طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر آغاز شد


طرح پایش  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بردسیر آغاز شد

کرمان - ایرنا - سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: طرح پایش و مراقبت فعال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با توجه به کاهش دمای هوا و احتمال شیوع این بیماری در فصل سرد سال برای طیور بومی و صنعتی در بردسیر آغاز شده است.

ندا ثنایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و حیوان و تهدیدی جدی برای صنعت مرغداری و بهداشت عمومی است.

وی اظهار داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی طیور است به طوری که سالانه گونه‌های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و تلفات زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی از گونه‌های پرندگان به ویژه آبزیان می تواند بدون ایجاد علائم بالینی وجود داشته و آن‌ها را به مخزن ویروس تبدیل کند تصریح کرد: آبگیر، تالاب و سدهایی که در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی وجود قرار دارند، جز مناطق پرخطر این بیماری محسوب می‌شود.

ثنایی ادامه داد: برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مراقبت‌های بهداشتی لازم در مرغداری‌ها و واحدهای طیور بومی و کاهش رفت و آمد افراد متفرقه به داخل مرغداری‌ها لازم است.

وی خطاب به مرغداران صنعتی و روستایی و دیگر شهروندان گفت: صاحبان این واحدها، برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری، تمام ضوابط امنیت زیستی و قرنطینه ای را رعایت کنند و در صورت مشاهده تلفات بالا، علائم تنفسی و کاهش تولید در جمعیت طیور، به منظور بررسی این بیماری به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر تاکید کرد: افراد از خرید هرگونه پرنده از پرنده فروشی‌های دوره گرد و بازارچه‌های داخل شهر و روستاها خودداری کرده و از تماس پرندگان بومی با پرندگان آزاد و مهاجر جلوگیری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، قطعی نیست و حتما این بیماری باید با روش های آزمایشگاهی تایید شود، لذا ارسال نمونه‌های مشکوک و تلف شده در اسرع وقت به اداره دامپزشکی از اقدامات ضروری است که باید به آن توجه شود.

بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نمایش فیلم کوتاه هنرمند رفسنجانی در خانه هنرمندان ایران