آناناس | نگهداری از گل آناناس (ANANAS COMOSUS)

اینبار قرار است با هم در مورد گل آناناس صحبت کنیم که در واقع همان گیاهی است که به ما میوه خوشمزه آناناس را هدیه میدهد. شاید برایتان جالب باشد که شما میتوانید از گل آناناس به عنوان یک گیاه آپارتمانی مراقبت کنید و در صورت نگهداری درست مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک ، نور ، کود و دما … یک میوه آناناس جدید به دست آورید . چه کاری لذت بخش تر از پرورش گیاهی که قرار است به شما میوه بدهد؟ با ما برای آشنایی با این گل ، شرایط نگهداری ، آفات و بیماری ها و روش تکثیر خانگی همراه شوید.

بسم الله الرحمن الرحیم

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

معرفی کوتاه آناناس :

نام انگلیسی : PINEAPPLEنام علمی : ANANAS COMOSUSنام فارسی : گل آناناسنام فارسی اصیل : نداردرنج قیمتی : ۷۰۰۰۰ هزار تومان به بالاخانواده : BROMELIACEAEخاستگاه : آمریکای لاتین

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم و جالب در مورد گل آناناس !

گل آناناس یک گل میوه دار می باشد که فروش و طرفدار خوبی را داشته استمی توان این گل را از بازار تهیه کرد ولی مقداری گران می باشد .نگهداری از گل آناناس در منزل امکان پذیر است و می توانید به راحتی آن را در منزل نگهداری کنید .اگر به خوبی از این گیاه نگهداری کنید شاهد دادن میوه اش می شوید و قابل خوردن است .برگ های گل آناناس دارای خار می باشد و حالت چرمی دارد.این برگ ها پشت سرهم رشد می کنند و باعث پر پشت شدن گلدان میشوند.همین برگ های پرپشت زیبایی خاص را به خود می دهد.معمولا در وسط برگ ها حفره ای به وجود می آید که بعد از ۳ الی ۴ سال شروع به میوه دادن می کند .زمانی که میوه اش رشد می کند ، پاجوش خشک می شود .در این زمان باید پاجوش ها را در گلدان دیگر بگذارید.سپس به خوبی از آن نگهداری کنید تا باز میوه دهد .این پاجوش منبع اصلی تکثیر می باشد .همچنین می توانید گیاه را به صورت گروهی نیز بکارید .

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

شرایط مناسب رشد گل آناناس :

۱- نور مناسب برای آناناس :

این گیاه باید نور کافی بهش تابش کند تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد . همچنین نیم سایه نیز خوب می باشد و نباید به هیچ عنوان در برابر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.

۲- دمای مناسب برای آناناس :

بهترین و عالی ترین دما برای گل آناناس و رشد آن دمای ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد که می تواند رشد خوبی را داشته باشد و اگر بیشتر یا کمتر از دمای گفته شد ، باعث خراب شدن گیاه خواهد شد.

۳- آبیاری کافی و مناسب برای گل آناناس :

باید بین دو آبیاری فاصله باشد و زمانی که خاک گیاه خشک بود اقدام به آبیاری کنید . اگر آبیاری بیش از حد اندازه باشد ، باعث پوسیده شدن ریشه می شود.

۴- رطوبت مناسب برای آناناس :

برای تامین رطوبت گیاه می توانید از دو روش استفاده کنید . اولین روش که روزانه گیاه را غبار پاشی کنید و این غبار پاشی باید به دور از نور خورشید باشد . روش دوم اینکه تشتی را پر از آب و سنگ ریزه کرده و گیاه را در آن قرار دهید . گیاه می تواند از این دو روش رطوبت خود را تامین کند.

۵- تغذیه مناسب برای گل آناناس :

برای تغذیه مصنوعی باید از کود های مصنوعی زینتی استفاده کنید که به گلدهی و رشد گیاه ، کمک بسیار زیادی را می کند . کود را با مخلوط کرده و هفته ای ۱ بار به گل دهید و زمانی که گلدهی گیاه شروع شد هفته ای ۲ الی ۳ بار دهید.

۶- خاک مناسب برای آناناس :

می توانید برای گیاه از خاک کمپوست استفاده کنید که این خاک در تمام گل فروشی ها می باشد . و همچنین خاک کمپوست به گل آناناس کمک بسیاری می کند.

۷- تعویض گلدان گل آناناس :

برای تعویض گلدان گل آناناس باید دو بار انجام شود . اولین بار بعد از ۳ ماه که پاجوش را در گلدان گذاشته اید و بار دوم ، بعد از ۲ سال ک باید در گلدانی بزرگ تر و خاکش نیز سبک باشد . همچنین یادتان باشد که در هنگام تعویض گلدان باید دستکش دستتان باشد ، زیرا باعث آسیب رساندن می شود.

۸-تمیز نمودن برگ های آناناس :

برای تمیز کردن برگ های گل آناناس اصلا توصیه نمی شود که از مواد براق کننده استفاده کنید . زیرا باعث رساندن آسیب می شود . برای تمیز کردن برگ ها می توانید از دو روش استفاده کنید . روش اول اینکه دستمالی را به آب آغشته کرده و به آرامی روی برگ ها بکشید و روش دوم اینکه آب لیمو صنعتی نه طبیعی را با آب مخلوط کرده و روی برگ ها بکشید.

۹- تکثیر آناناس :

برای تکثیر گل آناناس باید در فصل بهار انجام شود . و دمای تکثیر نیاز باید ۲۴ الی ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و حتما از خاک کمپوست استفاده کنید . زمانی که گیاه میوه اش را می دهد ، خشک می شود و فقط از آن جوانه می باشد که آن جوانه ها پاجوش می باشد که باید آن را در گلدان های دیگر بکارید و رسیدگی های کافی را انجام دهید . بعد از گذشت چند روز از میوه دادنش ، به آرامی گیاه مادر را بیروت کشیده و پاجوش ها را جدا کرده و تا زمانی ک ریشه بزند در آب قرار دهید.

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آفات و بیماری های گل آناناس :

۱- رشد متوقف و میوه ای ندارد :

دو علت دارد . علت اول اینکه دفعات تغذیه مصنوعی گیاه را بیشتر کنید و علت دوم اینکه گیاه در محلی سردی قرار دارد که باید به محلی گرم تر ببرید و رسیدگی کافی را انجام دهید.

۲- برگ ها زرد و داری لکه های قهوه ای می باشد :

علت آن آفت می باشد که برای خلاص شدن از شر این آفت ها باید از سم حشره کش استفاده کنید . سم را به پنبه ای آغشته کرده و روی لکه های قهوه ای بکشید.

۳- نوک برگ های گل آناناس خشک و قهوه ای شده است :

به دو عامل بستگی دارد . علت اول گیاه کم آب می باشد و آبیاری اش را بیشتر کنید . و علت دوم نیز محل قرار گیری گیاه گرم بوده و باید به جای خنک ببرید . همچنین می توانید گیاه را نیز غبار پاشی کنید.

۴- برگ ها مانند قبل نیستند :

نور کافی به گیاه نتابیده است و تغذیه نیز کم می باشد ک باید گیاه را در محلی پر نور قرار دهید و دفعات تغذیه را نیز افزایش دهید.

۵- برگ ها خشک و چروک هستند :

گیاه در محلی سرد قرار دارد دارد ک باید آن را به محلی گرم تر ببرید و آبیاری نیز بیشتر کنید.

۶- برگ های گل آناناس قهوه ای شده اند :

گیاه را در محلی گرم قرار داده اید که باید خیلی سریع آن را به محلی خنک تر و بهتر ببرید . همچنین غبار پاشی را نیز انجام دهید.

۷- روی برگ ها لکه های قهوه ای وجود دارد :

غبار پاشی را در آفتاب انجام داده اید و باعث سوخته شدن برگ ها شده است . بهتر است برگ های سوخته را حذف کنید تا باعث خراب شدن برگ های دیگر نشود . همچنین دستکش فراموش نشود.

۸- برگ ها زنگ زدگی دارد :

در ابتدا گفته شد که نیاز به استفاده از مواد شیمیایی نمی باشد . برای رفع این زنگ زدگی ، دستمالی را به آب آغشته کرده و به آرامی روی برگ ها بکشید.

۹- میوه ظاهر نشده و برگ ها خشک شده اند :

کاملا طبیعی می باشد . پس از خشک شدن گیاه مادری را به بیرون آورده و پا جوش ها را در گلدانی دیگر قرار دهید.

۱۰- گل آناناس من پوسیده شده است و برگ ها می ریزید :

آبیاری بیش از اندازه می باشد و بهتر است بین دو آبیاری فاصله داشته باشد و زمانی که خاک خشک بود ، گیاه را آبیاری کنید و در فصل زمستان نیز هفته ای ۱ بار کافی می باشد.

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آموزش تکثیر گل آناناس در خانه (گام به گام)

گل های آناناس عمومآ در زمستان تشکیل شده و میوه ها در تابستان می رسند .آناناس دارای دو قسمت تاج و میوه می باشد .تاج آن دارای برگ های سوزنی شکل است.معمولا دور انداخته می شود و میوه آن که به مصرف می رسد .تاج آناناس را از میوه جدا کنید .۴ ردیف از برگ های پایینی را بکنید.قسمت ساقه و بدون برگ تاج را در ظرف آب و در معرض نور خورشید قرار دهید .نور مستقیم به رشد سریع تر و ریشه دهی آن کمک می کند .روزانه آب آن را عوض کنید ، در غیر این صورت تاج گندیده شده و از بین می رود .اگر برگ های اطراف تاج خشک شدند ، نگران نباشید .همه برگ ها به جز مرکز گیاه خشک خواهند شد و برگ های جدید از مرکز تاج می رویند .پس از حدود دو هفته ریشه ها ظاهر شده و بزرگ تر میشوند.در این زمان تاج آناناس برای کاشتن در خاک آماده می شود .تاج را به اندازه ۵ سانتی متر در خاک گلدان بکارید .گلدان را در یک جای پر نور، گرم و مرطوب قرار دهید.پس از گذشت ۳ تا ۴ ماه ریشه ها قوی تر و بزرگ تر میشوند .پس از دو تا سه سال گیاه آناناس گل می دهد .زمان لازم برای تبدیل گل به میوه کامل حدود ۶ ماه است .دمای ایده آل برای آن ۱۸ تا ۳۰ درجه است .در فصل های گرم هفته ای یک بار و فصل های سرد هر دو هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد .مخلوطی از خاک باغچه ، کوکوپیت و خاک برگ ، خاک مطلوب این گیاه است .به نور فراوان همراه با تابش حداقل ۵ ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد .این گیاه در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار به کود دهی نیاز دارد .گلدان آن باید حداقل ۲۵ سانتی متر ارتفاع داشته باشد .اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می کنید باید روزانه روی برگ ها را غبارپاشی کنید .گل آناناس در دمای زیر ۱۶ درجه خشک شده و از بین می رود .دمای مناسب برای رشد گیاه آناناس ۱۶ تا ۴۵ درجه است .

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

نکات مهم در تکثیر خانگی آناناس

آناناسی که خودتان پرورش می ‌دهید ممکن است کوچک تر از نوع فروشگاهی آن باشد اما مطمئن باشید طعم آن بسیار لذیذ تر است .

۱- یک آناناس مناسب انتخاب کنید:

برای پرورش آناناس در خانه مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آناناس شما نباید خیلی رسیده و زرد باشد چون در این صورت به احتمال زیاد جواب نخواهد داد . حالت ایده آل این است که این کار را با آناناسی که خیلی نرسیده است و برگ های آن شکل خوبی دارند و خیلی سبز هستند و خشک نشده اند ، انجام دهید . در بدترین حالت اگر خیلی آناناس رسیده دوست دارید و نمی‌ توانید از آن بگذرید ، قسمت بالایی آناناس را ببرید و بقیه آ نرا در یخچال بگذارید تا رسیدن آن کامل شود ، سپس آن را میل کنید .

۲- دست به کار شوید :

بعد از بریدن قسمت بالایی آن را در آب گذاشته و در جایی که نور مستقیم دارد مانند کنار پنجره‌ ی پر نور قرار دهید تا عمل ریشه زایی صورت بگیرد . با گذشت روز ها می ‌بینید که برگ ها شروع به خشک شدن می‌ کنند ، این طبیعی است اما با کمی دقت متوجه می ‌شوید که کم کم برگ های کوچک جدیدی در مرکز گیاه جایگزین آن ها می‌ شوند و این یعنی گل آناناس شما نمرده و در حال شروع زندگی جدیدی است .

۳- صبر کنید :

بعد از گذشت ۱۵ الی ۳۰ روز می ‌توانید ریشه های کوچکی را ببینید که رشد کرده اند . حالا شما می ‌توانید آن را درون گلدانی جدید بکارید ، اما قبل از این کار باید توجه کنید که اول برگ هایی را که کاملا مرده اند را جدا کنید چون آن ها دیگر به درد نمی‌ خورند و حتی ممکن است گیاه شما را خراب کنند .از این به بعد شما تنها کاری که باید بکنید صبر است . وقتی گیاه بزرگ تر شد می‌ توانید آن را درون گلدان بزرگ تری بکارید و نه تنها جنبه ی تزیینی دارد بلکه حتی می‌ توانید از میوه تازه ی آن هم استفاده کنید .

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

بیشتر بخوانید:

مارانتا | نگهداری از گل مارانتا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آلاماندا | نگهداری از گل آلاماندا (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آنتوریوم | نگهداری از گل آنتوریوم (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

آزاله | نگهداری از گل آزاله یا ژینوس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گیلاس مجلسی | نگهداری از گل تاجزیزی (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)

گل آناناس | نگهداری از گل آناناس (آبیاری،نور،خاک،کود،تکثیر)