اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته‌جمعی در لیبی شد


اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته‌جمعی در لیبی شد

تهران - ایرنا - مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات فوری در خصوص گورهای دسته جمعی کشف شده در «ترهونه» در جنوب شرقی طرابلس پایتخت لیبی شد.

به نقل از سایت رسمی بخش امور خارجی اتحادیه اروپا، بنابر بیانیه صادر شده از سوی سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «جوسپ بورل» روز سه‌شنبه تصریح کرد: گزارش کشف هشت گور دسته‌جمعی در اطراف ترهونه در جنوب شرقی لیبی عمیقا" نگران کننده است. یک تحقیق مستقل فوری باید برای تایید این یافته‌ها انجام و مسوولان آنها را به دست عدالت بسپارد.

او افزود: اتحادیه اروپا از طرف‌های متخاصم می خواهد که فورا" به درگیری‌ها پایان داده و در مورد شرایط آتش بس کامل، تحت نظر کمیسیون نظامی مشترک به رهبری سازمان ملل متحد با هدف بازگشت فوری به روند سیاسی به اجماع برسند.

نیروهای ارتش لیبی روز جمعه اعلام کردند که سه گور دسته جمعی دیگر در استان ترهونه که به تازگی از شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر پاکسازی شده است، کشف کرده‌اند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با شوک‌آور دانستن کشف گورهای دسته جمعی در استان ترهونه لیبی گفت: گوترش خواستار تحقیق شفاف و کامل در این زمینه است.

«استفان دوجاریک» افزود: دبیرکل از کشف چندین گور دسته جمعی در روزهای اخیر که اکثر آنها ترهونه‌ای هستند، شوک زده است.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱میلادی به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

برخی رسانه ها روز دوشنبه گزارش دادند که آنکارا برای استفاده از دو پایگاه هوایی و دریایی «الوطیه» و «مصراته» در لیبی با دولت وفاق ملی این کشور در حال رایزنی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ترک، آنکارا در حال رایزنی با دولت طرابلس لیبی درباره استفاده از پایگاه هوایی الوطیه و پایگاه دریایی مصراته است.

به گفته این منبع که نامش ذکر نشده است، ‌ هنوز تصمیم نهایی در خصوص استفاده نظامی احتمالی ترکیه از این دو پایگاه گرفته نشده است.

الوطیه و مصراته دو پایگاهی هستند که دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت آنکارا توانست آنها را ماه گذشته از کنترل نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر خارج کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان هم روز یکشنبه خواستار پایان جنگ لیبی و برقراری صلح در این کشور شد.

به گزارش تارنمای «واتکیان نیوز»، «پاپ فرانسیس» با ابراز نگرانی از شرایط تاثربرانگیز در لیبی، در حالی که درگیری‌ها در این کشور برای چندمین روز متوالی میان نیروهای دولتی و خلیفه حفتر شدت گرفته است، خواستار صلح شد.

در این ارتباط، رئیس جمهوری فرانسه هم روز یکشنبه با مداخله جویانه و غیرقابل قبول توصیف کردن اقدام‌های ترکیه در لیبی گفت: ترکیه در حال مداخله در امور لیبی است. ما نمی‌توانیم این اقدام آنکارا را تحمل کنیم. ترکیه به صورت غیرقابل قبولی در حال سواستفاده از پیمان ناتو است و فرانسه نمی‌تواند چنین اجازه‌ای را به این کشور بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ مسعود صادقلو دیوونه خونه