پیامدهای ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی


پیامدهای ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی : ورود زودهنگام کودکان به ورزش‌های تخصصی باعث دلزدگی از ورزش در دوران نوجوانانی و بزرگسالی می‌شود.

امین غلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه ورود زودهنگام به ورزش تخصصی باعث دلزدگی در دوران نوجوانی و بزرگسالی می‌شود، گفت: ورود زودهنگام کودکان کم سن در شرایط خشک رسمی کلاس‌های آموزشی و رقابت می‌تواند یکی از عوامل دلزدگی کودکان از ورزش و خروج زود هنگام آن باشد.
وی به توصیه‌های جدی که متخصصان علوم ورزش در خصوص تبعات منفی ورود زودهنگام کودکان به ورزش تخصصی اشاره کرد و افزود: باز هم شاهد آن هستیم که در مواردی کودکان کم سن یعنی تقریبا زیر دامنه هفت سال به رشته‌های تخصصی خاص و طاقت فرسا وارد می‌شوند و طبیعتا این ورود زودهنگام به ورزش ممکن است، باعث آسیب‌های جسمی و روانی زیادی برای کودکان این دامنه سنی شود.

این متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: کودکان در دامنه سنی هفت تا هشت سال هنوز از نظر روانی و شناختی رشد کافی را برای تحمل شکست و حتی پیروزی در حوزه ورزش‌های تخصصی ندارند و انجام ورزش‌های رقابتی در این دامنه سنی اصلا توصیه نمی‌شود.
وی در خصوص مشکلات جسمانی کودکان با ورود زودهنگام به ورزش‌های تخصصی افزود: ممکن است میزان استفاده از مفاصل خاص برای رشته‌های تخصصی بیش از حد باشد که در این صورت فشار مضاعفی در مفاصل و استخوان‌ها ایجاد می‌کند و طبیعتا باعث آسیب‌هایی در سیستم اسکلتی، مفاصل و عضلات کودکان می‌شود.
غلامی با توصیه به والدین و مربیان ورزش گفت: والدین و مربیان در کلاس‌های ورزش کودکان، بیشتر بر مهارت‌های حرکتی پای آن‌ها بجای ورود به رشته‌های تخصصی تاکید کنند و فضای کلاس‌های ورزشی هم حتما باید شاد، مفرح و جذاب باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند