حال انجام است، ادامه داد که اسامی دانش آموزانی که در دیگر نقاط دسترسی به تلفن همراه ندارند، توسط مدیران احصا شده و درسنامه ها بین آنها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این که بیش از ۲۰ هزار دانش آموز گلستانی در مناطق محروم و روستایی تحصیل کرده و یا دسترسی به گوشی هوشمند ندارند، بیان کرد: تهیه تبلت و گوشی همراه برای این تعداد مقدور نیست.

۳۰ درصد دانش آموزان عضو شاد شدند

گوهری راد با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیران در این زمینه، گفت: تاکنون ۹۵ درصد مدارس گلستان، ۵۵ درصد معلمان و ۳۰ درصد دانش آموزان عضو سامانه شاد شده و ۸۰ درصد کلاس‌ها هم تشکیل شده است.

وی با بیان این که اطلاع رسانی خوبی در خصوص نصب سامانه شاد در استان انجام شده، افزود: برخی از خطاهای نصب و احراز هویت در سامانه وجود دارد که به تدریج برطرف خواهد شد.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

طبق گفته مدیر کل آموزش و پرورش گلستان دانش آموزان تا قبل از بحران کرونا ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های آموزشی را فرا گرفته بودند.

استفاده از ظرفیت صداوسیما

استاندار گلستان هم در جلسه شورای آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری صداوسیمای مرکز استان زمان مناسبی را هر روز به آموزش دانش آموزان ابتدایی اختصاص دهیم تا مروری بر آموخته‌های شبکه‌های ملی و سامانه شاد باشد.

هادی حق شناس افزود: علیرغم تعطیلی مدارس، آموزش تعطیل نشده است و تلاش شده با استفاده از سامانه شاد و شبکه‌های مختلف سیما و شبکه‌های مجازی ارتباط و آموزش ادامه داشته باشد.

راه اندازی سامانه «شاد» قابل تقدیر است و با توجه به تعطیلی‌های ناشی از بارش برف و باران و آلودگی هوا و بیماری‌ها، امروز راهی جز ورود قدرتمند و استفاده از ظرفیت آموزشی در فضای مجازی وجود ندارد اما باید زیرساخت‌های این امر فراهم شده تا عدالت آموزشی برقرار شود.

باید روزانه، مشکلات استفاده و موانع و دغدغه‌های دانش آموزان، والدین و معلمان در سامانه‌های آموزش از راه دور احصاء و بررسی شده تا مشکلات مرتفع شود.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: دو ماهی است که صدای زنگ صبحگاهی و همهمه دانش آموزان، از مدارس کشور به گوش نمی‌رسد و سکوت در فضاهای آموزشی طنین انداخته است.

در پی شیوع کووید ۱۹، مدارس کشور از اوایل اسفندماه تعطیل شده و با توجه به طولانی شدن مدت تعطیلات، آموزش به سمت شبکه‌های سراسری صداوسیما و فضای مجازی و بسترهای الکترونیک حرکت کرد و در آخرین مرحله شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) راه اندازی شد.

اما فارغ از ایراداتی که این سامانه دارد، دسترسی به این فضا برای همه ۳۵۰ هزار دانش آموز گلستانی به دلایل مختلف ممکن نیست.

مشکلاتی همانند نبود پوشش اینترنتی در همه نقاط استان، نداشتن تلفن هوشمند و رایانه، توجیه نبودن خانواده‌ها در این زمینه و حتی گاهی بی توجهی مدیران و معلمان مدارس به تشکیل گروه‌های کلاسی و آموزش وجود دارد که اگر بازنگری در این زمینه صورت نگیرد، آینده سازان کشور از تحصیل همه جانبه محروم خواهند شد.

با توجه به این که از سوی مسئولان کشوری اعلام شده که شیوع کرونا ممکن است در پاییز و شروع سال تحصیلی جدید دوباره اوج بگیرد، ایجاد زیرساخت‌ها و هزینه کرد در زمینه آموزش از راه دور علاوه بر استمرار آموزش، می‌تواند تحولی در آموزش در بستر الکترونیک هم فراهم کند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

با شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها از رونق افتاده و طبق گفته سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیش از ۱۴ هزار گلستانی در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند بنابراین تهیه و خرید تلفن همراه هوشمند در شرایط فعلی برای همگان مقدور نیست.

یکی از والدین گلستانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بنده دو دانش آموز دارم که یکی کلاس دوم و دیگری چهارم ابتدایی است.

زکریا نظری که ساکن یکی از روستاهای دورافتاده شهرستان آق قلا است، افزود: هم اکنون آموزش بچه‌ها از طریق تلویزیون و فضای مجازی و شبکه اجتماعی شاد صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد که آموزش یکی از فرزندانش در شبکه شاد و دیگری در شبکه اجتماعی دیگری جریان دارد.

نظری بیان کرد: معلمان ویدئو ضبط کرده و در این گروه‌ها قرار می‌دهند و ما هم از تکالیف بچه‌ها و سوال و جواب از آنها عکس و فیلم گرفته و آن را بارگذاری می‌کنیم و این گونه ارزشیابی هم صورت می‌گیرد.

وی گفت: کلاس یکی از بچه‌ها ۲۴ نفره و دیگری ۳۰ نفره است و همه دانش آموزان نتوانسته اند در این سامانه عضو شوند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

سارا نیک نیا که یک دانش آموز کلاس هفتمی و نهمی دارد هم به خبرنگار مهر گفت: بعد از چند روز کلنجار رفتن با سامانه شاد توانستیم این نرم افزار را روی گوشی نصب کنیم.

وی افزود: اما تنها یکی از فرزندانم می‌تواند از این فضا استفاده کند چون تنها مشخصات یک نفر در آن قابل ثبت است.

تنها ۳۰ درصد دانش آموزان گلستانی عضو سامانه شاد شده اند نیک نیا با بیان این که استفاده از تلفن همراه والدین، دسترسی به دیگر فضاها را هم برای دانش آموزان ایجاد می‌کند، گفت: همسر بنده کارگر ساختمانی است و چند هفته‌ای است که به دلیل شیوع کرونا خانه نشین شده و ما توانایی تهیه گوشی جدیدی را نداریم.

وی ادامه داد: سرعت و هزینه اینترنت هم از مشکلات دیگری است که باید مسئولان چاره‌ای برای آن بیندیشند.

مادر دیگری هم به خبرنگار مهر گفت: نصب سامانه شاد یک بخش ماجرا است و عبور از خان احراز هویت هم در دیگر سوی ماجرا قرار دارد.

وی افزود: بعد از پنج روز تلاش موفق شدم شاد را روی گوشی خود نصب کنم اما هم اکنون در قسمت احراز هویت دچار مشکل هستم و خطاهای مختلف ۴۱۷، ۴۰۱ و غیره وجود دارد و به هر کسی هم که تماس می‌گیرم پاسخگو نیست.

وی با بیان این که به موبایل فروشی مراجعه و مرورگر خود را به روزرسانی کردم، گفت که ولی با این وجود نتوانسته دانش آموز خود را در سامانه ثبت نام کند.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

جلال احمدی فروشنده تلفن همراه و خدمات جانبی آن است که در مرکز گلستان فعالیت می‌کند، وی به خبرنگار مهر گفت: قیمت موبایل به دلایل مختلف در چند هفته اخیر بالا رفته و خانواده‌ها توانایی تهیه گوشی جدید را ندارند.

وی افزود: این روزها شاهد حضور والدین برای ارتقا اندروید و نصب سامانه شاد هستیم و با توجه به این که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند قدیمی امکان ارتقا اندروید تا نسخه مورد نظر وجود ندارد، لذا بسیاری از دانش آموزان نمی‌توانند از این فضا استفاده کنند.

یکی از مدرسان ادبیات مقطع متوسطه اول که در یکی از دورترین روستاها گنبدکاووس فعالیت می‌کند، هم به خبرنگار مهر گفت: در کلاس بنده ۳۳ دانش آموز مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد تنها هشت نفر امکان دسترسی به فضای آموزشی شاد را دارند.

وی بیان کرد: تأمین حداقل‌های زندگی برای بسیاری از خانواده‌های این منطقه مشکل است لذا باید زیرساخت‌های دیگری برای دانش آموزان این منطقه فراهم کرد.

توزیع جزوه و درسنامه در مناطق دورافتاده

در خصوص سامانه شاد با مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفتگو کردیم، احسان گوهری راد به خبرنگار مهر گفت: سامانه شاد چند هفته‌ای راه اندازی شده و به تمام مسائل و مشکلات آموزش مجازی واقف هستیم ولی اعتقاد داریم که این آموزش یک گام رو به جلو است.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

وی افزود: دستورالعملی برای مناطق روستایی و محروم و عشایری تعریف شده که با توجه به این که امکان دسترسی به اینترنت برای دانش آموزان این مناطق میسر نیست، بین آنها درسنامه و جزوه آموزشی توسط راهنمایان و راهبران آموزشی و فرهنگیان توزیع شود و ارزشیابی هم توسط این راهبران انجام خواهد شد.

گوهری راد با بیان این که توزیع این جزوات انجام شده و در حال انجام است، ادامه داد که اسامی دانش آموزانی که در دیگر نقاط دسترسی به تلفن همراه ندارند، توسط مدیران احصا شده و درسنامه ها بین آنها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این که بیش از ۲۰ هزار دانش آموز گلستانی در مناطق محروم و روستایی تحصیل کرده و یا دسترسی به گوشی هوشمند ندارند، بیان کرد: تهیه تبلت و گوشی همراه برای این تعداد مقدور نیست.

۳۰ درصد دانش آموزان عضو شاد شدند

گوهری راد با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیران در این زمینه، گفت: تاکنون ۹۵ درصد مدارس گلستان، ۵۵ درصد معلمان و ۳۰ درصد دانش آموزان عضو سامانه شاد شده و ۸۰ درصد کلاس‌ها هم تشکیل شده است.

وی با بیان این که اطلاع رسانی خوبی در خصوص نصب سامانه شاد در استان انجام شده، افزود: برخی از خطاهای نصب و احراز هویت در سامانه وجود دارد که به تدریج برطرف خواهد شد.

تنگناهای آموزش مجازی محصلان گلستانی/ زیرساخت هایی که فراهم نیست

طبق گفته مدیر کل آموزش و پرورش گلستان دانش آموزان تا قبل از بحران کرونا ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های آموزشی را فرا گرفته بودند.

استفاده از ظرفیت صداوسیما

استاندار گلستان هم در جلسه شورای آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری صداوسیمای مرکز استان زمان مناسبی را هر روز به آموزش دانش آموزان ابتدایی اختصاص دهیم تا مروری بر آموخته‌های شبکه‌های ملی و سامانه شاد باشد.

هادی حق شناس افزود: علیرغم تعطیلی مدارس، آموزش تعطیل نشده است و تلاش شده با استفاده از سامانه شاد و شبکه‌های مختلف سیما و شبکه‌های مجازی ارتباط و آموزش ادامه داشته باشد.

راه اندازی سامانه «شاد» قابل تقدیر است و با توجه به تعطیلی‌های ناشی از بارش برف و باران و آلودگی هوا و بیماری‌ها، امروز راهی جز ورود قدرتمند و استفاده از ظرفیت آموزشی در فضای مجازی وجود ندارد اما باید زیرساخت‌های این امر فراهم شده تا عدالت آموزشی برقرار شود.

باید روزانه، مشکلات استفاده و موانع و دغدغه‌های دانش آموزان، والدین و معلمان در سامانه‌های آموزش از راه دور احصاء و بررسی شده تا مشکلات مرتفع شود.

کد خبر 4908616

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال