بررسی عکاسی مستند در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان


بررسی عکاسی مستند در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن عکاسان کانون پرورش فکری استان سمنان در بستر فضای مجازی با عکاسی مستند و انواع آن آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهارمین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان پیش از ظهر چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد و مربیان و اعضای این انجمن در راستای موضوع جلسه با عنوان «انسان و محیط پیرامونش» ضمن ارائه نظرها و پیشنهادهای خود با عکاسی مستند و انواع آن، آشنا شدند.

آقایی با تأکید بر چرایی شناخت عکاسی مستند و زیرشاخه‌های آن، شیوه‌ی مستندنگاری را ابداع عکاسی دانست و در قیاس آن با هنر نقاشی گفت: نقاشی به‌عنوان یک سند و مدرک دقیق و درست از ثبت یک واقعیت تلقی نمی‌شود؛ اما ماهیت عکاسی در وجود واقعی و حقیقی یک شیء و در واقع نسخه‌ی بدون کم و کاست از آن شیء به‌عنوان یک واقعیت است.

وی در ادامه افزود: عکس نسبت به باقی هنرها، هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید و ریشه‌های واقعی‌تری دارد و نگاه، سلیقه و دانسته‌های عکاس در انتخاب کادر، موضوع و ثبت یک واقعیت اثر دارد.

بررسی عکاسی مستند در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با بیان این‌که انسان موجودی اجتماعی و دائماً در حال تعامل با محیط و افراد پیرامونش است، اظهار کرد: انسان با دو محیط روبه‌رو است یکی محیط طبیعی(کوه، جنگل، دریا و...) که انسان در ساخت آن‌ها نقشی ندارد و دیگری، محیط برساخته که ساخته‌ی دست بشر است و به‌صورت طبیعی وجود ندارد و اغلب محیط‌های شهری، جاده و... را شامل می‌شود.

آقایی یادآور شد: انسان می‌تواند در محیط‌های طبیعی به ثبت زیبایی‌های طبیعت و هم‌چنین تغییرات طبیعی و تغییرات ناشی از مداخله‌ی انسان بپردازد و با دوربین آن‌ها را ثبت کند.

وی هم‌چنین تصریح کرد: در محیط‌های برساخته، عکاس در واقع انسان‌هایی را که در این فضاها حضور دارند ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

کارشناس ارشد عکاسی در ادامه‌ی سخنانش با تقسیم مستندنگاری به پنج بخش منظره‌نگاری، مکان‌نگاری، قوم‌نگاری و مردم‌نگاری، عکاسی خبری(مقاله و گزارش تصویری، داستان تصویری، عکاسی جنگ، عکاسی ورزشی) و مستند اجتماعی، تأکید کرد: عکاسیِ مستند، شاخه‌ای از عکاسی است که عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع(به‌طور عمومی مردم)، بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.

آقایی بیان داشت: تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی است که بیش‌تر به‌منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک واقعیت خاص به‌عهده دارد.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در بخشی از این جلسه با ارائه چند تصویر به معرفی تاریخچه‌ی عکاسی مستند و عکاسان برجسته جهان و بزرگان عکاسی در ایران پرداخت.

آقایی در پایان سخنانش یکی از مهم‌ترین دلایل رونق عکاسی مستند به‌ویژه مستند اجتماعی و خبری را چاپ متعدد مجلات هم‌راه با تصاویر گوناگون، برشمرد و از اعضای انجمن خواست تا با مستندنگاری، تاریخ و فرهنگ سرزمین خود را بسازند و با ثبت آن‌ها در قالب عکس در زنده نگه‌داشتن آن کوشا باشند.

گفتنی است؛ معرفی شخصیت «الیوت ارویت» به‌عنوان یکی از نامداران تاریخ عکاسی مستند و شهری(خیابانی) و بررسی انواع سبک‌ها و ژانرهای عکاسی در قالب کلیپ کوتاه از سوی نازنین مداح نماینده انجمن عکاسی از دیگر بخش‌های این جلسه بود.


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهارمین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان پیش از ظهر چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد و مربیان و اعضای این انجمن در راستای موضوع جلسه با عنوان «انسان و محیط پیرامونش» ضمن ارائه نظرها و پیشنهادهای خود با عکاسی مستند و انواع آن، آشنا شدند.

آقایی با تأکید بر چرایی شناخت عکاسی مستند و زیرشاخه‌های آن، شیوه‌ی مستندنگاری را ابداع عکاسی دانست و در قیاس آن با هنر نقاشی گفت: نقاشی به‌عنوان یک سند و مدرک دقیق و درست از ثبت یک واقعیت تلقی نمی‌شود؛ اما ماهیت عکاسی در وجود واقعی و حقیقی یک شیء و در واقع نسخه‌ی بدون کم و کاست از آن شیء به‌عنوان یک واقعیت است.

وی در ادامه افزود: عکس نسبت به باقی هنرها، هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید و ریشه‌های واقعی‌تری دارد و نگاه، سلیقه و دانسته‌های عکاس در انتخاب کادر، موضوع و ثبت یک واقعیت اثر دارد.

بررسی عکاسی مستند در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با بیان این‌که انسان موجودی اجتماعی و دائماً در حال تعامل با محیط و افراد پیرامونش است، اظهار کرد: انسان با دو محیط روبه‌رو است یکی محیط طبیعی(کوه، جنگل، دریا و...) که انسان در ساخت آن‌ها نقشی ندارد و دیگری، محیط برساخته که ساخته‌ی دست بشر است و به‌صورت طبیعی وجود ندارد و اغلب محیط‌های شهری، جاده و... را شامل می‌شود.

آقایی یادآور شد: انسان می‌تواند در محیط‌های طبیعی به ثبت زیبایی‌های طبیعت و هم‌چنین تغییرات طبیعی و تغییرات ناشی از مداخله‌ی انسان بپردازد و با دوربین آن‌ها را ثبت کند.

وی هم‌چنین تصریح کرد: در محیط‌های برساخته، عکاس در واقع انسان‌هایی را که در این فضاها حضور دارند ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

کارشناس ارشد عکاسی در ادامه‌ی سخنانش با تقسیم مستندنگاری به پنج بخش منظره‌نگاری، مکان‌نگاری، قوم‌نگاری و مردم‌نگاری، عکاسی خبری(مقاله و گزارش تصویری، داستان تصویری، عکاسی جنگ، عکاسی ورزشی) و مستند اجتماعی، تأکید کرد: عکاسیِ مستند، شاخه‌ای از عکاسی است که عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع(به‌طور عمومی مردم)، بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.

آقایی بیان داشت: تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی است که بیش‌تر به‌منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک واقعیت خاص به‌عهده دارد.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در بخشی از این جلسه با ارائه چند تصویر به معرفی تاریخچه‌ی عکاسی مستند و عکاسان برجسته جهان و بزرگان عکاسی در ایران پرداخت.

آقایی در پایان سخنانش یکی از مهم‌ترین دلایل رونق عکاسی مستند به‌ویژه مستند اجتماعی و خبری را چاپ متعدد مجلات هم‌راه با تصاویر گوناگون، برشمرد و از اعضای انجمن خواست تا با مستندنگاری، تاریخ و فرهنگ سرزمین خود را بسازند و با ثبت آن‌ها در قالب عکس در زنده نگه‌داشتن آن کوشا باشند.

گفتنی است؛ معرفی شخصیت «الیوت ارویت» به‌عنوان یکی از نامداران تاریخ عکاسی مستند و شهری(خیابانی) و بررسی انواع سبک‌ها و ژانرهای عکاسی در قالب کلیپ کوتاه از سوی نازنین مداح نماینده انجمن عکاسی از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...