90 درصد باغ‌های زردآلوی استان یزد به روش آبیاری نوین تجهیز شده‌است


90 درصد باغ‌های زردآلوی استان یزد به روش آبیاری نوین تجهیز شده‌است

یزد - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزدگفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و تداوم 2 دهه خشکسالی ، 90 درصد باغ‌های زردآلوی استان به روش آبیاری نوین تجهیز شده است.

اکبر شیخ علیشاهی روز یکشنبه در بازدید از روند برداشت زردآلو در ابرکوه به خبرنگار ایرنا گفت: ۶۷ درصد زردآلوی استان در این شهرستان تولید می‌شود که باتوجه به شرایط کم آبی حدود ۹۰ درصد باغ‌های زردآلوی ابرکوه به صورت قطره‌ای آبیاری می شود.

وی اظهار کرد : با توجه به پیش رس بودن محصول زردآلوی ابرکوه، سرمازدگی و وقوع توفان در اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین ماه امسال میزان تولید این محصول را ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده‌است.

شیخ علیشاهی ادامه داد: از سطح ۲ هزار و ۷۹۶ هکتارباغ های زردآلو، با متوسط تولید ۱۸ تن در ابرکوه و ۱۶ تن در استان مقدار ۲۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: محصول تولیدی زردآلو علاوه بر عرضه در بازار استان‌های مختلف از جمله تهران، اصفهان و فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادر می‌شود.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد تولید زردآلو در استان از نظر سطح زیرکشت در جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه سوم کشور قرار دارد که این توفیق نتیجه سختکوشی کشاورزان یزدی در بهره وری آب، انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش روز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ارقام زردآلوی استان را از نوع تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی ذکر کرد.

وی خاطر نشان کرد: دهستان فراغه در بخش مرکزی ابرکوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلوی استان یزد و حتی نوع زودرس این محصول در کشور شناخته می‌شود.

بر اثر حوادث طبیعی از اواخر اسفند ماه ۹۸ و در فروردین ماه سال جاری وقوع سیلاب، توفان، بارش تگرگ و سرمازدگی، هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان خسارت به مربوط محصولات باغی سیاه ریشه (زردآلو ، گوچه سبز ، پسته و بادام ) استان یزد وارد کرد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دوره مربیگری سطح یک فوتسال ایران در ابرکوه آغاز شد