ترمیم اثر تاریخی چارتاقی نیاسر در دست اقدام است


ترمیم اثر تاریخی چارتاقی نیاسر در دست اقدام است

کاشان- ایرنا- مسئول پایگاه میراث فرهنگی نیاسر گفت: ترمیم اثر تاریخی چارتاقی که هفته گذشته از سوی شخص یا اشخاصی به صورت عمدی با افشانه رنگ مخدوش شده بود، در دست اقدام است و هفته جاری به سرانجام می‌رسد.

علی ابوالفضلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پیمانکار مورد نظر روز گذشته در محل اثر حضور یافت تا نسبت به بازدید از بنا و روش ترمیم تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: بهسازی چارتاقی نیاسر نیازمند بررسی است و پس از انجام کارشناسی، با استفاده از گچ نیمه کوب یا کشیدن سمباده بر سطح، نسبت به ترمیم آن اقدام خواهد شد.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی نیاسر بیان کرد: عوامل این حادثه ضدفرهنگی نیز روز گذشته شناسایی شدند و پیگیری حقوقی موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: بنای چارتاقی در زمره اثرهای ارزشمند شهر نیاسر است که پیشینه آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و در سال‌های گذشته برای بازسازی و ساماندهی محوطه آن توجهی ویژه شده بود.

به گزارش ایرنا، چارتاقی‌ها سازه‌هایی هستند که می‌توان آغاز فصل‌های چهارگانه سال را با قرار گرفتن خورشید در هنگام طلوع در روز نخست هر فصل در زاویه خاصی از میان ستون‌های این گونه بناها مشاهده کرد.

چارتاقی (آتشکده ساسانی) نیاسر با شماره ثبتی ۳۱۶ در ۲۰ کیلومتری غرب کاشان و نزدیکی چشمه اسکندریه واقع شده است که شخص یا اشخاصی در چند روز گذشته با افشانه رنگ نسبت به کشیدن تصاویری روی دیواره‌های این اثر تاریخی و تخریب چهره آن اقدام کرده بودند که با واکنش‌هایی از سوی برخی کاربران در فضای مجازی روبه‌رو شد.

در مجموع افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی تا کنون در شهرستان کاشان شناسایی شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه