کاسبان کرونایی


کاسبان کرونایی

همدان- ایرنا- اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در دوران اوج کرونا هر چند تصمیم ممنوع بودن فعالیت اصناف و بازاریان را به دنبال داشته ، اما همچنان عده‌ای بی‌توجه به هشدارها و قوانین، شیوع این ویروس را کاسبی می‌کنند.

شماری از افراد فرصت طلب به بهانه کار شخصی و سرکشی به مغازه‌های شخصی خود، همچنان به مشتریان سرویس می‌دهند و شگرد آن‌ها برای دور زدن محدودیت‌ها، داد و ستد پشت کرکره‌های نیمه باز است.

حتی عده‌ای از این قبیل کاسبان ضمن گلایه مندی از وضع محدودیت‌ها، عنوان می‌کنند که فعالیت پشت کرکره‌های نیمه باز منجر به خم شدن دائمی برای رفت و آمد و بروز کمردرد نیز شده است!

این در حالیست که براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل گروه سه و چهار به مدت ۲ هفته تعطیل شده اند، اما برخی از این واحدهای صنفی این مصوبه ستاد ملی کرونا را با کرکره های نیمه باز نادیده می گیرند.

هم اینک در سطح شهر همدان واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی، سوپرمارکت ها، داروخانه، نانوایی ها، میوه فروشی،ساندویج فروشی ها و سایر واحدهای صنفی در گروه یک همچنان مثل گذشته فعال هستند، اما واحدهای صنفی گروه های سه و چهار شغلی همچنان تا شنبه آینده ۱۶ آبان ماه جاری تعطیل خواهند بود.

با این حال برخی اصناف خارج از گروه یک به بهانه خرابی داخل مغازه نظیر ترکیدگی آب و اتصال برق، به صدا درآمدن دزدگیر، دوربین مداربسته و سایر نواقص، مغازه های خود را نیمه باز گذاشته و اصل موضوع هم تحویل سفارش های تلفنی به صورت حضوری است.

با این حال برخی کسبه گروه های خارج از گروه یک به بهانه خرابی داخل مغازه نظیر ترکیدگی آب و اتصال برق، به صدا درآمدن دزدگیر، دوربین مداربسته و سایر نواقص، مغازه های خود را نیمه باز گذاشته و اصل موضوع هم تحویل سفارش های تلفنی به صورت حضوری است.

البته این نوع شگردها در هفته دوم طرح محدودیت‌های هوشمند کاسته شده و سرکشی مستمر پلیس و نهادهای نظارتی با رویه ارشاد و اعمال جریمه‌های مصوب در قانون باعث شده تا این رویه روند کاهشی پیدا کند.

همین شدت برخورد با متخلفان در راستای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی باعث شده تا برخی کاسبان به صورت پیک سیار و به وسیله سفارش‌های آنلاین نسبت به فروش کالاهای مورد نیاز مشتریان خود اقدام کنند.

این روزها تردد فروشندگان به صورت دوره گردی در ساعات تردد قانونی وسایل نقلیه به اوج رسیده که باعث ازدحام جمعیتی در محله‌ها نیز می‌شود.

عرضه کالاهای متنوع به صورت خانه به خانه نیز جایگزین فروش مغازه داران در وضعیت فعلی شده ضمن اینکه برخی دستفروشان به صورت دوره گردی و بلندگو به دست اقدام به تبلیغ اجناس خود می‌کنند.

گرایش شهروندان به پیک رایگان برای تامین مایحتاج روزانه نیز به یک عادت در دوره محدودیت‌های کرونایی تبدیل شده است و عرضه کنندگان موادغذایی استقبال مردم را به فال نیک گرفته و اقدام به استخدام پیک‌های موتوری می‌کنند.

گرایش شهروندان به پیک رایگان برای تامین مایحتاج روزانه نیز به یک عادت در دوره محدودیت‌های کرونایی تبدیل شده و عرضه کنندگان موادغذایی استقبال مردم را به فال نیک گرفته و اقدام به استخدام پیک‌های موتوری می‌کنند.

اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند البته سبک عرضه کالا از سوی فروشندگان را نیز دستخوش تغییرات کرده و اغلب آن‌ها علاوه بر تبلیغ گسترده خدمات قابل ارایه خود، اجناس مورد نیاز خریداران خود را با بسته بندی‌های مناسب و به نوعی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارسال می‌کنند.

خرید نان به عنوان یکی از مواد غذایی مورد نیاز روزمره مردم نیز بیشتر به صورت آنلاین و بسته‌بندی شده انجام می‌شود و تغییر در سبک خرید باعث افزایش شغل‌هایی نظیر پیک موتوری، فروش آنلاین، خدمات سیار و ... شده است.

در این بین برخی کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی در همدان که از تعداد بالای مخاطب برخوردار هستند نیز با تبلیغ فروشگاه‌های آنلاین و عرضه محصولات به صورت مجازی، کسب درآمد می‌کنند.

پیشتر استاندار همدان نیز همکاری قابل قبول اصناف در اجرای محدودیت‌ها در بهبود شرایط کرونایی استان طی هفته اخیر را موثر دانسته و مسئولان استان همکاری خوب مردم را عامل اصلی کاهش آمار کرونا در استان عنوان کردند.

با این حال چنانچه روند نزولی مبتلایان به کرونا ادامه یابد، وضعیت استان همدان از قرمز به زرد تبدیل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ماهی دودی