مکس به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی می‌توانند به حد و اندازه او برسند


فرمول یک ایران – فرانز توست معتقد است که شرایط مکس ورشتپن و شروع زودهنگام او در کارتینگ و فرمول یک او را به یکی از سرسخت‌ترین رانندگان پیست تبدیل کرده است. فصل قبل پیر گسلی این موضوع را خیلی سریع تجربه کرد. او در طول تعیین خط ها حدود نیم ثانیه با مکس فاصله داشت و در طول رقابت ها هم بیش از یک بار لپ شد. با وجود این نتایج تیم فرمول یک ردبول بعد از...

فرمول یک ایران – فرانز توست معتقد است که شرایط مکس ورشتپن و شروع زودهنگام او در کارتینگ و فرمول یک او را به یکی از سرسخت‌ترین رانندگان پیست تبدیل کرده است.

فصل قبل پیر گسلی این موضوع را خیلی سریع تجربه کرد. او در طول تعیین خط ها حدود نیم ثانیه با مکس فاصله داشت و در طول رقابت ها هم بیش از یک بار لپ شد.

با وجود این نتایج تیم فرمول یک ردبول بعد از 12 مسابقه پیر گسلی را به آلفاتائوری فرستاد و الکساندر آلبون را جایگزین او کرد. اما راننده تایلندی هم نتایج مشابهی را به نمایش گذاشت و در حال حاضر هم چه از نظر زمانی و چه امتیازی فاصله زیادی با مکس ورشتپن دارد.

اما همان طور که نتایج اخیر نشان داده اند، پیر گسلی و الکساندر آلبون هر دو جزو بهترین رانندگان حال حاضر جهان هستند. آلبون بالاخره توانست به سکو برسد و پیر گسلی هم توانست ماشین آلفاتائوری را پیروز رقابت مونزا کند.

پس این موضوع ارتباط زیادی با گسلی و آلبون ندارد و در واقع بیشتر بحث استعداد خاص مکس ورشتپن مطرح است.

فرانز توست، مدیر تیم آلفاتائوری کاملا با این استعداد مکس آشناست و معتقد است که در حال حاضر رانندگان کمی هستند که با مکس ورشتپن قابل مقایسه هستند:

مکس یک استعداد بسیار خاص است.

از نظر من او یکی از سریع ترین رانندگان پیست است.

رانندگان بسیار کمی هستند که بتوانند به خوبی او را به چالش بکشند. او به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی میتوانند به حد و اندازه او برسند.

مکس به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی می‌توانند به حد و اندازه او برسندمکس به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی می‌توانند به حد و اندازه او برسند

مکس ورشتپن و استبان اکون

مکس ورشتپن در محیط کارتینگ و موتور اسپرت بزرگ شده است

ردبول در سال 2014 مکس ورشتپن را از فرمول سه جذب کرد و بعد از تست برای تورو روسو، مکس ورشتپن 17 ساله برای اولین بار در گرندپری ژاپن به فرمول یک آمد.

پدر و مادر مکس هر دو رانندگان با تجربه ای هستند. مادرش، سوفی کامپن راننده موفق کارتینگ بود و پدرش، جوز ورشتپن هم که از فصل 1994 تا 2003 در فرمول یک شرکت کرد. به همین دلیل فرانز توست معتقد است که مکس ورشتپن از سن بسیار کمی با موتور اسپرت آشنا شد.

چیزی که مکس را منحصر به فرد می‌کند استایل بسیار بسیار خوب او است. این از کجا آمده است؟ فکر می‌کنم یکی از اصلی ترین علت های آن فداکاری های پدرش است. او کارتینگ را از سن ۵، ۶ سالگی آغاز کرد. مادرش هم راننده موفق کارتینگ بود.

این یعنی او در محیط کارتینگ، موتور اسپرت بزرگ شد و این خیلی واضح است چون دیگر چیزی وجود ندارد که او را سورپرایز کند.

او با همه چیز آشنا است چون فرق زیادی بین فرمول یک و کارتینگ وجود ندارد. دو دسته متفاوت هستند اما مراحل یکسان است. به همین دلیل جوز هزینه و زمان زیادی را صرف آموزش او کرده است.

او در یک پیست کارتینگ زندگی می‌کرد. این یعنی او در شرایط بسیار به خصوصی آموزش دیده است. این را می‌شد از رانندگی اش در فرمول سه دید، پس از آن هم زمانی که برای تست پشت فرمان ماشین ما قرار گرفت، پس از آن هم زمانی که برای ما رانندگی می‌کرد. او فورا در یک سطح بسیار بالا قرار می‌گرفت و تا به امروز هم این سطح را حفظ کرده است.

مکس به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی می‌توانند به حد و اندازه او برسندمکس به قدری خوب است که بقیه رانندگان به سختی می‌توانند به حد و اندازه او برسند

الکساندر آلبون و مکس ورشتپن

روز های پیروزی و قهرمانی راننده هلندی فرا می‌رسد

زمانی که ردبول اعلام کرد که با مکس ورشتپن قرارداد بسته است، او ۱۶ سال داشت و به همین دلیل نسبت به رقبا تجربه بسیار زیادی کسب کرده است.

من به یاد دارم که در آن دوره می‌گفتند نمی‌توان یک راننده ۱۷ ساله را به فرمول یک آورد. او روی کاغذ ۱۷ ساله بود اما در مقایسه با دیگران تجربه یک راننده ۲۲، ۲۳ ساله را داشت.

او در سوزوکا فوق العاده بود. و در سائو پائولو که نزدیک بود کنترل ماشین را از دست بدهد اما در آخرین لحظه ماشین را تصحیح کرد هم عمکلرد خیلی خوبی داشت. همچنین در ابوظبی و در تمرین روز جمعه و اینکه او برای فصل بعدش آماده بود.

با وجود اینکه فرانز توست راننده قبلی تورو روسو را بسیار با استعداد می‌داند، نمی‌خواهد او را با کسی مقایسه کند و صرفا او را “یکی از بهترین رانندگان” توصیف کرد و معتقد است که با وجود پیوستنش به ردبول، هنوز در جایگاهی نیست که برای قهرمانی رقابت کند:

اگر به عملکرد او در مسابقات و نحوه تحلیل او از رقابت دقت کنید، متوجه می‌شوید که او می‌توانست تا همین حالا هم چندین قهرمانی به دست بیاورد. او فورا به اطلاعات مهندسش واکنش نشان می‌دهد. او دقیقا می‌داند استراتژی رقیب چیست و به گونه ای واکنش نشان می‌دهد که قهرمانان جهان به آن واکنش نشان می‌دهند.

من مطمئن بودم که او در مسابقات پیروز می‌شود. برای قهرمانی اول باید چند بار پیروز شد. برای قهرمانی تمام عناصر باید حضور داشته باشند.

اما من مطمئن بودم که روز های پیروزی و قهرمانی او می‌رسد و هنوز هم مطمئن هستم.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها