قصه‌های تهران را بشنویم


قصه‌های تهران را بشنویم

تهران- ایرنا- 14 مورد از «قصه‌های تهرون» در قالب کلیپ‌هایی از رویدادها، اتفاق‌های تاریخی و معرفی تکایا، مراکز مذهبی و تاریخی به روایتگری «نصراله حدادی» تولید شده و از امروز، شنبه به مدت یک هفته به صورت رایگان در شبکه اجتماعی منتشر می‌شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱ تهران با اشاره به اینکه ۱۲ تا ۱۸ مهرماه به نام هفته تهران نامگذاری شده است، می‌گوید: این هفته فرصتی است برای معرفی فرهنگ، هویت و تاریخ طهران قدیم که سعی کردیم با تولید این کلیپ‌های محتوایی، نسل جوان را با آداب و رسوم مردم تهران و فرهنگ عامه مردم در ۱۰۰ سال گذشته آشنا کنیم.

«علی اسماعیل‌زاده» افزود: کلیپ‌های چهار تا ۶ دقیقه‌ای قصه‌های تهرون با عنوان «یک قرن تهران ۱۴۰۰ - ۱۳۰۰» به مناسبت هفته تهران و با هدف توجه به اماکن و ابنیه ۱۰۰ ساله در منطقه ۱۱ پایتخت از امروز تا پایان هفته تهران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
به گفته وی موضوعات این فیلم‌ها شامل تاریخ روانپزشکی، تاریخ حضور شهروندان آشوری در شهر تهران، تاریخ کارخانه‌های صنعتی تهران، خانه‌های قدیمی تهران، انستیتو پاستور، تاریخ شفاهی تهران، تاریخ باغشاه در مرکز تهران، معماری اماکن مذهبی، تاریخ شکل‌گیری میدان حسن‌آباد و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران، سقاخانه‌های منطقه ۱۱، چهارسوق چوبی و بازارچه نایب‌آقا، خانه امیر بهادر (انجمن آثار ومفاخر فرهنگی کشور)، میدان تاریخی راه‌آهن و میدان شاهپور، خیابان شیخ هادی و سرگذشت پیشینیان و خیابان ولی‌عصر (عج) است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده آن‌ها به نشانی اینستاگرام tehran.۱۱ و تلگرام tehranmunicipality۱۱ و آپارات region۱۱ مراجعه کنند و علاوه بر دیدن فیلم‌ها از اخبار و رویدادهای محله‌های مرکزی شهر تهران نیز آگاه شوند.
شهرداری منطقه ۱۱ در مرکز شهر تهران قرار دارد و تا سال ۱۳۴۲ بخش‌های مهمی از منطقه ۱۱ مناطق مرفه‌نشین و پر رونق تهران محسوب می‌شد اما همزمان به لحاظ موقعیت مرکزی منطقه، فعالیت‌های کارگاهی و بازارهای تخصصی در بخش‌های شمالی آن رونق یافت.
این منطقه از شمال به میدان انقلاب و خیابان آزادی، از شرق به خیابان‌های وحدت اسلامی و حافظ، از جنوب به میدان راه‌آهن و خیابان شوش و از غرب به خیابان‌های شهید نواب صفوی و شهید ابراهیمی (عباسی) و میدان حق‌شناس محدود می‌شود.

هفته‌ای برای نکوداشت مکتب تهران

هفته تهران با عنوان «مکتب تهران» از امروز، شنبه با بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی آغاز شد؛ طرحی که در مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و از آن پس ۱۴ مهرماه در تقویم عمومی کشور به نام پایتخت نامگذاری شد؛ بر همین اساس هر ساله هفته تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه برگزار می‌شود.

خیابان‌های قدیمی تهران گنجینه‌ای غنی از تاریخ و کوچه‌هایش راوی داستان‌ها و سرگذشت‌های پررمز و رازی است و در حقیقت روز تهران بهانه‌ای است برای معرفی این کلانشهر به مردمی که روزگار خود را در آن می‌گذرانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند