چگونگی رفتار با والدین از منظر قرآن + عکس


چگونگی رفتار با والدین از منظر قرآن + عکس

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی گفت: خداوند حکیم چگونگی رفتار با والدین را در قرآن این‌گونه بیان فرموده است، انسانی که موحد و مطیع فرمان معبود الهی است باید ﺑﻪ ﭘﺪر ﻭ ﻣﺎﺩﺭ خود نیکی ﻛﻨد، ﻫﺮﮔﺎﻩ یکی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﻴﺮی رسیدند و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻮﻩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍوﻑ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻧﮓ ﻣﺰﻥ.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ پانزدهمین جلسه جزءخوانی قرآن کریم استان بوشهر با تلاوت حجت‌الاسلام سیدمحسن بحرانی، محمد جماله، رضا قائدی و عباس هاشمی و تفسیر آیات توسط حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در مرکز افق آستان مقدس امامزاده محمد بن باقر(ع) با پخش زنده از برنامه تلویزیونی «نوای ملکوت» برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسماعیلی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در این جلسه با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه اسراء «وَقَضَى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا»، گفت: قرآن بهترین راهنما در مسیر زندگی انسان‌های متقی است و خداوند حکیم، آموزه‌های ‌اخلاقی و ادبی، و چگونگی رفتار با والدین را در قرآن این‌گونه برای انسان‌ها بیان فرموده است انسانی که موحد و مطیع فرمان معبود الهی است باید ﺑﻪ ﭘﺪر ﻭ ﻣﺎﺩﺭ خود نیکی ﻛﻨد، ﻫﺮﮔﺎﻩ یکی ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ تو ﺑﻪ ﭘﻴﺮی رسیدند ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻮﻩ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍوﻑ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻧﮓ ﻣﺰﻥ ﻭ ﭘﺮﺧﺎﺵ ﻣﻜﻦ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ سخنی ﻧﺮم، ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺍﻧﻪ ﺑﮕﻮ.

وی با بیان اینکه تمامی کلیدهای علمی و عملی مدیریت امور کار و زندگی در قرآن است، اظهار کرد: اگر در کار و زندگی شخصی خود به بعضی از کارها پایان ندهید، امروز می‌تواند دشمن فردای شما باشد و شاید فردایی که آرزویش را دارید و برایش نقشه کشیده‌اید هرگز از راه نرسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر ادامه داد: منطق این کار برای عده‌ای روشن است و به راحتی آن را‌ انجام می‌دهند. آن‌ها به کارهایی که مانع پیشرفت‌شان می‌شود، پایان می‌دهند. در این آموزه قرآنی آموختیم که در برخورد اجتماعی با اطرافیان، خویشان و بستگان شایسته است اخلاق حسنه و محبت‌آمیز را جایگزین اخلاق و رفتار ناپسند کرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر اظهار کرد: هرس کردن اخلاق و رفتار غیراجتماعی و نامتعادل در افراد به این دلیل است که اگر در این میان، شاخه یا جوانه‌ای رشد مناسبی در ساختار مسیر کار و زندگی دارد، به بهترین وضعیت رشد برسد و اگر بیمار است بهتر شده و اگر مرده است احیا شود. اگر فرد بازخورد و آموزش را بپذیرد و به کار ببندد، دلیلی واقعی برای امیداوری وجود دارد؛ البته این موفقیت‌ را تضمین نمی‌کند، چون ممکن است شخص با تمام حسن نیتی که در پذیرش بازخورد دارد، استعداد و توانایی لازم برای مسئولیت مورد نظر و یا ایفای نقش اجتماعی را نداشته باشد.

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه هرگونه تصمیم‌گیری برای مدیریت اخلاقی و اجتماعی امور کار و زندگی نیازمند داشتن مهارت و سرمایه‌گذاری عقلانی است، اضافه کرد: اگر فردی در مسیر تقوا و ایمان گام بردارد می‌تواند رضایت و خشنودی را تجربه کند چراکه ره‌توشه‌ ایمانی و ایمن به همراه خود دارد.

یادآور می‌شود، در این مراسم معنوی که با بازدید فاطمه کرم‌پور، دبیر شورای فرهنگ عمومی و ابراهیم کامران، کارشناس امور قرآنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر همراه بود از خانواده مجاهد انقلابی و روحانی مبارز «حاج شیخ ابوتراب عاشوری» تجلیل به عمل آمد.

خبرنگار: حامد فکوری
عکاس: امیرحسین مداح
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعبیر خواب تخم مرغ | دیدن خوردن تخم مرغ،تخم مرغ طلایی در خواب