احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل


احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر با اشاره به فعالیت کارگاه سد دالکی در 9 جبهه کاری گفت: این سد علاوه بر کنترل سیلاب های رودخانه دالکی و کاهش خسارات ناشی از آن، موجب بهبود کشاورزی و آبیاری پایدار در 12750 هکتار از اراضی نخلستان منطقه و رونق تولیدات کشاورزی و اشتغال خواهد شد.

علی محمدی در بازدید از سد دالکی ضمن تقدیر از تلاش های عوامل اجرایی این پروژه اظهار کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری "جهش تولید" نامگذاری شده، تکمیل پروژه های زیرساختی می بایست سرعت بیشتری به خود گیرد.

وی ادامه داد: ساخت این سد علاوه بر کنترل سیلاب های رودخانه دالکی و کاهش خسارات ناشی از آن، موجب بهبود کشاورزی و آبیاری پایدار در ۱۲۷۵۰ هکتار از اراضی نخلستان منطقه و رونق تولیدات کشاورزی و اشتغال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: فعالیت این پروژه به صورت همزمان در ۹ جبهه کاری، قابل تقدیر است و امیدواریم با تامین اعتبار، سد دالکی طبق برنامه زمانبندی به بهره برداری برسد.

محمدی در ادامه طی نشستی با عوامل اجرایی پروژه، به بررسی جنبه های فنی پروژه و چشم انداز اجرایی آن پرداخت.

احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: سد دالکی یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی استان می باشد که به منظور تامین آب پایدار بیش از ۲ میلیون اصله نخل دشت دالکی در حال ساخت است.

جمشید تویل گفت: این سد از نوع خاکی با هسته آسفالتی است و طول تاج آن ۱۱۷۶ متر و ارتفاع سد دالکی ۱۰۶ متر است و برای احداث آن بیش از ۶ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام می شود.

وی با اشاره به سوابق مطالعاتی این طرح بیان کرد: مساحت حوزه آبریز این سد ۵۱۱۰ کیلومتر مربع و حجم مخزن آن نیز ۲۷۰ میلیون متر مکعب است.

معاون آب منطقه ای بوشهر فعالیت های جاری سد دالکی را با حداکثر ظرفیت نامید و گفت: در حال حاضر کارگاه این سد در ۹ جبهه کاری به صورت همزمان در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: هم اکنون عملیات اجرایی خاکبرداری فرازبند، لاینینگ تونل انحراف، بتن ریزی سازه ورودی تونل انحراف و عمل آوری مصالح هسته فرازبند در حال انجام است و احداث راه های دسترسی و تولید مصالح بتن نیز بخش دیگری از جبهه های فعالیت در کارگاه سد دالکی است.

وی سیستم انحراف سد دالکی را این گونه معرفی کرد: سیستم انحراف این سد جهت احداث دو تونل به قطر ۷.۵ متر و طول های ۷۰۱ و ۷۹۰ متر و یک فرازبند به ارتفاع ۵۲ متر طراحی شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر بیان کرد: پیشرفت فیزیکی زیرساخت های این سد ۴۲ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۱۸ درصد است. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، سیستم انحراف این سد تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، سد دالکی در ۲۰ کیلومتری شهر دالکی در شهرستان دشتستان در حال احداث است و با بهره برداری از آن بیش از ۲ میلیون اصله نخل در پایین دست این سد از آبی پایدار بهره مند خواهند شد.

احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

احداث یک سد و تامین آب پایدار 2 میلیون اصله نخل

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و راز دیدن عدد 00:00 و زمان نفوذ فرشته ها در ایام هفته