راه حل گوگل برای حل مشکل مرورگر کروم


راه حل گوگل برای حل مشکل مرورگر کروم

مشکلات اخیر کاربران سبب شده است تا توسعه دهندگان مرورگر Chrome شرکت گوگل راه چاره‌ای برای حفاظت از اطلاعات موجود در حافظه‌ی کَش این مرورگر پیدا کنند. در ادامه به بررسی راه حل پیشنهادی گوگل خواهیم پرداخت.

مشکلات اخیر کاربران سبب شده است تا توسعه دهندگان مرورگر Chrome شرکت گوگل راه چاره‌ای برای حفاظت از اطلاعات موجود در حافظه‌ی کَش این مرورگر پیدا کنند. در ادامه به بررسی راه حل پیشنهادی گوگل خواهیم پرداخت.

تیم توسعه دهنده‌ی گوگل کروم در نظر دارد Cache مرورگر را به شکل اختصاصی و براساس وب‌سایت‌ها قسمت‌بندی کند. پیش‌تر این مرورگر با استفاده از هیپ (ساختار داده) یک تکه، مشکلات امنیتی را برای کاربران رقم زده بود.

به گفته‌ی مهندسان مجموعه‌ی گوگل Chrome، حافظه‌ی کَش یک‌پارچه در گذشته موجب می‌شد که سایت‌ها به دیگر داده‌‌های ذخیره‌ی شده‌ی موجود در حافظه‌ی پنهان دسترسی داشته باشند. شاید این موضوع در ظاهر بی خطر به نظر برسد اما باعث وقوع حملات side-channel در این مرورگر می‌شد.

در واقع دسترسی سایت‌ها به منابع داده گاهاً موجب به سرقت رفتن برخی اطلاعات شخصی ذخیره شده در سیستم؛ از جمله مخاطبین و پیام‌ها می‌شد.

تیم گوگل برای جلوگیری از بروز این مشکل ویژگی‌ جدیدی را به نسخه‌ی Chrome 85 این مرورگر اضافه کردند که در آن با تقسیم بندی فضای ذخیره سازی مرورگر برای سایت‌های مختلف، امکان دسترسی به دیگر داده‌ها برای سایت‌های نامربوط فراهم نمی‌شد.

انجام این کار موجب پدید آمدن برخی مشکلات در کیفیت عملکرد مرورگر شد که در مقایسه با مزایای امنیتی آن شاید چندان مهم نباشد؛ Hit Rate حافظه‌ی کَش حدود 4 درصد کاهش داشت و مقدار کلی بایت‌های بارگیری شده از 39.1 درصد به 37.8 درصد کاهش یافت. البته این آمار برای نسخه‌ی آزمایشی Canary و Dev گوگل کروم هستند که در صورت استفاده از نسخه‌های Beta و نسخه‌ی پایه، با نتایج متفاوتی مواجه خواهیم بود.

راه حل گوگل برای حل مشکل مرورگر کرومکد منبع استفاده شده در آزمایشات گوگل

در ادامه این مجموعه در نظر دارد اضافه کردن به فضای کَش اختصاصی برای هر سایت، مشکل موجود را برطرف کرده یا کاهش دهد.

تیم توسعه دهنده‌ی گوگل کروم در صدد است با انجام آزمایشاتی در نسخه‌های Canary، Beta و Dev کروم، فضای ذخیره سازی Cache را به 2 تا 3 برابر مقدار موجود برساند تا بدین شکل Hit Rate فضای پنهان و سرعت بارگیری صفحات جست‌و‌جو شده در مرورگر را ارتقا دهد.

با این حال هنوز اطلاع دقیقی از انجام این تست در دست نیست، اما انتظار می‌رود در صورت نهایی شدن این طرح، شاهد اضافه شدن آن به Beta گوگل کروم باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعبیر خواب تخم مرغ | دیدن خوردن تخم مرغ،تخم مرغ طلایی در خواب