امام جمعه و استاندار اردبیل به مناسبت روز ملی بزرگداشت شیخ صفی‌الدین بیانیه دادند


امام جمعه و استاندار اردبیل به مناسبت روز ملی بزرگداشت شیخ صفی‌الدین بیانیه دادند

اردبیل - ایرنا - نماینده‌ ولی فقیه در استان و استاندار اردبیل به مناسبت روز ملی بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا در بخشی از این بیانیه آمده است: شیخ صفی‌الدین اردبیلی، آن عارف بزرگ، تاثیرگذار و صاحب‌مکتب، سیمای درخشنده‌ای است که نام بلندش پس از سال‌های طولانی، همچنان بر تارک عرفان ایران، می‌درخشد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی و اکبر بهنامجو افزودند: شخصیت عملگرایانه‌ این عالم عابد تاثیر عمیقی بر بخشی از فرهنگ معرفت‌گرای این سرزمین گذاشت و این رسالت خطیر را فرزندان و نوادگانش، چونان بار امانتی بر شانه‌های استوار خویش کشیدند و آن را به دوران باشکوه شکل‌گیری سلسله‌ صفویه، انتقال داده و پایه‌های حکومت صفویه بر اساس اندیشه‌های روشن و آمیخته به معرفت ناب شیخ، پایه‌گذاری شد و از دل همین سلسله، شکوفایی تاریخی در حوزه‌های دینی، معرفتی و دنیای علم آغازیدن گرفت.

امام جمعه و استاندار اردبیل به مناسبت روز ملی بزرگداشت شیخ صفی‌الدین بیانیه دادند

این بیانیه تشریح کرده است: چهارم مرداد به گواهی اسناد تاریخی، روز استقرار حکومت صفویه و زادروز شاه اسماعیل صفوی، بنیانگذار سلسله‌ بزرگ ایرانی است که در شکل‌گیری ایران یکپارچه، اتحاد مناطق مختلف آن و گسترش مذهب غنی تشیع، نقش فوق‌العاده‌ای ایفا نمود، بی‌تردید وی معمار تمامیت جغرافیایی ایران عصر خویش است و دوست و دشمن خدمات او به تاریخ و فرهنگ و مذهب کشورمان را به زبان و به دل اقرار می‌کنند.

آیت‌الله عاملی و بهنامجو افزودند: امروز خداوند منان را شاکریم که با همت دوستداران مکتب شیخ صفی‌الدین و تلاش‌های پایای اردبیلیان فرهنگ‌پرور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارم مرداد را به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی نامگذاری و این مناسبت افتخارآفرین وارد تقویم ملی شد.

امام جمعه و استاندار اردبیل این رخداد را به ملت ایران، اهالی استان اردبیل و علاقه‌مندان مکتب شیخ صفی‌الدین در کشورهای مسلمان منطقه تبریک گفته و اظهارامیدواری کردند با عزم مردم و یاری اندیشمندان استان اردبیل این روز هر ساله گرامی داشته شود تا هویت، تاریخ و فرهنگ دیار کهن دارالارشاد و به تعبیر رهبر فرهنگ‌دوست انقلاب، سرزمین عرفای مجاهد، در هفته نامگذاری شده به نام استان اردبیل، بیش از پیش، بازیابی و در تحریم و اقتدار روزافزون آن گام‌های موثرتری برداشته شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، چهارم مرداد ماه به عنوان روز ملی اردبیل و آغاز هفته ملی اردبیل در تقویم رسمی کشورمان نامیده شده است.
علت نامگذاری چهارم مرداد ماه به عنوان روز ملی اردبیل تقارن آن با تشکیل اولین حکومت شیعی و اسلامی در ایران در قرن دهم هجری از سوی سلسله صفویه است.
سلسله صفویه که خاستگاهشان از اردبیل است نقش اساسی در ترویج فرهنگ غنی شیعه و نیز یکپارچه‌سازی کشور ایران داشته‌اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


اردبیل قهرمان مسابقات کشتی بزرگسالان شد