انگیزه به خانواده‌های دارای نیازهای ویژه مشکلات معلولان را کاهش می‌دهد


انگیزه به خانواده‌های دارای نیازهای ویژه مشکلات معلولان را کاهش می‌دهد

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل جامعه معلولان هرمزگان گفت: از آنجایی که اصلی‌ترین و موثرترین شرط انگیزه بخشی به والدین، خانواده‌هایشان هستند، انگیزه بخشی به خانواده فرد دارای نیاز ویژه می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات معلولان باشد.

محمد حسن استاد عصرچهارشنبه در نشست مجازی با عنوان" معلولیت، نگرش و انگیزش جامعه" در جمع مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هرمزگان، والدین و اولیای تربیتی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه افزود: مناسب‌سازی واقعی و به دوراز شعار شرایط، محیط و نگرش جامعه برای پذیرش این افراد و باور توانمندی‌هایشان انگیزش این افراد را متحول می‌کند.

وی با بیان اینکه نگرش از نظر جامعه‌شناسان مجموعه‌ای از سنت ها، باورها، اعتقادات و عوامل خانوادگی است، گفت: به عنوان فردی که ٣۵ سال است معلولیت را با همه وجود خود حس کرده و در این زمینه کتاب‌ها را مطالعه کرده‌ام همیشه در ذهنم این سوال مطرح بوده و هست که آیا نگرش جامعه در مورد معلولان را واقعا می توان محصول جمعی از باورها و سنت‌ها و اعتقادات‌ خانوادگی دانست یا خیر؟

مدیرعامل جامعه معلولان هرمزگان گفت: به اعتقاد من معلولیت مقوله‌ای است که خداوند در وجود عده‌ای به امانت نهاده و همه ما باید تلاش کنیم در وهله اول این دیدگاه را باور کرده و سپس آن را در جامعه ترویج و سپس حمایت از این امانت را فرهنگ‌سازی کنیم.

استاد اصلی‌ترین محور این گفت‌وگو در رابطه با معلولان را تغییر فرهنگ، نوع نگرش و نگاه جامعه به ویژه مسوولان دانست و بیان داشت: در دهه‌های گذشته شاهد افزایش سطح کیفی و کمی حضور افراد معلول در جامعه بوده‌ایم و آرام آرام جامعه به سمت پذیرش این افراد و محدودیت‌هایشان به خصوص در رفت و آمد سوق داده شده است.

استاد در این رابطه گفت: جامعه یا به توانایی معلولان باور ندارند و یا اگر باور دارند به یقین نرسیده‌اند که معلولان می‌توانند چون بقیه وارد عرصه اجتماع شوند و با توانمندی‌هایشان جامعه را به شکوفایی برسانند.

وی عنوان کرد: همچنین انگیزش یعنی افزودن توان حرکت به سمت جلو و پویایی در برابر ایستایی،رابطه بین نگرش و انگیزش بی بدیل است و هرچه نگرش مثبت تر باشد، انگیزش بیشتر خواهد شد.

حمایت خانواده، رمز انگیزه به کودکان و نوجوانان خاص است

انگیزه به خانواده‌های دارای نیازهای ویژه مشکلات معلولان را کاهش می‌دهد

این مسوول با طرح این سوال که آیا برای ایجاد انگیزش می‌توان نگرش را مدیریت کرد، افزود: پاسخ به این سوال پله اول موفقیت در فرهنگ‌سازی در مورد معلولان است، معلولیت را می‌توان با مدیریت افکار عمومی، نگرش مردم و سنت‌ها و باورها و ارزش‌گذاری‌ها تعریف دوباره کرد.

استاد اضافه کرد: همه ما باید نگرش جامعه کوچک اطراف خود را برای تغییر انگیزش افراد خاص و دارای نیاز ویژه مدیریت کنیم، لذا بیایید جامعه‌ای بسازیم که هیچ فردی به خاطر شرایط جسمی محروم نماند.

مدیرعامل جامعه معلولان هرمزگان در بخش دیگری در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان در خصوص ارئه راهکارهایی در خصوص آموزش کودکان و نوجوانان دارای نیاز ویژه به سمت پیشرفت گفت: رمز انگیزه به کودکان و نوجوانان خاص حمایت خانواده است.

وی افزود: خانواده‌ها باید واژه گوشه نشینی و ناامیدی را از فرهنگ لغات فرزندشان حذف کنند، زیرا حمایت خانواده و حمایت خود افراد خاص از این نگرش و باور که می‌تواند در برابر افراد عادی قدم بردارد، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و نگرش جامعه را به سمتی مدیریت کند که باور داشته باشند انسان‌ها در وهله اول به واسطه انسان بودنشان و نه سالم بودن ارزشمند هستند.

دکتر محمد حسن استاد مدیرعامل جامعه معلولان استان هرمزگان دارای مدرک دکترای کسب و کار و دانشجوی دکترای حقوق عمومی، موسس مرکز حرفه آموزی و کار آفرینی و کارآفرین فعال در حوزه معلولین جسمی حرکتی است.

راحله خادمی مسوول مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان هدف از برگزاری این نشست را آشنایی هرچه بیشتر خانواده‌ها و والدین به عنوان تربیت‌کننده نسلی دانست که باید بداند نگرش جامعه به افراد با نیازهای ویژه تا چه حد می‌تواند بر افزایش یا کاهش انگیزه این افراد اثرگذار باشد، برنامه‌ریزی و اجرا شد.

نخستین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معلول هرمزگان ۱۶ آذرماه سال ۹۳ در مرکز شماره سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس راه‌اندازی شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلبم کن