سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد


سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

رئیس انجمن داروسازان تنکابن و رامسر ادعای مطرح شده درباره سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی کننده در داروخانه‌های تنکابن را تکذیب کرده و مردود دانست.

هفته پیش خبری مبنی بر وقوع تخلفی در سطح داروخانه‌های شهر تنکابن در خبرگزاری منتشر شد که حکایت از عرضه توزیع غیر مجاز نوعی "ژل بی‌حسی" می‌داد که با تغییر و نصب یک برچسب ساده با عنوان "ژل ضدعفونی کننده" به مشتریان عرضه شده بود.

به دنبال انتشار این خبر رئیس انجمن داروسازان شهرستان‌های تنکابن و رامسر با ارائه مستنداتی ادعای فوق را تکذیب کرد و مدعی شد: شرکت توزیع کننده ژل‌های ضدعفونی با نام تجاری "کیمیاگر توس" با اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به دلیل کمبود تیوب در مقطع بحرانی شیوع کرونا به ناچار اقدام به تولید ژل ضدعفونی در تیوب ژل بی حسی کرده و با تعویض برچسب این اقلام توزیع شده است.

دکتر همایون صادقی گرمارودی در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز گلایه از انتشار این گزارش نارسا خاطرنشان کرد: متولی حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی است و اداره تعزیرات حکومتی نمی تواند در این زمینه پاسخ گو باشد و بهتر بود با استعلام از انجمن داروسازان و با تکیه بر مدارک و مستندات موجود ابهامات برطرف شود.

صادقی با تاکید بر اینکه در روزهای نخستین توزیع این محصول، ابتدا انجمن داروسازان تنکابن اعتراض خود را اعلام کرد و در پی آن نامه و مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای شرکت تولید کننده، به انجمن ارسال شد، گفت: در نگاه کلی چنین اقداماتی نادرست بوده و باعث ایجاد شائبه می شود اما در آن مقطع زمانی حساس و به دلیل کمبود تیوب با اعطای مجوز این اقدام انجام گرفت و داروخانه ها، فعلی غیرقانونی مرتکب نشدند.

وی با رد و تکذیب ادعای مطرح شده مبنی بر وجود ژل بی حسی در محتوی تیوب دارای برچسب ضدعونی تصریح کرد: تمام مواد الکلی که وارد داروخانه های شهرستان می شود مورد سنجش و آزمایش قرار گرفته و غلظت آن ها بررسی می شود و چنین ادعایی صحت ندارد.

رئیس انجمن داروسازان تنکابن و رامسر و عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان کشور با بیان اینکه داروخانه ها، خارج از سیستم مجوز دولتی اقدام به توزیع هیچ کالایی نکردند، اظهار کرد: دو مرجع ناظر شامل شبکه بهداشت و انجمن داروسازان بر توزیع کالا و حتی فروش با قیمت مصوب محصولات، نظارت کامل داشته اند.

صادقی از منع خرید و فروش آزاد اقلام ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش و گان بوسیله داروخانه ها و نبود چنین مجوزی به دلیل مخاطرات موجود خبر داد و تصریح کرد: بر این اساس یک مورد غیرقانونی مبنی بر خرید و فروش این اقلام به صورت آزاد در داروخانه ها صورت نگرفته و حتی انجمن داروسازان تنکابن و رامسر لیست محصولات تقلبی موجود در بازار را به شبکه بهداشت شهرستان اعلام کرده است.

عضو هیئت اجرایی انجمن داروسازان استان مازندران افزود: اگر بر اساس نامه جامع سازمان غذا و دارو، تنها محل مجاز برای تولید ژل ضدعفونی کننده و محلول های الکلی داروخانه ها هستند، پس چرا با نظام های توزیع نامناسب که بعضا محصولات را در سوپرمارکت ها عرضه می کنند برخورد قانونی نمی شود.

عضو هیئت رئیسه انجمن داروسازان کشور با انتقاد از عملکرد نامناسب وزارت بهداشت در محتکر و سودجو معرفی کردن داروخانه ها در ابتدای شیوع کرونا توسط صدا و سیما در کشور تصریح کرد: آن روز که توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش در داروخانه ها ممنوع اعلام شد و مباحث سوداگری داروسازان توسط رسانه ها مطرح شد آغاز بدعتی بود بر توزیع غیرمنطقی اقلام بهداشتی و بازگذاشتن دست باندهایی که منافعشان در این صورت به مخاطره می افتاد.

صادقی با ذکر ۲ دلیل به تشریح عملکرد اشتباه وزارتخانه پرداخت و تاکید کرد: نخست اینکه وقتی محل توزیع محصولات سلامت محور داروخانه ها هستند چرا این اقلام در این واحدها توزیع نشد که بعدها سر از نقاط دیگر درآورد و در صنوف غیرمرتبط توزیع شود و دوم اینکه حجم انبوه ماسک و دستکشی که در اختیار داروخانه قرار نگرفت، کجا و توسط چه اشخاص و گروه هایی توزیع شد.

وی با ابراز نارضایتی از عدم توزیع ماسک استاندارد پرستاری در داروخانه ها طی مدت ۲ ماهه اوج همه گیری کرونا خاطرنشان کرد: این اقلام به نظام پزشکی ها، بیمارستان ها و حتی مطب های تعطیل تعلق گرفت اما دریغ از توزیع ماسک و گان در داروخانه ها که به شکل مستقیم با مراجعین رودرو بودند، بنابراین صاحبان داروخانه ها به صورت مجزا اقدام به خرید و توزیع این اقلام بین پرسنل خود کردند.

رئیس انجمن داروسازان شهرستان های تنکابن و رامسر در ادامه از شهادت پنج داروساز و بیمار شدن تعداد زیادی از پرسنل داروخانه ها در کشور سخن به میان آورد و گفت: با این حال داروسازان از عهده مسئولیت شانه خالی نکردند اما متاسفانه هیچ گونه همکاری با داروخانه ها در زمینه خدمات رسانی از سوی متولیان امر صورت نگرفت.

صادقی با مطرح کردن این ادعا که داروخانه ها در دوران کرونا به لحاظ اقتصادی نیز متحمل خسارت شدند با ذکر دلایلی بیان کرد: طی مدت ۲ ماه مطب ها تعطیل بودند و نسخه ای صادر نشد ضمن اینکه مردم به دلیل ترس از بیماری کرونا کمترین سطح مراجعه را به مراکز درمانی داشتند، به عنوان مثال فروش داروخانه بنده در دو ماهه اسفند و فروردین به یک سوم کاهش یافت یعنی ۲ سوم افت فروش را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این چالش ها دیده نمی شود افزود: آسیب دیگر این جریان به انقضای داروها مربوط می شود که تاریخ بسیاری از داروها در حال منقضی شدن است به علاوه اینکه موعد سررسید چک های صادر شده برای شرکت های توزیعی نیز فرا رسیده و همه این عوامل بیانگر ضرر جامعه داروسازی کشور در شیوع کروناست که به هیچ وجه دیده نشده و به آن پرداخته نشد.

صادقی در پایان با بیان اینکه در همه صنوف و اقشار تخطی و تخلف وجود داشته و نباید این اندک افراد متخلف را به کل آن جامعه نسبت داد خاطرنشان کرد: انتظار نداریم مردم، خدمات داروسازان را نادیده گیرند چراکه داروخانه ها از شریف ترین صنوف در اوج دوران کرونا بودند و پرسنل آن ها نیز در تمام شرایط و در عین تعطیلی بسیاری از مطب ها، بدون چشمداشت به خدمت رسانی مشغول بودند.

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

سوداگری در عرضه ژل ضدعفونی صحت ندارد

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!