بانوی کرامت و عصمت الگوی کامل دختران ایران زمین


بانوی کرامت و عصمت الگوی کامل دختران ایران زمین

حضرت معصومه سلام الله عیلها، بانوی کرامت و عصمت، الگوی کامل و بی بدیلی برای دختران جامعه انسانی است که با تاسی از این الگو ، زنان جامعه اسلامی ما می توانند به تعالی معنوی و اخلاق دست یابند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: چشم و گوش خویش را بگشا کز راه حسد، نشکند آیینه‌ات را چشم دنیا، دخترم. اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری ولادت حضرت معصومه (س) است که در تقویم ایران به عنوان روز دختر نام گذاری شده، امروز سالروز ولادت حضرت معصومه (س)، خواهر امام رضا (ع) است که برای ارج گذاشتن به جایگاه دختران، «روز دختر» نام گذاری شده است.

بانوی کرامت و عصمت الگوی کامل دختران ایران زمین

در روایات متعددی از امام رضا (ع)، امام صادق (ع) و امام جواد (ع) به زائران حرم حضرت معصومه (س) وعده بهشت داده شده است.

مقام معظم رهبری می فرمایند: ولادت حضرت فاطمه‌ی معصومه (سلام اللَّه علیها) ما را به یاد حرکت عظیم و مبارک این برادر(امام رضا علیهم السلام) و خواهر و هجرت پرمعنای این دو بزرگوار می‌اندازد که بدون تردید در تاریخ ملت ایران و تاریخ تشیع، یک حرکت سازنده و تأثیرگذار بوده است. بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام اللَّه علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.

حضرت معصومه(س)، الگوی تعالی و رشد دختران

«فاطمه زهرا دلدار»، نماینده دانش آموزان انجمن اسلامی خراسان جنوبی و نماینده قرارگاه ملی دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار می کند: انجمن یک تشکل دانش آموزی و دانش محور است که سنگر اصلی فعالیت های انقلابی در مدارس است.

این دانش آموز 17 ساله که در مسابقات حفظ قرآن دانش آموزانی در حفظ پنج جزء، رتبه سوم استان را کسب کرده است زندگی حضرت معصوم سلام الله علیها را در ابعاد مختلف بررسی و اعتقاد دارد که دختران جامعه می توانند از پاکی، عفاف و حجاب آن حضرت، الگوبرداری کنند.

دلدار حضرت معصومه سلام الله علیها را در بُعد اخلاقی و علمی نمونه می داند و می گوید: برای اینکه به الگوی تعالی و رشد در دختران برسیم، باید حضرت معصومه (س) الگوی واقعی یک دختر باشد.

وی ضمن تبریک ویژه به دختران، گفت: دختران قدر دختر بودن خود را بندانند چراکه در آیات و روایات و کلام معصومین علیها سلام، سفارش زیادی به گرامی داشتن مقام دختر شده است.

نماینده دختران خراسان جنوبی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله، «رَحِمَ اللّهُ أبَا البَناتِ، البَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبَّباتٌ، وَالبَنونَ مُبَشِّراتٌ، وهُنَّ الباقِیاتُ الصّالِحاتُ؛» گفت: رحمت خدا بر پدری که دارای دخترانی است! دختران، دارای برکت و دوست داشتنی اند و پسران، بشارت آورند. دختران، باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند.

بانوی کرامت و عصمت الگوی کامل دختران ایران زمین

«بتول باقری نژاد» که رتبه 10 کشوری کنکور کامپیوتر را کسب کرده است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از وضعیت زیرساخت های جامعه به ویژه در حوزه صدا و سیما برای دختران گلایه مند است و می گوید: در حوزه دختران نیاز به برنامه های محتوایی داریم که امیدواریم محقق شود.

«انسیه خزاعی» دختر جوان و حائز رتبه 101 کنکور سراسری است هم می گوید: شرایط برای اداره کردن زندگی متاهلی و بچه داری همزمان با درس خواندن فراهم نیست، لذا دانشگاه ها باید با دانشجویان همراهی کنند و یا در دانشگاه ها، مهدهای کودک راه اندازی شود.

«نفیسه نخعی» مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان جنوبی نیز ضمن گرامی داشت میلاد حضرت معصومه و روز دختر بیان می کند: با مجمع جوانان استان هماهنگ شده است تا تعدادی از دختران فعال استان تجلیل شوند.

وی می گوید: به دلیل شیوع کرونا گرامی داشت روز دختر در بستر فضای مجازی توسط مجمع جوانان برگزار می شود.

تخفیف ویژه مشاوره برای دختران در دهه کرامت

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: به مناسبت دهه کرامت و روز دختر، دختران 18 تا 35 سال می توانند برای دریافت خدمات مشاوره ای از این اداره کل معرفی نامه دریافت و از هر نوع مشاوره با تخفیف 50 درصد بهره مند شوند.

جشن مجازی «دختر ماه» در روز دختر

«حکیمه کیهان» معاونت خواهران اتحادیه انجمن اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: هر سال جشن بزرگ روز دختر در خراسان جنوبی برگزار می شود ولی امسال این جشن در قالب مجازی به صورت «جشن آپاراتی» برگزار می شود.

وی بیان می کند: جشن «دختر ماه» به مناسبت روز دختر، در اتحادیه دانش آموزی اجرا و فیلم آن به صورت زنده داخل آپارات گذاشته می شود.

بانوی کرامت و عصمت الگوی کامل دختران ایران زمین

حجت الاسلام «اسماعیل مختاری»، معاون اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند از برگزاری 50 عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در خراسان جنوبی، خبر می دهد و می گوید: مسابقه و پویش «فدای دخترم» در سه بقعه متبرکه استان طی دهه کرامت اجرا می شود.

حجت الاسلام «محمدرضا بابایی»، امام جمعه فردوس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تبریک آغاز دهه کرامت و روز دختر اظهار می کند: سالروز ولادت حضرت معصومه(س) بهانه ای برای تجلیل از دخترانی است که راه و رسم آن حضرت را در حیا، حجاب، دین و دیانت دنبال می کنند.

امام جمعه فردوس می افزاید: امام رضا علیهم السلام فرمودند «کسی که قبر حضرت معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کنند همانند این است که مرا زیارت کرده است» و امام جواد علیهم السلام فرمودند «کسی که عمه مرا در قم زیارت کند، راهی بهشت خواهد شد» لذا این عظمت برای حضرت معصومه(س) گویای عصمت، پاکدامنی، عفاف و حجاب بوده است که باید الگویی برای خواهران در نظام اسلامی باشد و امروز حجاب برتر در کشور یک ارزش شناخته شده و کسانی که دل در گرو حضرت دارند باید از ایشان الگوبرداری کنند.

وی ادامه می دهد: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) از پدر بزرگوارش، مرحوم حاج سیّد محمود مرعشی نقل می کردند که آن مرحوم درصدد بود که به هر وسیله ای که ممکن باشد، محلّ دفن حضرت زهرا(س) را به دست آورد، به این منظور ختم مجرّبی را آغاز می کند و چهل شب آن را ادامه می دهد تا در شب چهلم به خدمت حضرت باقر(ع) یا حضرت صادق(ع) شرفیاب می شود، امام(ع) به ایشان می فرمایند:

«علیک بکریمه اهل البیت؛ به دامن کریمه اهل بیت پناه ببرید.» عرض می کند: بلی من هم این ختم را برای این منظور گرفته ام که قبر شریف بی بی را دقیقاً بدانم و به زیارتش بروم.

امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه(س) در قم می باشد.» سپس ادامه داد: «برای مصالحی خداوند اراده فرموده که محلّ دفن حضرت فاطمه(س) همواره مخفی بماند و بنابراین قبر حضرت معصومه(س) را تجلّیگاه قبر آن حضرت قرار داده است. هر جلال و جبروتی که برای قبر شریف حضرت زهرا(س) مقدّر بود، خداوند متعال همان جلال و جبروت را بر قبر مطهّر حضرت معصومه(س) قرار داده است

حجت الاسلام بابایی بیان می کند: در جامعه اسلامی باید از شخصیت های اسلامی الگو برداری کرد، خوشبختانه جمعیت هایی از اطراف کشور و جهان برای زیارت حضرت معصومه(س) به قم می آیند و قم را لانه اهل بیت علیهم السلام نامگذاری کرده اند و همه مراجع تقلید از این شهر برخواسته اند که از برکات وجود حضرت معصومه در قم است.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی