استفاده از 12 استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ساخت برنامه زندگی پس از زندگی


استفاده از 12 استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ساخت برنامه زندگی پس از زندگی

تهیه کننده برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» از استفاده از 12 استاد برجسته حوزه و دانشگاه در ساخت این برنامه خبرداد و گفت: هدف از این برنامه آشتی دادن افراد دین گریز با موضوع مرگ و قیامت بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «عباس موزون» در نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی فاخر «زندگی پس از زندگی» که امروز(پنجشنبه 12 تیر) در سالن اجتماعات مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاها ی متععد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است.

تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی درباره ساختار این برنامه گفت: این برنامه به صورت ترکیبی تولید و تلفیقی از گفتگوهای استودیوی و نماهای بیرونی که شامل سفرهایی که به سرتاسر ایران انجام شده وگفتگو با افرادی که مرگ موقت را تجربه کرده اند و عالم بیرون از جسم را مشاهده کرده اند به تصویر کشیده شده است.

موزون افزود: برخی در ارتباط با این برنامه شبهه فقدان پشتوانه کارشناسی را مطرح می‌کنند که هرگز چنین نیست چون ما از حضور بیش از 12 کارشناس خبره بهره گرفتیم که در طول تاریخ صدا و سیما برای یک چنین برنامه ای از این تعداد کارشناس برجسته استفاده نشده است.

وی یادآور شد: بخش عمده این برنامه مربوط به مسائل فلسفی و کلامی و همچنین موضوعات اعتقادی می‌شود که ما در بخش اول از رئیس سابق بنیاد حکمت و فلسفه ایران یعنی حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه و در بخش دوم از حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی که بیش از 18 سال سابقه حضور در رسانه ملی و پژوهش های مختلفی در عرصه بزرخ و قیامت دارند بهره گرفتیم.

موزون با بیان این که در این مجموعه برنامه با رهبر یهودیان ایران، موبد زرتشتیان ایران ، خاخام اعظم یهودیان و همچنین دو پروفسورآلمانی که صاحب نظر و متخصص و همچنین دارای کتاب درباره این موضوع و پیشینه آن هستند نیز گفتگوی جذابی صورت گرفت، خاطرنشان ساخت: این برنامه در 30 قسمت 55 الی 60 دقیقه ای در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید شد و افرادی که زندگی پس از مرگ را تجربه کرده بودند به بیان نکات مدنظر خود پرداختند.

وی یادآور شد: حتی از فوق تخصص های بیهوشی، پزشکان برجسته و روانشناسانی که مرگ افراد را تأیید کرده بودند استفاده کردیم تا مستندات بحث دقیق باشد، هرچند قبول داریم که کمبود زمان برنامه اجازه کارشناسی و بررسی مستندات را به صورت کامل نمی داد.

این تهیه کننده تلویزیون ابراز کرد: برنامه ما حدود 55 دقیقه بود که نزدیک به 10 دقیقه آن به تیتراژ ابتدایی و پایانی و میان برنامه و صحبت های متفرقه می گذرد و تنها حدود 30 دقیقه برای مصاحبه شونده وقت باقی می ماند چراکه ما بقی نیز باید در مورد بحث مطرح شده، کارشناسی شود.

وی با بیان این که هر مصاحبه حدود 9 ساعت ضبط برنامه داشته است، گفت: شما خودتان تصور کنید که این 9 ساعت باید برای پخش از صدا و سیما به حدود 55 دقیقه کاهش پیدا کند و همین مسأله ما را با چالش هایی مواجه می‌کند که امروز برخی از آن یاد می‌کنند.

موزون با اشاره به تأثیر شگرف این برنامه در اعتقاد جوانان و باورپذیری آنها نسبت به قیامت و مرگ بیان داشت: بنده هیچ تخصصی در حوزه برزخ و قیامت ندارم ولی از زمان کودکی با حوزه و اساتید آن بزرگ شده ام؛ در این برنامه هم هیچ جا از اسم من به عنوان کارشناس یاد نشده است، بلکه ما با استفاده از محضر اساتید بزرگ حوزه و دانشگاه تلاش داشتیم تا افراد به ویژه جوانانی که اعتقادی به مرگ و قیامت ندارند را به این مسأله باورمند کنیم.

وی با تأکید بر این که دانشجویان و جوانان با دیدن مستندات عملی و مباحث آکادمیک رسمی پذیرش دارند، گفت: به همین دلیل بود که حتی با غیر مسلمانان و اساتید دانشگاه نیز مصاحبه کردیم تا توجه افراد دین گریز را به موضوع معاد و مرگ جلب کنیم هرچند می دانیم که اشکالاتی نیز در کار بوده است.

پایان پیام/694

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مراسم عزاداری ظهر عاشورا در هیئت مکتب الزهرا (س)