آموزش دندانپزشکی کشور جامعه‌نگر می‌شود


آموزش دندانپزشکی کشور جامعه‌نگر می‌شود

سمنان- ایرنا- دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آموزش دندانپزشکی در دانشکده‌ها به سمت جامعه‌نگر شدن بر اساس سیمای سلامت دهان و دندان کل کشور سوق می‌یابد.

بهزاد هوشمند عصر سه شنبه در پایان سفر به استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه‌ریزی برای آموزش دندانپزشکی به سمت آموزش جامعه‌ محور از ۲ سال گذشته آغاز شد و بر این اساس عمده آموزش ها بر اساس نیاز جامعه و بر اساس آن تعریف می شود.

وی ادامه داد: رویکرد آموزشی در حوزه دندانپزشکی وزارت بهداشت بر همین اساس بخشی به درمان و بخشی به پیشگیری اختصاص می یابد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در این روش آموزش ها از حوزه های بهداشتی و خارج از محیط های دانشگاهی آغاز می شود و مسوولیت پذیری دندانپزشکان نیز بر مبنای نیازهای جامعه تعریف می شود.

وی درباره پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در کشور بیان کرد: پذیرش دانشجویان از این پس بر اساس مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور و بر اساس سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در بخش های دندانپزشک عمومی و تخصصی خواهد بود.

هوشمند ادامه داد: در تربیت نیروی دندانپزشکی از نظر تعداد در سال های آینده تغییر چندانی پیش نخواهد آمد، زیرا کمیت کافی وجود داشته است و توسعه ها نیز در بخش های تخصصی و در بخش های بین رشته ای خواهد بود.

وی گفت: شرایط کرونا در تمام دانشکده های دندانپزشکی کشور مدیریت شده است و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی کار آموزش آغاز شده و مشکلات مدیریت می شود و آموزش ها بدون هیچگونه افت ادامه می یابد.

شاخص‌های سلامت دندان در کشور مطلوب نیست

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: شاخص های سلامت دهان و دندان در کشور به هیچ عنوان مطلوب نیست و نیاز است نگاه در وزارت بهداشت به حوزه دندانپزشکی تغییر کند.

هوشمند با اشاره به اینکه شهروندان ایران در سنین پایین دچار از دست رفتن دندان و یا آسیب های جدی در این زمینه می شوند که شاخص مطلوبی نیست گفت: بار اقتصادی درمان و غفلت از تاثیر آموزش های سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی، مسایل موثر در پایین بودن این شاخص در کشور است.

وی بیان کرد: سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها باید علاوه بر درمان، در مسیر پیشگیری در حوزه بهداشت و سلامت دهان و دندان در کشور باشد.

وی اضافه کرد: ارتقای سواد سلامت مردم بهترین رویکرد در توسعه بهداشت دهان و دندان در کشور است به گونه ای که حتی کودکان از مهدکودک ها توسعه‌ دهنده مبانی بهداشت دهان و دندان به داخل خانواده ها باشند.

هوشمند بیان کرد: رعایت مسایل بهداشت دهان و دندان باید به آداب مستمر خانواده های ایرانی تبدیل شود.

سمنان میزبان قرارگاه سلامت دهان و دندان

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به آغاز اجرای طرح قرارگاه سلامت دهان و دندان کشور از سمنان گفت: این طرح با هدف ارتقای شاخص های بهداشت دهان و دندان اجرا می شود که از شاخص های مهم حوزه سلامت عمومی در جهان است.

وی خاطرنشان کرد: طرح قرارگاه سلامت دهان و دندان با عضویت اعضای برتر دانشگاه علوم پزشکی و افراد شاخص اجتماعی و فرهنگی و بهره گیری از بخش های اجرایی مانند استانداری و فرمانداری باید فرهنگ سلامت دهان و دندان را در خانواده ها نهادینه کند.

وی با اشاره به مشارکت لازم در اجرای طرح قرارگاه سلامت دهان و دندان افزود: موثران فرهنگی، فرهیختگان اجتماعی و چهره های شاخص باید در این طرح مشارکت کنند.

وی با اشاره اجرای طرح های شاخص حوزه بهداشت و درمان کشور در استان سمنان افزود: برگزاری اولین کنگره ارتقای سواد سلامت خانواده کشور با محوریت مادر و کودک و اجرای آزمایشی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت » از دستاوردهای سمنان است که به دنبال آن ارتقای سلامت دهان و دندان نیز در این استان هدفگذاری شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان به همراه علی اکبر حق دوست معاون وزیر بهداشت و درمان، در سفری یک روزه، سه طرح مرکز آزمون الکترونیک با استانداردهای بین‌المللی برگزاری آزمون، کلینیک آموزشی- درمانی توانبخشی سالمندی و گام نهایی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان را افتتاح کردند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز