خادم آستان حضرت دوست


خادم آستان حضرت دوست

خمین - ایرنا - وقتی دلت پَر می کشد برای مشهد و گره زدن نگاهت به ضریح و دخیل بستن به پنجره فولاد و در روزهایی که نمی توانی زائر باشی، دل به خادم یاری ضامن آهو خوش می‌کنی.

امروز عاشقان اهل بیت (ع) با حسرت و آه چشم دوخته اند به جاده‌ای که به خانه امن و پر مهر دوست ختم می‌شود، آنجا گه با پرواز کبوترهای کوچک بر فراز حرمش دل به وجد می‌آید.
زائران امام رضا (ع) هر سال در آخرین روز از ماه صفر خود را به خراسان می رساندند اما امسال با شیوع موج سوم کرونا درحالیکه مجبور به خانه‌نشینی هستند از صفحه تلویزیون دل را روانه کرده و ارادتشان را نثار امام غریبشان می‌کنند.
ویروس کرونا بیش از هشت ماه است در کشور جولان می‌دهد و هر روز با آمار تصاعدی مبتلایان رو به افزایش است و فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این روزها همه مناسبات ملی و مذهبی را تغییر داده و همه می‌کوشند در مهار این بحران سلامت سهیم شوند.
با وجود بحران کووید ۱۹، ماه رمضان، نیمه شعبان، محرم و روضه های دهه آخر صفر مانند سال‌های گذشته نبود و بسیاری از مردم عطش شب‌های قدر در مساجد، جشن نیمه شعبان، عزاداری محرم، نذری ظهر عاشورا، پیاده روی اربعین و روضه‌های خانگی ماه صفر را دارند.
یکی از مناسباتی که گروه زیادی از مردم هر سال به آن پایبند بودند حضور در حرم امام رضا (ع) در سالروز شهادت این امام والامقام بود که امسال با کرونا این نذر و برنامه معنوی لذت بخش نیست تحتالشعاع قرار گرفته و دوستداران اهل بیت از کرامت عزاداری در آستان دوست محروم شدند.
در این میان کسانی هستند که شاید زائر نباشند اما خادم همیشگی هشتمین امام شیعیان بوده و حتی در رزوهایی که نمی‌توان به حرم رفت در دیار خودشان به عاشقان امام رضا (ع) خدمت می‌کنند که این اجر معنوی بالایی دارد.
امروز خادمی حضرت رضا(ع) به کل کشور توسعه یافته به‌طوری که هر فردی در هر کجای ایران می‌تواند خادم امام رضا(ع) باشد و دیگر لازم نیست که حتما در محل حرم مطهر حضرت رضا(ع) توفیق خدمت یابد.
خادمیاری در هرنقطه کشور امکان خدمات دارد که هر کدام در بخش‌های مختلف به نام امام رضا(ع) اقدامات ارزنده متعددی را به دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارایه می‌دهند و پس از شیوع کرونا، طرح نسیم مهر رضوی نیز به اجرا درآمده است.
شمار خادمیاران رضوی در سطح کشور به غیر از ۶۰ هزار نفری که در حرم مطهر فعالیت می‌کنند به حدود ۱۱۰ هزار خادمیار می‌رسد که در ۳۰ گروه در زمینه های پزشکی، تعلیم و تربیت، حقوقی، مشاوره خانواده، قرآنی، مداحی، علمی و دانشگاهی و تبلیغی خدمات خود را ارایه می‌دهند.

خادم آستان حضرت دوست

خادمیاران ظرفیت‌های فرهنگی آستان رضوی
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی گفت: خادم یاران ظرفیت مهمی در ماموریت های فرهنگی آستان قدس رضوی هستند و استفاده از این حوزه در اولویت برنامه ها است.
«محمد بخشی» افزود: آستان قدس رضوی مرکز خدمت رسانی به مردم است و اجازه استفاده ابزاری از این جایگاه معنوی و مقدس به کسی داده نمی‌شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت های حوزه فرهنگی باید به شایستگی برنامه ‌یزی و به کار گرفته شوند و مقوله بازی‌ های سیاسی و منفعت طلبی از این بخش به دور است.
سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی خاطرنشان کرد: ماموریت‌های اصلی این نهاد در استان‌ها ۲ محوریت کاری فرهنگی و اجتماعی دارد و می کوشد تا با کمک به نهادهای حمایتی در راستای محرومیت زدایی گام برداشته شود.
بخشی گفت: استفاده از ظرفیت خادمیاران رضوی در زمینه‌های مختلف با توجه به تخصص آنان برای تحقق ماموریت های محوله در اولویت است.
وی اظهار داشت: خادمیاران رضوی با انگیزه الهی به‌عنوان ارادتمند امام مهربانی‌ها زیر سایه پرچم حضرت ثامن‌الحجج (ع) توفیق خدمت را افتخار بزرگی برای خود دانسته و بدون چشم‌داشت مادی در صحنه‌های خدمت رضوی حاضر می‌شوند.

خادم آستان حضرت دوست

۲۰ کانون تخصصی در خمین با ماموریت خادمیاری
مسئول رابط کانون‌های خادم‌یاری خدمت رضوی در شهرستان خمین گفت: ۲۰ کانون تخصصی و موضوعی با حضور خادم‌یاران در سطح شهرستان تشکیل شده که خدمات مختلفی به مردم زادگاه امام راحل ارایه می‌کنند.
«محمدعلی هاشمی» افزود: این کانون‌ها با حضور افراد متخصص در زمینه آموزش‌های پیش از ازدواج و مشاوره، حمایت ازدانش آموزان بی بضاعت، محرومیت‌زدایی وسایر امور فرهنگی واجتماع فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۴۹۰ نفر از اقشار مختلف مردم این شهرستان شامل ۱۹۳ زن و ۲۹۷ مرد که به صورت افتخاری خادم‌یار آستان مقدس رضوی شده‌اند، در کانون‌های خدمت رضوی محله‌ای ساماندهی شدند.
مسئول روابط کانون‌های خدمت رضوی در خمین از توزیع ۵۰۰ سبد کالا بین نیازمندان این شهرستان از سوی این کانون‌ها خبر داد و اظهارداشت: ۱۰۱ کارت متبرک نان با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال برای خرید نان به خانواده‌های بی‌بضاعت خمین اهدا شد که ۵۰ درصد از اعتبار این کارت‌ها از سوی آستان قدس رضوی و بقیه آن از سوی خیرین شهرستان تامین شده است.
هاشمی افزود: این کانون تاکنون۴۹۰ نفر از کسانی که در زادگاه امام راحل بضاعت مادی برای رفتن به سفر مشهد را نداشتند، به این سفر معنوی اعزام کرده است.
وی توضیح داد: اجرای طرح خادم‌یاری رضوی در راستای منویات رهبری انقلاب و با هدف بهره‌مندی همه زائران و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه امام رضا (ع) از خدمات آستان قدس از ۲ سال پیش در سراسر کشور آغاز شد.
مسئول روابط کانون‌های خادمیاران خدمت رضوی خمین اظهار داشت: در این طرح افراد علاقه‌مند عادی یا دارای تخصص در بخش‌های مختلف در سطح شهرها، محلات و روستاها می‌توانند عضو شوند و به‌عنوان خادمیار امام رضا (ع) به نیازمندان محل سکونت خود یا در دیگر مناطق محروم منطقه خدمات ارایه می‌کنند.
هاشمی گفت: پس از حداقل یک سال عضویت در این طرح و ثبت خدمات و فعالیت‌های آنان در سامانه مربوطه، خادمیاران به عنوان خادم کشیک حرم انتخاب می‌شوند که در ماه یک روز می‌توانند در حرم رضوی به زائران ارایه خدمات کنند.
وی شناسایی زائران بار اولی یا افراد بالای ۴۰ سال که پنج سال است نتوانسته‌اند به زیارت امام رضا (ع) بروند، تهیه بسته‌های غذایی یا نوشت افزار و توزیع آن بین نیازمندان و دانش آموزان و ارائه خدمات تخصصی به نیازمندان را از مهمترین فعالیت خادمیاران رضوی برشمرد.

خادمیاری امام رضا (ع) افتخاری معنوی و ارزشمند
یکی از این خادمیاران که مسئول کانون هنری آستان قدس در خمین است در گفت و گو با ایرنا گفت: از زمانی که به خادم‌یاری مشرف شدم پرتو عنایت امام رضا(ع) بر زندگی این خادم نورافشانی می‌کند و در همه اوقات توجه حضرت به خود را احساس کرده و از این امر شرمنده هستم.
«سحر راشدی» از علاقه‌اش به آقا علی بن موسی الرضا(ع) گفت و افزود: در نوبت شیفت‌هایی که در حرم حضور دارم تا حد توان کار می‌کنم تا در پیشگاه حضرت شرمنده نباشم چراکه خود را مدیون عنایت‌های ایشان می‌دانم.
وی اظهار داشت:یک خادم از نظر اخلاق و رفتار الگو و نسبت به زائران حضرت رضا(ع) متواضع است و عمل به واجبات و ترک محرمات اساس کارش است..
این خادم‌یار حرم امام رضا(ع) معتقد است: هر فرد می‌تواند در هر مکانی خادم باشد و خدمت کند و این امر تنها اختصاص به داخل حرم مطهر ندارد به طوری که افرادی به عنوان خادم‌یار در سراسر ایران در قالب اموری مانند پزشکی، کشاورزی و مهندسی خدمت خود را به حضرت ارایه می‌کنند.
راشدی گفت: برگزاری برنامه‌هایی با موضوع امام رضا (ع) و تولید آثار هنری درباره ایشان یکی از مسئولیت‌های کانون هنری آستان قدس است.
وی تاکید کرد: هنر یکی از ابزارهای مهم برای آشنایی جامعه با ائمه (ع) است.
خادم یار حرم رضوی افزود: در وضعیت کرونا کمک به خانواده های بی بضاعت و کادر درمان یکی از وظایف مهم خادمان است.

شهرستان خمین زادگاه امام راحل است که در جنوب استان مرکزی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک