نماینده مجلس: راه‌اندازی مراکز آموزش صنعت نفت و گاز در فارس ضروری است


نماینده مجلس: راه‌اندازی مراکز آموزش صنعت نفت و گاز در فارس ضروری است

شیراز- ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان فارس گفت: افزون بر اینکه باید از ظرفیت نیروهای متخصص استان در توسعه صنعت نفت و گاز بهره گیریم، راه‌اندازی مراکز آموزش این صنعت در استان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که باید وزارت نفت آن را دنبال کند.

ابراهیم عزیزی دوشنبه در شورای مهارت فارس با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استان در حوزه های مختلف از جمله مهارت‌آموزی گفت: با درهم‌تنیدگی توسعه یافتگی و نظام آموزشی و مهارتی، باید از نیروی ماهر بهره گیریم.

وی با بیان اینکه تنوع‌بخشی به حوزه آموزش مهارتی باید در دستور کار قرار گیرد، ابراز داشت: با نگاه سنتی نمی‌توان به رونق و توسعه دست یافت.

این نماینده مجلس توجه به نیاز روز را از دیگر ضرورت های حوزه کارآفرینی دانست و بیان کرد: در صورتی که مدل‌های آموزشی متنوعی داشته باشیم، می‌توانیم اثربخشی بیشتری را در جامعه ایجاد کنیم؛ افزون بر این اهمیت دارد رویکرد مدرک گرایی نیز کنار گذاشته شود.

عزیزی اظهار داشت: فارس در حوزه آموزش فنی و حرفه ای می‌تواند به مرکز آموزش جنوب کشور بدل شود؛ چراکه گستره فعالیت‌های فارس ملی و منطقه‌ای است و امکان پوشش استان‌های همجوار را دارد.

گرایش به مدرک گرایی باید به مهارت‌آموزی بدل شود

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی و نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه عنوان کرد: گرایش به مدرک گرایی باید به مهارت‌آموزی بدل شود؛ از همین رو ضروری است رویکرد دانشگاه‌ها تغییر یابد.

وی با بیان اینکه آموزش‌ در مراکز علمی کشور نقصان بسیاری دارد، افزود: با در کنار هم نهادن تجربه و مهارت و نیز آموزش دانشگاهی می‌توان انتظار داشت کشور به سمت تعالی حرکت کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت: فارس در مسیر اتصال به جنوب قرار دارد؛ از همین منظر اهمیت دارد که یک مرکز فنی و حرفه‌ای در این استان به‌منظور خدمات‌دهی به استان‌های همجوار مستقر شود.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با از بین بردن تمرکززدایی از مراکز آموزشی در پایتخت، می‌توان در حوزه‌ آموزش شاهد ایجاد ارزش افزوده بود.

ابرچالش‌ کشور بیکاری است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس نیز با تاکید بر اینکه یکی از بهترین راه‌ها در مسیر مدیریت و رفع معضل بیکاری، توجه به آموزش‌های مهارتی است، افزود: نظام‌های آموزشی موفق در دنیا با توجه به آموزش‌های مهارتی، بیکاری را حل کرده‌اند.

حشمت کوشکی یکی از ابرچالش‌های کشور را بیکاری دانست و افزود: مهارت‌آموزش می‌تواند معضلات ناشی از بیکاری را در تمام مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه این اداره کل طی ۶ ماه گذشته بالغ بر ۵میلیون و ۴۵۰هزار نفرساعت آموزش مهارتی ارائه کرده است، ابراز داشت: همچنین در این بازه زمانی ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش نیز توسط بخش خصوصی ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس افزود: ۵۰ مرکز دولتی و ۷۵۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در فارس به ارائه خدمات می‌پردازند؛ همچنین هفت مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان نیز در دانشگاه‌های استان نیز طی یکسال گذشته تاسیس شده است.

کوشکی، تاسیس اولین مرکز جوار زندان کشور در زندان عادل‌آباد شیراز، ارائه آموزش‌های مهارتی مستمر در کمپ‌های ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ فارس، رشد چند برابری اجرای تعهدات در سه سال گذشته تاکنون، افتتاح اولین مرکز جوار اتاق بازرگانی و اتخاذ رویکردهای آموزشی در حوزه اصلاح الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب و ترویج کشت گیاهان دارویی را از اقدامات مهم این اداره کل در سال گذشته خواند.

مهارت‌آموزی مورد استقبال گسترده دانشجویان نیست

همچنین حمید نادگران رییس دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه این دانشگاه با برخورداری از قریب به ۱۸هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و ۷۲۰ نفر عضویت هیات علمی، ۱۵ دانشکده و ۱۵ مرکز پژوهشی در زمره دانشگاه های تراز اول کشور به شمار می‌رود، افزود: این دانشگاه در حوزه ملی و بین‌المللی دارای تعاملات بسیاری است.

وی با بیان اینکه امروزه رتبه بندی دانشگاه ها در سراسر دنیا براساس شاخص‌های آموزش ملی و بین المللی صورت می‌گیرد، افزود: در کنار این شاخص ها رصد فارغ التحصیلان دانشگاه از نظر کمی و کیفی مدنظر است.

نادگران با بیان اینکه تاکنون برای ارتقای مهارت و مدیریت مهارتی بین دانشجویان اقداماتی ازطریق انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد شده است، گفت: این در حالی است که مهارت آموزی هنوز مورد استقبال گسترده دانشجویان قرار نگرفته است.

وی از مهارت آموزی به منزله شاخص کیفی در ارزیابی دانشگاه‌ها یاد کرد و عنوان کرد: بزرگی عدد این شاخص در دانشگاه‌ها نشان از حرکت آن در مسیر نسل سوم است.

رییس دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دانشگاه کارآفرین تنها با اشتغال و ارتقای آموزش های مهارتی دانش‌آموختگان محقق می‌شود، ابراز داشت: در این حوزه نوآوری مهارت از شاخص های مهم به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز