سالانه 100 راس بره نر اصلاح شده در شیروان توزیع می‌شود


سالانه 100 راس بره نر اصلاح شده در شیروان توزیع می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی شیروان با بیان اینکه سالانه 100 راس بره نر اصلاح شده در این شهرستان توزیع می‌شود، گفت: استفاده از آنها افزایش حدود 2 برابری بره‌دهی گوسفندان کردی را در پی دارد.

مهران حیاتی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با انتقال ژن چندقلوزایی، هر ۱۰۰ میش در هر زایمان ۱۷۰ بره تولید می کند.

وی گفت: دام های حاوی این ژن قابلیت تولید بره در هر هشت ماه یکبار را دارد که در هر زایمان راندمان بره دهی آنان، ۱.۷ بره به ازای هر میش است.

حیاتی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۰ راس دام در ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی واقع در روستای حسین آباد این شهرستان نگهداری می شد افزود: امسال این تعداد به ۸۰۰ راس دام سبک افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان هدف از اصلاح نژاد دام در این ایستگاه را توزیع دام متناسب با نیاز دامدار دانست چون بره دهی یکی از صفات مهم اقتصادی در پرورش دام سبک است، افزایش راندمان بره دهی در برنامه اصلاح نژاد قرار گرفته است.

این پروژه با هدف افزایش بهره وری در تولید گوشت قرمز و توانمند سازی نژاد گوسفند کردی در کشور طراحی و اجرا شده که در حال حاضر بسیاری از دامداری‌های استان تحت پوشش خدمات این ایستگاه قرار دارند.

گوسفند نژاد کردی بومی مناطق شمال خراسان است و بیشترین پراکنش آن در شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، کلات، درگز و چناران است.

گوسفند کردی گونه‌ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دو منظوره گوشتی - شیری است.

این نژاد دامی دارای مدت پرواربندی طولانی است اما بره‌های نژاد کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند که از این رو اصطلاحاً به این نژاد 'پیش رس' گفته می‌شود.

پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه، نمد و گلیم کاربرد دارد.

تا چند سال پیش، به جز ایستگاه شیروان، یک ایستگاه دیگر نیز در زمینه پرورش و اصلاح نژاد کردی در استان کردستان فعالیت داشت که کار آن به تعطیلی کشید.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی در سال ۱۳۶۸ در روستای 'حسین آباد' این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تأسیس شد که گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark