مرمت پل قالاجیق ماکو به پایان رسید


مرمت پل  قالاجیق  ماکو به پایان رسید

ارومیه- ایرنا- رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ماکو گفت: مرمت پل قالاجیق ماکو که از سال‌ ها پیش آغاز شده بود، به پایان رسید.

علی خورابلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ طی تفاهم‌ نامه همکاری بین منطقه آزاد و میراث‌ فرهنگی همزمان با مرمت "قابان قالاسی" ماکو، پل‌های "صفوی بش گوز" و "قالاجیق" نیز مرمت شدند.

وی اظهار داشت: همچنین از محل اعتبارات سال گذشته در فصل مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی ماکو که بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بود، مرمت پل‌های "کشمش‌تپه" و "قالاجیق" در دستور کار قرار گرفته است.

رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ماکو ادامه داد: شیب ‌بندی، سنگ ‌فرش نهایی پل با استفاده از سنگ‌ های بازالت بوم‌آورد منطقه ماکو از جمله اقداماتی است که در سال جاری برای مرمت این پل انجام شد.

خورابلو اضافه کرد: این پل که متعلق به دوره صفوی بوده، پس از سیلاب‌ های دهه ۸۰ به صورت کامل تخریب شده بود که پس از تهیه طرح مرمت توسط این اداره‌کل و تصویب در شورای فنی، اقدامات مرمتی آن در سه فصل انجام گرفت.

پل قالاجیق به شماره ۶۴۰۴ در سال ۱۳۸۸ در لیست آثار ملی قرار گرفته است.

کاخ موزه باغچه جوق، عمارت کلاه فرنگی، پل پنچ چشمه یا بِش گوز، دخمه سنگی فرهاد، کلیسای زور زور و سواحل رود ارس تنها بخشی از ظرفیت های گردشگری ماکو به شمار می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان