این روزها کراس اوورها از شمار خارج شدهاند و شما گزینههای بیشماری دارید مخصوصاً اگر به دنبال مدلهایی کامپکت یا جمع و جور باشید. اگرچه ما میتوانیم تضمین کنیم که اکثر خریداران این کراس اوورها به فکر آفرود کردن نیستند اما همه میدانیم که تعدادی از این خودروها دارای حالتهای رانندگی خارج از جاده و سیستمهای چهار چرخ محرک هستند.
اما اگر برخی مصرفکنندگان تصمیم به آفرود رفتن با کراس اوورهای خود بکنند چه؟ برای قضاوت دراینباره یکی از کانالهای یوتیوبی به نام SUV Battle که متخصص بررسی کراس اوورها و شاسی بلندهاست چنین قدبلندانی را تست کرده است.
هماکنون و پیش از آنکه ویدئو را تماشا کنید بهتر است با برخی موارد آشنا شوید. اول اینکه مجری برنامه کاملاً واضح میگوید این مقایسهای منصفانه نبوده است. راننده و لاستیکهای بکار رفته در هر خودرو تفاوت داشته است. این دو فاکتور قطعاً روی عملکرد هر خودرو تأثیر قابلتوجهی میگذارد.
مورد بعدی که احتمالاً مهمترین نیز میباشد این است که همه خودروها در یک مسیر تست شدهاند و بنابراین خودروهایی که بعدتر تست شدهاند میبایست از گودالهای عمیقتر و مسیرهای بدتری عبور کنند. به همین خاطر آخرین خودروی تست شده با بدترین چالش روبرو بوده و به همین خاطر است که این تست با خودرویی آغاز شده که کمترین قدرت را داشته است. در نهایت هم آخرین خودرو دارای بیشترین گشتاور تولیدی بوده است.
کانال یاد شده پس از انجام تستها ۹ کراس اوور کامپکت را بر پایه پرفورمنس آنها رتبهبندی کرده است. مزدا CX-5 کمتوانترین خودرو در زمینه آفرود است.
چهار خودرو بهصورت مشترک رتبه چهارم را کسب کردهاند که عبارتاند از چانگان CS75، سوبارو فارستر، میتسوبیشی اوت لندر و فولکسواگن تیگوان با پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو. مقام سوم به تیگوان با پیشرانه بزرگتر ۲ لیتری رسیده درحالیکه رتبه دوم هم بین کیا اسپورتیج و نیسان روگ تقسیم شده است.
بدون هرگونه تعجبی تویوتا راو ۴ با حالت آفرود جدید خود پیروز این مقایسه بوده است. اگر درباره نتایج این تست شک و تردیدی دارید بهتر است ویدئو را تماشا کنید. البته موارد یاد شده را از یاد نبرید.