طرز تهیه بولامه و باسترما


طرز تهیه بولامه امروز با آموزش طرز تهیه ی بولامه اومدیم و امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید بولامعه همونطور که از اسمش هم معلومه یه غذای ترکی هستش و به غذاهای استان گلستان به اهالی ترکمن تعلق داره و یه غذای خوشمزه هستش و از آداب خاص و … نوشته طرز تهیه بولامه و باسترما اولین بار در پورتال جامع ایران بانو پدیدار شد.

طرز تهیه بولامه

امروز با آموزش طرز تهیه ی بولامه اومدیم و امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید بولامعه همونطور که از اسمش هم معلومه یه غذای ترکی هستش و به غذاهای استان گلستان به اهالی ترکمن تعلق داره و یه غذای خوشمزه هستش و از آداب خاص و غذاهای این اهالی ست و تقریبا شیبه به هلیم می باشد بولامه زمانی خوشمزه و خوب از اب در میاد و با شکر درست میشه….

بولامه در یکی از غذاهایی که برای زنان تازه زایمان کرده هم درست میکنند . اهالی ترکمن معتقدند که خوردن بولامه باعث تقویت بدن هم میشه در روز های سرد زمستان این غذا رو بیشتر درست میکنند و امیدوارم بعد خوندن رسبی ها رو مطالعه کنید و درستش کنید و بعد درست کردن این غذا نظرات و انتقادات خودتون رو برامون ارسال کنید …

دستور تهیه ناگت مرغ را بخوانید

طرز تهیه بولامه و باسترما

بولامه

موادلازم

۲ لیوان برنج گرده یا نیمدانه
روغن حیوانی یا مخلوط روغن و کره
شکر ۴ پیمانه
بادام و پسته برای تزیین (پودر یا پرک یا خلال)

طرز تهیه

برنج را به مدت یک روز در آب خیس می کنند. برنج خیس شده را در روغن، سرخ می کنند.برنج سرخ شده را به مدت تقریبی ۸ ساعت با آب می چوشانند تا کاملا خمیر شود و روغن موجود در دیگ کاملا جذب شود.پس از حدود ۸ ساعت جوشاندن و جذب شدن آب موجود در برنج، روغن جذب نشده را خارج می کنند.
خمیر برنج را با مقداری شکر به هم می زنند تا شکر نیز کاملا جذب شود.
بعد از مدتی که شکر جذب شد بولامه آماده خوردن است.

طرز تهیه بولامه و باسترما

بولاما

مواد لازم

شکر: ۴ پیمانه.
روغن حیوانی یا مخلوط روغن و کره: به میزان لازم.
برنج نیم‌دانه: ۲ پیمانه.
خلال پسته و بادام برای تزیین: به میزان لازم.

طرز تهیه

ابتدا برنجی را که از یک روز قبل خیس کرده‌ایم را در روغن سرخ می‌کنیم. سپس، برنج سرخ شده را حدود ۸ ساعت با آب فراوان می‌جوشانیم. در انتها باید برنج کاملا له شده و روغن موجود در دیگ به خورد برنج برود. سپس، شکر را به غذا اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا کاملاٌ حل شود. بعد از مدتی که بولامه جا افتاد آن را در ظرف مورد نظر کشیده و با خلال بادام و پسته تزیینش می‌کنیم.

طرز تهیه بولامه و باسترما

باترما پلو

موادلازم

سیب زمینی (به اندازه ای که ته قابلمه مورد نظرتان را پر کند) ۱ عدد متوسط
کره ۱۰۰ گرم و میزان لازم
پیاز ۱ عدد متوسط
رب آلوچه نصف پیمانه
زعفران دم کرده ۶ قاشق غذاخوری و میزان لازم
رب به نصف پیمانه
رب ازگیل نصف پیمانه
مرغ (سینه یا ران) ۳ قطعه
گردو آسیاب شده ۱ پیمانه و نیم
برنج ایرانی ۳ پیمانه
روغن ۱ پیمانه و میزان لازم

طرز تهیه

۱. پیاز را رنده کرد ه و آب اضافی‌اش را بگیرید.
۲. مرغ را شسته و با نمک و فلفل و زرد چوبه و برگ بو مرغ را حدود یک ساعت آب پز کنید و در روغن سرخ کنید نه زیاد که برشته بشه فقط روش کمی طلایی بشه. سپس ۵۰ گرم کره را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا کره آب شود سپس ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به کره اضافه کنید
حواستان باشد که کره نسوزد سپس مرغ سرخ شده را به مخلوط کره و زعفران اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا کره و زعفران به خورد مرغ برونند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
۳. در یک ماهی تابه کمی روغن و کمی کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس پیاز رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید، کمی که رنگ پیاز تغییر کرد گردو را اضافه کنید سپس رب ازگیل و رب به و رب آلوچه را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت بدهید تا همه مواد به خورد هم برونند سپس از روی حرارت بردارید.
۴. سیب زمینی‌ها را حلقه‌ای خرد کنید و در کمی رعفران بغلتانید.
۵. برنج را به مرحله آبکشی برسانید و سپس آبکش کنید و کنار بگذارید سپس در ته قابلمه مورد نظرتان ۴ قاشق آبجوش و ۱ قاشق کره و ۱ قاشق روغن بریزید سپس سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید سپس یک لایه برنج بریزید و کمی کره آب شده روی برنج بریزید و سپس مرغ را روی برنج بگذارید
دوباره یک لایه برنج سپس مخلوط گردو را بریزید و خوب روی برنج پخش کنید. همین طور ادامه دهید تا ظرف پر شود سپس روی برنج مقداری زعفران دم کرده و کمی کره آب شده بریزید و دم کنید هرچه حرارت ملایم تر وزمان پخت بیشتر باشد غذا خوش مزه‌تر خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)