انگ اجتماعی، ترس کاذب و رشد کرونا


انگ اجتماعی، ترس کاذب و رشد کرونا

جانشین مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: انگ اجتماعی نسبت به شخصی که مبتلا به ویروس کرونا شده و رفتارهای بدی که از سوی برخی از افرد نسبت به این بیماران انجام شده، سبب می شود تا تعدادی از مبتلایان بیماری خود را پنهان کنند.

شهین لنگری در گفت و گو با ایسنا افزود: پنهان کاری شخص مبتلا به ویروس کرونا نسبت به بیماری خود برای اینکه اطرافیان وی نسبت به او رفتار بدی نداشته باشند، سبب می شود تا شیوع بیماری کووید ۱۹ در جامعه بیشتر شود.

وی ادامه داد: طی تماس هایی که با ۴۰۳۰ از سوی افراد شده تعدادی از آن ها نسبت به رفتار بد فامیل، همسایه و ... مبنی بر اینکه مبتلا به کرونا بوده و ترس از نزدیک شدن به آن ها حتی بعد از بهبودی و طی کردن دوران قرنطینه را داشتند، گلایه مند بودند.

لنگری اظهارکرد: ناآگاهی مردم نسبت به این بیماری مبنی بر اینکه حتی اگر دستورالعمل های بهداشتی را در کنار شخص مبتلا به ویروس کرونا رعایت کنند، به این بیماری مبتلا نمی شود سبب بروز این مشکل شده است.

وی با اشاره به خدمات مراقبین سلامت به افراد مبتلا به ویروس کرونا و خانواده های آنان گفت: مراقبین طی تماس تلفنی با افراد خانواده شخص مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط با اینکه آیا آن ها نیز علائم مورد نظر را دارند و یا خیر، شخص با وجود اینکه سرفه می کند این علائم را از ترس انگ اجتماعی آن انکار می کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به ویروس کرونا که دوران قرنطینه را طی می کنند نیازمند حمایت خانواده و اطرافیان خود است این در حالی است که برخی حتی تماس های تلفنی را قطع می کنند اما همان تماس تلفنی موجب امیدبخشی و قوت قلب می شود که بروز این گونه رفتارها ناشی از ناآگاهی است.

لنگری ادامه داد: انگ باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری، علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند، همچنین منزوی شدن، برخوردهای مقابله ای، کاهش کیفیت زندگی و عدم پیگیری درمان از دیگر نتایج انگ اجتماعی است.

وی درخصوص مراقبت از افراد مبتلا به کرونا در منزل گفت: به این افراد یادآوری کنیم جدا بودن آن ها از دیگران و مجزا بودن وسایل به معنی خشم یا طرد نیست بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

وی گفت: هنگام صحبت از این ویروس و بیماری، آن را با منطقه خاصی مانند چین یا شهر خاصی در کشور نام‌گذاری نکنیم و از نام علمی کووید ۱۹ یا به طور ساده کرونا ویروس استفاده کنیم، به افراد مبتلا نگوییم «کرونایی» یا «قربانیان کرونا» به جای آن بگوییم «افراد مبتلا به کرونا» یا «افرادی که به دلیل کرونا فوت کردند و یا تحت درمان» هستند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...