وحدت، کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی جوامع اسلامی


وحدت، کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی جوامع اسلامی

قزوین - ایرنا - وحدت کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی کشورهای اسلامی است که نهادینه شدن آن می تواند تاثیرات بسیار زیادی در زمینه رشد و توسعه کشورهای اسلامی و از طرفی تضعیف دشمنان اسلام باشد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) که به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است فرصتی مناسب برای بیان اهمیت این موضوع و بررسی چگونگی اجرایی شدن آن در جوامع اسلامی است.
با نگاهی به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) می توان به موارد متعددی رسید که در آنها به موضوع وحدت اشاره شده و لزوم اجراسازی آن را در جوامع تاکید کرده اند.
در میان علمای اسلام می توان از شخصیت هایی مانند آیت الله بروجردی که در دوران خود تلاش فراوانی را برای ایجاد وحدت در جوامع اسلامی انجام داد اشاره کرد، تلاشی که به انقلاب اسلامی ختم و پس از آن هم مورد تایید علمای دیگری مانند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار گرفت.
وحدت، اتحاد، انسجام و یکپارچگی کلید واژه ای است که می توان در منویات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به وضوح مشاهده کرد و این مهم دلیل محکمی بر اهمیت موضوع وحدت است.
در حال حاضر موضوع وحدت مورد تایید علمای شیعه و سنی کشورهای مختلف است و نهادها و سازمان هایی از جمله مجمع تقریب مذاهب اسلامی این هدف را با جدیت هر چه بیشتر دنبال می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین در گفت و گو با "آیت الله عبدالکریم عابدینی" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین ، "آیت الله علی اسلامی" نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه تاکستان و "حجت الاسلام اسدالله رضوانی" امام جمعه بویین زهرا ، به تحلیل و بررسی موضوع وحدت پرداخته و مهم ترین دلایل اجرایی کردن آن در جامعه را بررسی کرده است.

وحدت باید بر پایه مبانی توحیدی شکل بگیرد
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با بیان اینکه وحدت در نگاه قرآن مراحلی دارد، گفت: نخستین مرحله وحدت این است که انسان بتواند خود را به خداوند متعال متصل کند و به آفریده جهان اعتقاد داشته باشد که در اینصورت انسان هایی تربیت می شوند که وحدت با آنها ارزشمند است.
آیت الله عبدالکریم عابدینی مرحله دوم وحدت را وحدتِ بر مبنای توحید دانست و افزود: در نظام دینی هر وحدتی قابل پذیرش نیست و وحدت باید براساس یگانگی خداوند متعال شکل بگیرد، در غیر اینصورت وحدتی شکل می گیرد که نتیجه آن به آتش انداختن حضرت ابراهیم (ع) می شود.
وی گفت: وحدت باید براساس قرآن کریم، رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) شکل بگیرد که اگر این مهم به درستی در بین مسلمانان به وجود بیاید دیگر این وحدت از بین نمی رود و تا همیشه استوار و پایدار خواهد ماند.

وحدت، کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی جوامع اسلامی


امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه وحدت مسلمانان با پیروان حقیقی سایر ادیان الهی شکل دیگری از وحدت است، اضافه کرد: مسلمانان براساس آموزه های دینی خود و فرمایشات رسول گرامی اسلام مسیحیان و پیروان حقیقی سایر ادیان را قبول دارند و با آنها وحدت می‌کنند چرا که ایشان تأکید می کند که مسلمان واقعی کسی است که دست مسلمان و غیر مسلمان نیازمند را بگیرد و چنین نگاهی وحدت آفرین است.
عابدینی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید داشته اند که اگر شیعه‌ای بین مسلمانان ایجاد اختلاف کند، شیعه انگلیسی است و اگر اهل سنتی اختلاف افکنی کند، اسلام او آمریکایی است و همه باید مراقب باشیم تا دشمنان بین ما ایجاد اختلاف نکنند.
امام جمعه قزوین افزود: در زمینه وحدت به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام های ارزشمندی برداشته شده است، البته در گذشته های دور و پیش از پیروزی انقلاب افرادی مانند مرحوم آیت الله بروجردی اقدامات بزرگی داشته اند ولی این اقدامات پس از پیروزی انقلاب اسلامی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت.

وحدت لازمه حفظ جوامع اسلامی از توطئه های دشمنان است
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت وحدت در بین مسلمانان اظهار داشت: اگر انسان بتواند با 2 روش شرعی و عقلی به موضوع وحدت نگاه کند متوجه اهمیت وحدت و لزوم نهادینه کردن آن در جوامع اسلامی می شود.
آیت الله علی اسلامی افزود: با نگاهی به آیات و روایات متعدد به این نتیجه می رسیم که شرع مقدس همواره خواستار وجود وحدت، انسجام و یکپارچگی در جوامع اسلامی بوده و این مهم را به مسلمانان سفارش کرده است.
وی گفت: تاکید بر انجام واجباتی مانند نماز جماعت، کنگره حج و سایر اجتماع های مذهبی دلیل محکی بر توجه شرع مقدس بر موضوع انسجام و وحدت است و اسلام می خواهد وحدت را در قالب موضوع های مختلف در جامعه ساری و جاری کند.
این مسوول با اشاره به دلایل عقلی موضوع وحدت اضافه کرد: از نظر عقلی اندیشه بشری همواره انسان ها را سفارش بر وحدت می کند چراکه لازمه شهری امن و ایمن وحدت است و همین موضوع مهم می تواند باعث توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک کشور و جامعه شود.

وحدت، کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی جوامع اسلامی


امام جمعه شهر تاکستان اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی فراهم شد تا بتوان احکام و مقررات اسلامی در زمینه وحدت را اجرایی و عملیاتی کرد، موضوعی که توسط امام خمینی (ره) مطرح و توسط مقام معظم رهبری با قدرت و توان هرچه بیشتر ادامه یافت و تا به امروز هم نتایج خوبی را به همراه داشته است.
اسلامی افزود: برای حفظ جوامع اسلامی از دشمنی و توطئه های دشمنان خونخوار، مستبد و مستکبر نیازمند اجرای هر چه بهتر وحدت در این جوامع هستیم.
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از عوامل تفرقه افکن در جوامع اسلامی باید دوری کرد، گفت: برای موفقیت و پیروزی در فعالیت های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید وحدت و انسجام را در تمامی زمینه ها رعایت کرده و با تکیه بر این سلاح مهم در مقابل دشمنان ایستادگی کرد.
وی با اشاره به حمایت رییس جمهور فرانسه از اقدام های ضد اسلامی در این کشور افزود: گاهی اوقات فکر می کردیم که اروپایی ها به دنبال رعایت مسایل دینی و مذهبی مسلمانان هستند ولی در بسیاری از موضوع های مختلف مانند واقعه اخیر اهداف شوم خود را نمایان کرده که باید با پاسخ جدی و محکم مسلمانان رو به رو شود.

وحدت باعث استقلال و خودکفایی کشورهای اسلامی می شود
امام جمعه بویین زهرا نیز با اشاره به اهمیت وحدت در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اظهار داشت: قرآن کریم و ائمه معصوم (ع) و در مراحل بعدی علمای مطرح اسلام مانند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تاکید فروانی بر امر وحدت، اتحاد و همدلی داشته اند که نشان دهنده اهمیت این موضوع از نگاه اسلام است.
حجت الاسلام اسدالله رضوانی گفت: امروز فعالیت های دشمنان در زمینه تفرقه افکنی بین مسلمانان و اسلام هراسی در میان مردم دنیا در فضای حقیقی و مجازی بیش از گذشته است و در چنین فضایی حفظ وحدت بسیار مهم و حیاتی به حساب می آید.

وحدت، کلید واژه ای برای استقلال و خودکفایی جوامع اسلامی


وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در زمینه وحدت افزود: خداوند متعال در سوره انفال می فرماید که نزاع و اختلاف باعث شکست انسان و از بین رفتن توان او می شود که نشان دهنده اهمیت وحدت در جامعه است.
این مسوول با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در زمینه وحدت اضافه کرد: امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که چگونه بین پیروان خود و آنهایی که در ولایت ما نیستند رفتار کنیم، می فرماید که ائمه خود را نگاه کنید و ببینید که آنها چگونه رفتار می کنند، چرا که امامان معصوم به عیادت کسانی که پیروان آنها هم نبوده اند می رفتند و نسبت به آنها امانت دار بودند.
امام جمعه بویین زهرا با اشاره به پیامدهای مثبت وحدت، گفت: وحدت باعث استقلال و خودکفایی کشور می شود و اگر مسلمانان با هم متحد شوند دیگر نیازی به کشورهای شرقی و غربی ندارند و هیچ قدرتی نمی تواند بر مسلمانان سیطره پیدا کند چرا که آنها زیر سایه پرچم لا اله الا الله دربرابر دشمنان مصون خواهند ماند.
وی با اشاره به پیامدهای منفی تفرقه افزود: تفرقه افکنی و اختلاف، بی توجهی به اسلام و ریشه بسیاری از گرفتاری و عقب ماندگی ها است و از طرفی هم منجر به شادی دشمنان می شود.

نهادینه شدن موضوع وحدت در جوامع اسلامی می تواند تاثیرات بسیار زیادی را در زمینه رشد و توسعه کشورهای اسلامی و از طرفی تضعیف دشمنان اسلام داشته باشد، موضوعی که تنها با فرهنگ سازی مناسب و نگاه ویژه علما و مردم نسبت به شرایط خاص زمانی صورت می گیرد.
اجرایی شدن وحدت در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی لازمه موفقیت کشورها است و می تواند جوامع اسلامی را در برابر کشورهای مستکبر و مستبد پیروز کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند