سیلی سیل بر پیکره برخی از روستاهای بخش کجور نوشهر


سیلی سیل بر پیکره برخی از روستاهای بخش کجور نوشهر

نوشهر- ایرنا - چند سالی است بارش شدید باران در برخی از روستاهای بخش کجور واقع در جنوب شرقی شهر نوشهر تبدیل به سیلاب می‌شود و این پدیده همه ساله خسارت زیادی به زیرساخت‌ها ، تاسیسات عمومی و در نهایت زندگی مردم این منطقه وارد می‌کند.

این بخش با برخورداری از ۶۴ روستا و ۲ منطقه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر برابر سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ دستکم ۱۲ هزار نفر جمعیت بومی دارد و ۲۵ هزار نفر دیگر هم به خاطر قرار گرفتن در پای دامنه کوه های البرز ، جنگل های خزری هیرکانی و نیز برخورداری از دیگر جاذبه های طبیعی به صورت خوش نشین در این منطقه سکونت دارند.

بررسی ها نشان می دهد که طی سال های اخیر در بعد پیشگیری ، مقابله و مهار سیل در روستاهای این منطقه اقدامات نظیر اجرای طرح های آبخیزداری ، ساماندهی رودخانه ها و نیز دیگر طرح های عمرانی انجام شده است منتهی تکرار این حوادث تلخ و خانمان برانداز نشان می دهد که اجرای این طرح ها به طور اساسی اثر بخشی نداشته و بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان دست اندرکار باید به طور دقیق کانون های سیل خیز این منطقه شناسایی و پس از انجام مطالعه و کارهای کارشناسی برای پیشگیری از آن چاره جویی شود.

برخی از مسئولان و کارشناسان دست اندرکار در شهرستان نوشهر گزارش داده اند که طی ۲ دهه گذشته تاکنون به طور میانگین هر سال شاهد وقوع سیل در روستاهای بالادست بخش کجور بوده اند ، حوادثی که برای ساکنان این منطقه تازگی ندارد و جزء استرس ، اضطراب و نگرانی رهاورد دیگری برای مردمان این دیار به همراه ندارد.

با مروری به سال های گذشته پی می بریم که اهالی روستاهای نیچکوه ، میرکلا ،کندلوس، کیاکلا ، کینس ، منجیر ، سماء، فیروزکلا و کی کو براثر بارندگی شدید و طغیانی شدن رودخانه ها در معرض تهدید سیل های خانمان برانداز قرار گرفته اند به طوری که با گذر زمان هنوز خرابی های سیل همچنان در این روستاها به یادگار باقی مانده است.

بارندگی شدید چند روز گذشته وطغیانی شدن رودخانه ها باعث سیلابی شدن برخی از روستاهای این بخش شد و خسارت های زیادی به بخش کشاورزی ، زیرساخت های روستایی و زندگی مردم این منطقه وارد کرد

تلفات دام ها و خسارت به بخش کشاورزی

یک عضو شورای اسلامی روستای نیچکوه در این باره می گوید : عصر دوشنبه هفته جاری سیلی در ارتفاعات بالادست جنگلی این روستا رخ داد علاوه بر تلف کردن حدود ۱۲۰ راس دام متاسفانه سبب آب گرفتگی واحدهای تجاری ، مسکونی ، آموزشی ،آب بردگی اراضی کشاورزی ، فرورفتگی پل و خرابی بخشی از جاده دسترسی به این روستا شد .

وهاب لهراسبی به خبرنگار ایرنا گفت : این دام ها در حین چرا در مراتع نزدیک به این روستا متاسفانه همراه سیل و شناور شدن در آب به مناطق پائین دست آورده شدند و لابه لای سنگ ها تلف شدند و تمامی هستی و نیستی دامداری که سال ها برای تولید و پرورش این دام ها تلاش کرده بود با وقوع یکباره سیل از بین رفت.

وی اظهارداشت : این پدیده برای مردم این روستا تازگی ندارد چرا که در پائیز سال گذشته و بهار امسال هم چندین بار سیل در این روستا رخ داد منتهی شدت آن کمتر بود و فقط به بخشی از راه دسترسی حدفاصل میخساز و نیچکوه خسارت وارد کرد اما این بار دهانه گشاد سیل تمامی هستی و نیستی مردم این روستا بلعید و با خود برد .

عضو شورای اسلامی نیچکوه گفت : اگرچه در سال های اخیر بند سرشاخه گیر در مناطق بالادست این روستا احداث شده اما آنچه از نزدیک در زمان وقوع سیل دیده شده ، این حادثه حتی به بخشی از بند سرشاخه گیر نیز خسارت وارد و آن را تخریب کرده است.

لهراسبی با اشاره به فعالیت و کسب و کار بیشتر اهالی این روستا در زمینه کشاورزی بویژه دامداری افزود : روستائیان این منطقه راهی جزء ادامه فعالیت اجداد دوره گذشته شان که دامداری و کشاورزی است در این روستا ندارند بنابراین باید برای تامین امنیت شغلی و پیشگیری از مهاجرت این قشر مولد در این روستا مسئولان ذیربط باید تدابیری بیندیشند.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور مسئولان دست اندر کار به منظور ارزیابی خسارت و بررسی علل و عوامل وقوع سیل در این منطقه به طور اساسی نسبت به پیشگیری از این بلای طبیعی در این روستای سیلزده چاره جویی کنند.

تجاوز به طبیعت عامل جاری شدن سیلاب

رئیس شورای اسلامی کندلوس نیز با ابراز نگرانی از وقوع سیل برای سومین بار در ماه جاری در این روستا گفت : چرای بی رویه دام و در پی آن فرسایش خاک در مناطق باعث شده تا پس از هر بارندگی شدید ، سیلی به جریان بیفتد و سنگ های بزرگ و درختان نیز به همراه خود بیاورد و در نتیجه رودخانه کندلوس نیز طغیان کند و خسارت به زیرساخت ها ، تاسیسات عمومی و زندگی مردم این روستا وارد کند.

جهانشیر شیخ لاسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در تیرماه جاری طبق اسناد موجود مدت سه بار سیل در این روستا رخ داده است و بارها این موضوع به شکل مستند به اطلاع اعضای ستاد بحران شهرستان رسانده شد و حتی هشدار داده شد که مردم اهالی روستای کندلوس و میرکلا در معرض تهدید سیل قرار گرفته اند و اگر به زودی برای پیشگیری از این پدیده چاره جویی نشود سیل تمامی هستی و نیستی مردم این روستا را از بین خواهد برد که متاسفانه تا این لحظه این پیگیری های جز در حد بازدید مسئولان نتیجه دیگری به همراه نداشته است.

به گفته این عضو شورا ، سیلی که هفته جاری در این روستا بوقوع پیوست به دیواره های حائل رودخانه کندلوس ، راههای بین مزارع ، تاسیسات آبرسانی و نیز دیوار مکان های مذهبی کندلوس که تنها روستای منطقه ویژه گردشگری این بخش است ، خسارت جدی وارد کرده است.

احداث ۸ بند سرشاخه گیر برای مهار سیل

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بخش کجور گفت : در سال های اخیر حدود هشت بند سرشاخه گیر با صرف اعتباری حدود ۲ میلیارد تومان در منطقه "پلنگ دره " بالادست روستای نیچکوه با هدف پیشگیری از وقوع سیل احداث شد.

محسن پور داوودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس بررسی های انجام شد وقوع سیل های طی دو سال گذشته در منطقه در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است و این موضوع به شکل مکتوب درقالب گزارشی به مسئولان دست اندرکار ارائه شد که با بکارگیری یک تیم کارشناسی متخصص به طور دقیق علل و عوامل وقوع سیل در این منطقه را بررسی کنند و آن وقت برای پیشگیری از سیل راهکار اصولی ارائه دهند.

وی اظهارداشت : نکته دیگر آنکه به علت چرای بی رویه دام در سال های گذشته ، از بین بردن پوشش گیاهی و فرسایش خاک به هربارندگی و سیلاب مشاهده شده که تخته سنگ های بزرگ با همراه طغیانی شدن رودخانه ها به مناطق پائین دست و در حاشیه روستاهای دهستان کندلوس آورده شده و همین عامل نیز خسارت های فراوانی به سکونتگاه ها این دهستان وارد کرده است.

ضرورت اجرای طرح آبخیزداری در منطقه

مدیرمنابع امور آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در این باره گفت : هرسال پیش از فصول بارندگی کار ساماندهی رودخانه ها در این بخش سیل خیز انجام می شود و قبل از وقوع سیل اخیر نیز نشستی در فرمانداری شهرستان برگزار و حتی تاکید شد که در ارتفاعات برای پیشگیری از وقوع سیل نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد.

حامد عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در پائین دست نیز آن وظایفی که برعهده این نهاد بوده انجام گرفته است منتهی در گذشته به علت چشم پوشی برخی از مسئولان محلی و دخالت های انسان به طبیعت و حریم رودخانه ها باعث شده که امروز شاهد وقوع چنین حوادث و خرابی های ناشی از آن باشیم .

وی اظهارداشت : به عنوان مثال در روستای کندلوس ساخت وسازهای غیرمجاز فراوانی در حریم رودخانه این روستا مشاهده می شود باید پیش از انجام چنین تخلفاتی دهیار و شورای این روستا به مسئولان این نهاد گزارش می دادند که ندادند یا در روستای منجیر هم در بازدید های دیده شد که فردی آمده زمین فوتبال این روستا را تغییر داده یا پل های با دهنه های غیر استاندارد به روی رودخانه جاری در این روستا ساخته شده که همین عوامل سبب وقوع سیل در این روستا شده است.

این مقام مسئول کمبود اعتبار را به عنوان یکی از دغدغه های پیشگیری از وقوع سیل در این بخش ذکر کرد و گفت که به عنوان مثال برای احداث حدود یک کیلومتر دیوار حفاظتی رودخانه کندلوس و میرکلا ریالی اعتبار در این بخش اختصاص داده نشده است و اعتباری که از محل کمیته برنامه ریزی شهرستان هم برای این حوزه پیش بینی و داده می شود به جرات می توان مدعی شد کمتر از یک درصد اعتبارات شهرستان است.

عدم نظارت بر ساخت و سازها در حریم رودخانه

بخشدار کجور نیز با تائید وقوع سیل در این روستاها با ابراز تاسف گفت : بیشتر خسارت هایی که سیل در سال های اخیر به زندگی مردم روستاهای این بخش وارد کرده ناشی از کم کاری ، ضعف نظارت و بی برنامگی مسئولان ادواره گذشته است چرا که اگر نظارت جدی و قطعانه با متخلفان می شد امروز شاهد ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه و بستر رودخانه ای این منطقه نبودیم .

علی خزائی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نتیجه بروز چنین تخلفاتی آن شده که امروز در خیلی از روستاها از جمله کندلوس ، نیچکوه ، کیاکلا ، کینس ، منجیر ، سماء و میرکلا شاهد وقوع سیل و سیلاب هستیم چرا که اگر چنین تخلفاتی رخ نمی داد نباید با یک بارندگی سیل و سیلاب در این روستاها به جریان می افتاد.

وی بدون اطلاع از میزان خسارت های وارده ناشی از سیل اخیر در این روستا ها اظهارداشت : به محض وقوع این حادثه در این روستا ها از مسئولان دست اندرکار پس از گزارش بموقع از آنها خواسته شد تا به این بخش اعزام شوند که خوشبختانه پس از مدت کوتاهی مسئولان ادارات راهداری ، حمل و نقل جاده ای ، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای برآورد خسارت به این منطقه اعزام شدند.

وی ، ترویج فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را به عنوان عامل اثر گذار برای جبران غرامت در زمان وقوع حوادثی چون سیل در این بخش دانست و تاکید کرد که وقتی که مالک یک خودرو به ارزش حدود ۵۰ میلیون تومان هرسال ملزم است خودرویش را بیمه شخص ثالث کند در حالی که یک دامدار با دارا بودن حدود ۳۰۰ راس دام به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون تومان هیچگاه اعتنایی به این موضوع ندارد.

جواد خلدنوش سرپرست جهادکشاورزی شهرستان نوشهر با تائید خسارت ناشی از بروز سیلاب در منطقه کجور گفت که کارشناسان ذیربط در حال بررسی میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی این منطقه هستند.

هفتم و هشتم اردیبهشت ماه امسال به دنبال بارندگی شدید و طغیان رودخانه های بخش کجور خسارت زیادی به تاسیسات زیر بنایی و کشاورزی این منطقه وارد شد به طوریکه بر اساس اعلام بخشدار این بخش میزان خسارت به تاسیسات روستایی ۲۰ میلیارد ریال براورد شده است.

همچنین سرپرست جهادکشاورزی نوشهر هم به ایرنا گفته بود که براساس براورد کارشناسان این سیلاب حدود ۴۵ میلیارد ریال به بخش کشاورزی شهرستان نوشهر خسارت وارد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل